Toimintakykyä tukevan teknologian hyödyntäminen kuntoutusyksiköissä

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella  POP-Digi-Hoitototakuu 2 -hankkeessa (RRP2, Pilari 4, Investointi 4) pilotoidaan toimintakykyä tukevaa teknologiaa kuntoutusyksiköissä. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella ikärakenteen nopea muutos vaikuttaa sekä palvelutarpeisiin että henkilöstön saatavuuteen. Pohteella tuetaan sitä, että iäkkäät pystyisivät asumaan ja elämään kotona mahdollisimman toimintakykyisinä ja että heillä olisi keinoja ylläpitää mahdollisimman itsenäisesti hyvinvointia, terveyttä ja mielekästä elämää. Turvallista kotona asumista ja arjessa pärjäämistä tuetaan ja toimintakykyä edistetään kuntouttavin keinoin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaalla asuu muuta maata enemmän yli 75-vuotiaita, jotka tarvitsevat joko asumisen palveluita tai kotiin annettavia palveluja. Palvelutarpeen kasvaessa kotiin annettavien palveluiden tukemiseksi Pohteella kehitetään ja käyttöönotetaan teknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja. POP-Digi-Hoitotakuu 2 -hankkeen (RRP2) työpaketissa ”Teknologian hyödyntäminen kotiin annettavissa palveluissa ja toimintakyvyn tukemisessa ja arvioinnissa” käyttöönotetaan ja pilotoidaan teknologiaratkaisuja Pohteen kuntoutusyksiköissä ja kotikuntoutustiimeissä. Yeticare-tabletteja ja niiden tuomaa teknologiaa hyödynnetään asiakkaan arviointi- ja kuntoutusjaksolla arvioinnissa ja toimintakyvyn tukemisessa yhdessä asiakasta osallistaen. Teknologiset ratkaisut tukevat kuntoutusyksiköiden ja kotikuntoutustiimien toimintamallia,  Pohteen strategista kehittämistä sekä kansallisia linjauksia. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintakyvyn tukeminen on kiinteä osa asiakkaan kuntoutumista. Toimintakykyä tukevaa teknologiaa voidaan hyödyntää yksilöllisen hoidon, palveluiden tarpeen ja kuntoutuksen suunnittelussa sekä vaaratilanteiden ennakoinnissa.

Teknologiaa hyödyntämällä asiakkaan saama palvelu paranee ja toimintakyvyn arvioinnista tulee monipuolisempi. Toimintakykyä tukevasta teknologiasta saadaan lisätietoa asiakkaasta ja sen avulla objektiivinen arviointi ja kirjaaminen lisääntyy subjektiivisen arvion rinnalle. Henkilökunnan ammattitaito kasvaa, koska teknologiaa hyödynnetään osana yksiköiden toimintamalleja ja asiakkaalle pystytään tarjoamaan yksilöllisempää hoitoa. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Ennen pilotin käynnistymistä nimetään teknologiavastaavat eli yksiköiden vastuuhenkilöt. Lähihoitaja/sairaanhoitaja/geronomi-fysioterapeutti/toimintaterapeutti vastinparit alueellisesti ja yksikkökohtaisesti. Teknologiavastaavat kokoontuvat projektisuunnittelijan johdolla säännöllisesti Teams-tapaamisten muodossa. 

Tavoiteltu muutos

Henkilöstön ja esihenkilöiden muutoskyvykkyyden ja teknologiaprosessin ymmärryksen lisääminen. Toimintakyvyn arviointi monipuolistuu ja ydinosaamisen rinnalle rakentuu teknologisia ratkaisuja ja uusia toimintakyvyn tukemisen keinoja. 

Muutoksen mittaaminen

Asiakaspalautteen kerääminen. Käyttökokemus-kyselyt ammattilaisille ja esihenkilöille. Seurantalomakkeen täyttäminen, jolla kerätään tietoja Yeticare-tablettien käyttöasteesta ja toimintakyvyn tukemisen sisällöistä. 

Toteutussuunnitelma

Käyttöönottokoulutus ennen pilotin aloittamista. Mahdollisuus katsoa myös Teams-tallenne käyttökoulutuksesta varsinaisen koulutuksen jälkeen. Säännöllinen asiakkaan ohjaus ja käytön opastus sekä informoiminen mahdollisista toimintakyvyn muutoksista. Henkilökunnan ja ammattilaisten käytön tuki ja jatkuva innostaminen teknologian hyödyntämiseen. Vastuuyksikköpäälliköiden ja esihenkilöiden informoiminen. Vastuuhenkilöiden ja teknologiavastaavien Teams-tapaamiset. U-tunnit ammattilaisille oppimisen ja porrastetun käyttöönoton sekä prosessin ymmärtämisen mahdollistumiseksi. Säännöllinen yhteydenpito palveluntuottajaan. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaat osallistuvat pilottikokeiluihin käyttämällä Yeticare-tablettia ammattilaisen ohjauksessa tai itsenäisesti. Asiakkaalle perustellaan tabletin käyttämisen hyötyjä ja kannustetaan sekä tuetaan tabletin omatoimisia kokeilukertoja osana itsenäistä harjoittelua. Asiakas osallistuu tavoitteiden määrittelyyn ammattilaisen ohjauksessa osana toimintakyvyn ylläpitoa ja kuntoutumista. Yetitablettien käyttämisen yhteydessä ja teknologian hyödyntämisessä pyritään myös siihen, että asiakkaan hoidosta ja kuntoutuksesta tulee yksilöllisempi ja asiakkaan ymmärrystä toimintakyvyn muutoksista lisätään. 

Ideointi

-Tablettien toiminnallisuuksien perehdyttäminen lähikäyntien muodossa pilottiyksiköissä

-Syvemmälle menevä perehdyttäminen edistyneimmille ja innokkaimmille käyttäjille

-Kokemattomille perustason perehdytys ja opastus käytännönläheisesti

Ratkaisun perusidea

Ammattilaisten teknologiakyvykkyyden lisääminen, toimintakykytiedon kerääminen ja soveltaminen teknologisen ratkaisun avulla, esihenkilöiden muutosjohtamisen tukeminen. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

-Ammattilaisten vastinparien muodostaminen yksiköstä.

-Ammattilaisten ja esihenkilöiden Teams-kanavan perustaminen, jossa jaetaan tietoa ja onnistumisia.

-Teams-kanavan omistajien/ylläpitäjien nimeäminen.

-Esihenkilöiden nimeäminen.

-Esihenkilö resursoi aikaa teknologisten ratkaisujen ylläpitoon yksiköissä (U-tunnit).

-Teknologiataidot- ja valmiudet yksilötasolla. Kartoitus kehityskeskusteluissa. 

-Teknologisen ratkaisun pääkäyttäjien nimeäminen yksikkötasolla.