Toimintakyvyn tukeminen moniammatillisesti ikääntyvien kotiin annettavissa palveluissa, Sujuvat palvelut-valmennus, Pohjois-Karjalan HVA (RRP,P4,I1)
Moniammatillisen tiimimallin avulla edistetään toimintakyvyn tukemista, aktiivista arkea, omannäköistä elämää, hoidon jatkuvuutta, monialaista yhteistyötä sekä asiakaskeskeistä toimintatapaa ikääntyvien kotiin annettavissa palveluissa.
Pohjois-Karjalan alueen asumispalveluiden ja säännöllisen kotihoidon palvelujen piirissä on yhteensä noin 4900 asiakasta. Asumispalveluissa olevien asiakkaiden määrä on noin 2500, joista yhteisöllisen asumisen osuus on noin 1,7 %. Kotihoidon yhteisöllisen asumisen piirissä on noin 90 asiakasta. THL:n vuoden 2020 arviointikertomuksen mukaan iäkkäiden 75-vuotta täyttäneiden osuus väestöstä oli alueella 12 % (koko maan 9,9 %) ja käytettävissä olevan väestöennusteen mukaan iäkkäiden osuus kasvaa 17,5 % vuoteen 2030 mennessä.
Iäkkäiden palveluja koskevaa lainsäädäntöä uudistettiin yhtä aikaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen rakenneuudistuksen kanssa. Uudistuksella tavoitellaan erityisesti kotiin annettavien palvelujen ja asumispalvelujen parantamista. Muutokset koskevat paitsi iäkkäitä, myös muista sosiaalipalvelujen asiakasryhmiä. Uudistettu lainsäädäntö astui voimaan 1.1.2023.
Asumispalveluita koskevan uudistuksen tavoitteena on tarjota asukkaan tarpeiden mukaan muuttuvia asumispalveluja. Uudistuksen myötä mahdollistetaan monimuotoisten asumis- ja palvelukokonaisuuksien luominen siten, että ikääntyneille asiakkailla voidaan tarjota joustavia, yhteisöllisiä ja toimintakyvyn ylläpitämistä tukevia asumis- ja palveluratkaisuja kotona asumisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen väliin.
Muutoksen tarvetta on taustoitettu myös hyvinvointialueen kesäkuussa 2023 hyväksytyssä palvelustrategiassa: "Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella väestörakenteen muutoksen myötä nykyisellä palvelujen käytöllä yli 75-vuotiaiden asumisen palvelujen tarve kasvaa voimakkaasti. Palvelurakennetta keventämällä pyritään varmistamaan henkilöstön riittävyyttä ja siten turvaamaan palvelujen saatavuutta. Tavoitteemme mukaan vuonna 2038 puolet paikoista olisi yhteisöllistä asumista ja puolet ympärivuorokautista asumista.
Moniammatillisen tiimityömallin kohderyhmänä ovat asumispalveluyksiköiden ja kotihoidon asiakkaat. Sujuvat palvelut-läpimurtovalmennuksessa kehittämisen kohteeksi on rajattu yhteisöllinen asuminen, mutta moniammatillinen tiimityömalli otetaan käyttöön kaikissa Siun soten asumispalveluiden ja kotihoidon yksiköissä.
Moniammatillisen tiimi toimintamallin avulla tuetaan asiakkaiden toimintakyvyn säilymistä, aktiivista arkea ja omannäköisen elämän toteutumista ikääntyneiden palveluissa. Siun soten ikääntyneiden palveluissa on tavoitteena lisätä yhteisöllisen asumisen määrää ja tämä toimintamalli tukee tämän tavoitteen toteuttamisessa. Yhteisöllinen asuminen on vielä aika uusi palvelumuoto ja henkilöstöllä on meneillään uudenlaisen toimintakulttuurin omaksuminen. Sujuvat palvelut -läpimurtovalmennuksessa kehitetyt asiat tukevat tätä toimintakulttuurin muutosta ja jatkavat TulSote- ja TulKoti-hankkeissa aloitettua kehittämistyötä.
Nykytilanselvitykseen liittyen on tehty asiakashaastatteluja. Haastatteluiden teemat koskivat mm. toimintakykyä, osallisuutta, sosiaalisia suhteita ja aktiivista arkea. Haastatteluissa nousi esille, että palveluihin oltiin tyytyväisiä. Useissa vastauksissa toivottiin mahdollisuutta käydä kodin ulkopuolella. Erityisesti mahdollisuus käydä kaupassa, kampaajalla ja erilaisissa tapahtumissa näkyi vastauksissa. Esteenä on usein saattajan ja kuljetusten puute. Haastateltavat kertoivat myös toivovansa yhteistä arkista tekemistä enemmän. Aina ei tarvitse olla esiintyjiä vierailemassa, vaan arkeen toisi iloa, vaikka yhteinen kukkien hoitaminen. Vastauksissa näkyi myös ymmärrys toimintakyvyn tärkeydestä. Vastaajat haluavat tehdä asioita mahdollisimman omatoimisesti ja toivovat saavansa tähän tukea. Sosiaalisten suhteiden osalta tulokset jakautuivat. Noin puolella vastaajista sosiaaliset suhteet olivat lisääntyneet yhteisölliseen asumiseen siirtymisen myötä. Toisella puoliskolla vastaajista sosiaaliset suhteet ovat heikentyneet muuton myötä. Vierailijoita ei käy samalla tavoin kuin aikaisemmin ja itse on vaikeampi lähteä vierailulle. Monen sosiaaliset suhteet hoituvat pitkälti puhelimen välityksellä. Omaisten rooli on tärkeä ihan juoksevien asioiden hoitamisesta, saattajana toimimiseen ja tukena olemiseen. Suunnitelmana on tehdä syksyllä asiakashaastattelut uudelleen ja saada näkemyksiä kuinka moniammatillinen toimintakyvyn tukeminen näkyy asiakkaiden arjessa.
Kehittämistyötä on tekemässä moniammatillinen kehittämistiimi, jossa on mukana ammattilaisia eri palveluista ja organisaatiotasoilta. Mukana kehittämistiimissä on ollut myös asiakasjäsen, joka on tuonut asiakkaan ja omaisen näkökulmaa kehittämistyöhön.