Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus
Kehittämistoiminnan tavoitteena on mallintaa, pilotoida ja juurruttaa hyvinvointialueille asiakkaiden tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus. .
Suomessa työikäisen väestön määrä on kääntynyt laskuun. Jotta tulevina vuosina kansantalouden kokonaistyöpanos voisi kasvaa, on yhä useamman työikäisen kuuluttava työlliseen työvoimaan. Osatyökykyiset työttömät muodostavat mittavan hyödyntämättömän työvoimapotentiaalin. Osatyökykyisten työllistymiseen on panostettava. On runsaasti osatyökykyisiä henkilöitä, jotka voisivat työllistyä, mutta heidän työllistymisensä on tällä hetkellä kuitenkin heikkoa.
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus edellyttää uudenlaista sosiaali- ja terveyskeskuksen sisäisten ja muiden palvelujen integraatiota, kumppanuuksia ja verkostomaista hallintaa. Sosiaali- ja terveyskeskuksessa integroitavia palveluja ovat esimerkiksi sosiaalipalvelut, terveyspalvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, kuntoutus ja ehkäisevät palvelut.
Palvelukokonaisuudessa ne on integroitava erityistason sosiaali- ja terveyspalveluiden, työterveyshuollon ja muiden viranomaistahojen ja hallintokuntien palvelujen kanssa, joista keskeisimpiä ovat TE-hallinnon ja kunnan työllisyyspalvelut, työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP), Kansaneläkelaitos (KELA) palvelut ja kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (HYTE). Asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeiden pohjalta palvelukokonaisuus jäsentyy yhteistyöpalveluihin, verkostopalveluihin, yhteisöpalveluihin ja omatoimipalveluihin
Tavoitteena on rakentaa asiakkaiden tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus ja kehittää ammattilaisten osaamista siten, että he tuntevat työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden ja osaavat hyödyntää sitä asiakkaan parhaaksi. Toiminnan periaatteita ovat asiakaslähtöisyys ja asiakasosallisuus. Tämä tarkoittaa asiakkaan mahdollisuutta osallistua oman palvelunsa lisäksi työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kehittämiseen, tuottamiseen ja arviointiin.