Terveysasemien moniammatillinen vastaanottotoiminta

Moniammatillisessa vastaanottotoiminnassa terveysasemien toimintatapoja uudistetaan, jotta palvelujen saatavuus paranee sekä kansansairaudet ja yleiset hyvinvointiriskit hallitaan paremmin.

Toimintaympäristö

Kainuun hyvinvointialue vastaa so­siaa­li- ja ter­vey­den­huol­lon sekä pe­las­tus­toi­men pal­ve­luiden järjestämisestä Kainuun alueella.

Moniammatillisen vastaanottotoiminnan kehittämistä on toteutettu Sotkamon, Kuhmon, Suomussalmen, Hyrynsalmen, Kajaanin, Paltamon ja Ristijärven kuntien terveysasemilla. Useimmilla terveysasemilla on ollut haasteita hoitoon pääsemisessä. Heikko lääkäritilanne, sairaanhoitajien ja kansanterveyshoitajien äkilliset poissaolot yhdistettynä sijaisten huonoon saatavuuteen ovat hankaloittaneet vastaanotoille pääsyä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuussa peruspalvelujen saatavuudessa ja hoidon vaikuttavuudessa on ollut puutteita. Kehittämisen painopiste on terveyskeskuspalvelujen vastaanottotoiminnan uudistaminen.

Keskeisimmät haasteet Kainuussa kansalaisten hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen liittyen ovat: mielenterveys ja päihteisiin liittyvät ongelmat, epäterveelliset elämäntavat ja huono toiminta- ja työkyky, alhainen osallisuus ja yksinäisyys, tapaturmat, väkivallan uhka ja turvattomuuden tunne. Kriittinen kysymys Kainuulle on osaavan työvoiman saatavuus.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaat saavat palvelunsa oikea-aikaisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Ammattilaisten työ on tehokasta keskittyen asiakkaan kannalta oleellisiin asioihin, tuottaen asiakkaalle ratkaisun ongelmaansa tai terveyshyötyä. Organisaation toiminta on kustannustehokasta ja hoito vaikuttavaa. Pidemmällä aikavälillä kansansairauksia ja hoidon tarvetta on vähemmän, jolloin julkisen palvelun kustannukset vähenevät. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukkona on Kainuun soten henkilöstöä, nykyään Kainuun hva (operatiivinen vastuu), hankehenkilöstö (koordinaatio vastuu) ja konsultti (tukemassa muutoksen etenemistä). Henkilöstön osallistaminen, mm. viikkopalaverissa ja innovaatiopajoissa. Kehittämistyötä jatkettu 03/2022 alkaen soten henkilöstön (01/2023 alkaen Kainuun hva henkilöstön) ja hankkeen yhteistyönä.

Tavoiteltu muutos

Terveysasemien vastaanoton uudistaminen moniammatilliseksi vastaanottotoiminnaksi lisää palvelujen saatavuutta, saavutettavuutta ja oikea-aikaisuutta. Viiveettömällä palvelutarpeen ratkaisulla lisätään palvelujen saatavuutta, asiakaskohtaisella yhteyshenkilöllä turvataan hoidon sujuvuus ja jatkuvuus. Etäpalveluilla ja sähköisellä asioinnilla tehostetaan palveluita, ja asiointimahdollisuus on ajasta ja paikasta riippumatonta.

Kansansairauksien ehkäisemiseen ja vähentymiseen pyritään tunnistamalla asiakasvirrasta terveyshyötypotilaat. Hyvinvointiriskit saadaan paremmin hallintaan osallistamalla asiakkaita elämäntapamuutoksiin. Asiakkaita tuetaan yksilöllisesti riskien alentamiseen ja ehkäisemiseen. Elintapaohjauksella tavoitellaan myönteisiä vaikutuksia erityisesti painoon, verenpaineeseen, tupakointiin, alkoholin käyttöön, depressioon, kolesteroliin ja verensokeriin, jolloin lääkityksen ja erikoistason palveluiden tarve vähenee.

Muutoksen mittaaminen

Moniammatillisen vastaanottotoiminnan tavoitteet on nelimaali (quadruple aim) -viitekehyksen mukaisesti eli tuottavuus, vaikuttavuus, asiakas- ja henkilöstökokemus. Mittareina tuottavuus €/asiakas, vaikuttavuudessa terveysindikaattorit (RR, BMI, tupakointi, Audit, BDI, LDL, HbA1c), asiakas- ja henkilöstökokemuksessa asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on määritellyt asiakasryhmät, mitkä tunnistetaan tietyin kriteerein. Tässä vaiheessa asiakasryhmiä on episodiasiakkaat ja PPT-asiakkaat (pitkään palvelua tarvitsevat) eli terveyshyötypotilaat, monilääkityt iäkkäät, korkean- ja matalanriskin potilaat sekä yhteistyöasiakkaat (työttömien terveystarkastukset). Tunnistetut asiakasryhmät hoidetaan laaditun hoitoprosessin mukaisesti. Pitkäaikais- ja monisairauden potilaiden hoitoa ohjaa terveys- ja hoitosuunnitelma, minkä tarkoituksena on potilaita voimaannuttaa oman terveyden huolehtimiseen. Terveys- ja hoitosuunnitelma laaditaan yhteisymmärryksessä potilaan ja terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa ideana on, että asiakkaan hoito alkaa heti. Asiakas saa yhteyshenkilön eli omahoitajan, joka vastaa asiakkaan palveluprosessista. Moniammatillisessa tiimissä hyödynnetään jäsenten osaamista yhdessä tekemällä. 

Terveysasemilla on episodi- ja PPT-tiimit. Jokaiseen tiimiin on nimetty asiakasvirtamestari, joka vastaa, että päivittäinen asiakasvirtaus hallitaan ja tiimi toimii sovitulla tavalla. 

Palaverikäytännöt on uudistettu. Palaverit valmistellaan ennakkoon. Jokainen tiimin jäsen velvollinen tuomaan asioita valmistellusti (asia, esittelyteksti, ratkaisuehdotus), jolloin palaverit ovat jäsentyneitä ja tiimi pystyy tekemään linjaukset. 

Tiimin toiminnan lukuja seurataan viikoittain. Tiimi käsittelee tiedot viikkopalaverissa, jolloin opitaan tulkitsemaan lukuja ja tekemään sen mukaan tarvittavia toimenpiteitä. Tavoitteena on tiimin toiminnan johtaminen tiedolla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallilla on edistetty mm. yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta. Sotkamon vastaanottotoiminnasta on tehty laajempi kokonaisarviointi toimintamallin käyttöönoton tuloksista, mikä löytyy liitteestä.