Terveysasemien moniammatillinen vastaanottotoiminta
Moniammatillisessa vastaanottotoiminnassa terveysasemien toimintatapoja uudistetaan, jotta palvelujen saatavuus paranee sekä kansansairaudet ja yleiset hyvinvointiriskit hallitaan paremmin.
Kainuun hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä Kainuun alueella.
Moniammatillisen vastaanottotoiminnan kehittämistä on toteutettu Sotkamon, Kuhmon, Suomussalmen, Hyrynsalmen, Kajaanin, Paltamon ja Ristijärven kuntien terveysasemilla. Useimmilla terveysasemilla on ollut haasteita hoitoon pääsemisessä. Heikko lääkäritilanne, sairaanhoitajien ja kansanterveyshoitajien äkilliset poissaolot yhdistettynä sijaisten huonoon saatavuuteen ovat hankaloittaneet vastaanotoille pääsyä.
Kainuussa peruspalvelujen saatavuudessa ja hoidon vaikuttavuudessa on ollut puutteita. Kehittämisen painopiste on terveyskeskuspalvelujen vastaanottotoiminnan uudistaminen.
Keskeisimmät haasteet Kainuussa kansalaisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen liittyen ovat: mielenterveys ja päihteisiin liittyvät ongelmat, epäterveelliset elämäntavat ja huono toiminta- ja työkyky, alhainen osallisuus ja yksinäisyys, tapaturmat, väkivallan uhka ja turvattomuuden tunne. Kriittinen kysymys Kainuulle on osaavan työvoiman saatavuus.
Kehittäjäjoukkona on Kainuun soten henkilöstöä, nykyään Kainuun hva (operatiivinen vastuu), hankehenkilöstö (koordinaatio vastuu) ja konsultti (tukemassa muutoksen etenemistä). Henkilöstön osallistaminen, mm. viikkopalaverissa ja innovaatiopajoissa. Kehittämistyötä jatkettu 03/2022 alkaen soten henkilöstön (01/2023 alkaen Kainuun hva henkilöstön) ja hankkeen yhteistyönä.
Terveysasemien vastaanoton uudistaminen moniammatilliseksi vastaanottotoiminnaksi lisää palvelujen saatavuutta, saavutettavuutta ja oikea-aikaisuutta. Viiveettömällä palvelutarpeen ratkaisulla lisätään palvelujen saatavuutta, asiakaskohtaisella yhteyshenkilöllä turvataan hoidon sujuvuus ja jatkuvuus. Etäpalveluilla ja sähköisellä asioinnilla tehostetaan palveluita, ja asiointimahdollisuus on ajasta ja paikasta riippumatonta.
Kansansairauksien ehkäisemiseen ja vähentymiseen pyritään tunnistamalla asiakasvirrasta terveyshyötypotilaat. Hyvinvointiriskit saadaan paremmin hallintaan osallistamalla asiakkaita elämäntapamuutoksiin. Asiakkaita tuetaan yksilöllisesti riskien alentamiseen ja ehkäisemiseen. Elintapaohjauksella tavoitellaan myönteisiä vaikutuksia erityisesti painoon, verenpaineeseen, tupakointiin, alkoholin käyttöön, depressioon, kolesteroliin ja verensokeriin, jolloin lääkityksen ja erikoistason palveluiden tarve vähenee.
Moniammatillisen vastaanottotoiminnan tavoitteet on nelimaali (quadruple aim) -viitekehyksen mukaisesti eli tuottavuus, vaikuttavuus, asiakas- ja henkilöstökokemus. Mittareina tuottavuus €/asiakas, vaikuttavuudessa terveysindikaattorit (RR, BMI, tupakointi, Audit, BDI, LDL, HbA1c), asiakas- ja henkilöstökokemuksessa asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys.
Kohderyhmänä on määritellyt asiakasryhmät, mitkä tunnistetaan tietyin kriteerein. Tässä vaiheessa asiakasryhmiä on episodiasiakkaat ja PPT-asiakkaat (pitkään palvelua tarvitsevat) eli terveyshyötypotilaat, monilääkityt iäkkäät, korkean- ja matalanriskin potilaat sekä yhteistyöasiakkaat (työttömien terveystarkastukset). Tunnistetut asiakasryhmät hoidetaan laaditun hoitoprosessin mukaisesti. Pitkäaikais- ja monisairauden potilaiden hoitoa ohjaa terveys- ja hoitosuunnitelma, minkä tarkoituksena on potilaita voimaannuttaa oman terveyden huolehtimiseen. Terveys- ja hoitosuunnitelma laaditaan yhteisymmärryksessä potilaan ja terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa.