Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P3)
Työkyvyn tuen kokonaisuuden liittäminen osaksi organisaatiorakennetta hyvinvointialueella. Yhteistyörakenteiden vahvistaminen Päijät-Hämeen työkyvyn tuen kokonaisuuden toimijoiden kesken.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä (Kuva 1: Päijät-Hämeen sijainti).
Päijät-Hämeen väkiluku on 204 569 (31.12.2022) ja työttömien määrä on 11 290 (2/2023). Hämeen ELY-keskuksen tiedotteen (21.3.2023) mukaan Päijät-Hämeen työttömyysaste oli 12,2 prosenttia, kun koko maan työttömyysaste on 9,7. Heinolassa työttömyysaste oli 13,9 % (2/2023). Lahdessa vastaava luku oli 13,4 %. Alle 25-vuotiaiden nuorten työttömien osuus alle 25-vuotiaasta työvoimasta oli helmikuun 2023 lopussa 13,9 prosenttia. Maakunnan työttömyysaste oli 12,2 % eli 0,9 prosenttiyksikköä matalampi kuin vuosi sitten. Se on maakunnista kolmanneksi korkein Pohjois-Karjalan (13,6 %) ja Keski-Suomen (12,2 %) jälkeen.
TEM:n työllisyyskatsauksen (2/2023) mukaan alle 25-vuotiaita kaikista työttömistä koko maassa oli 10,5 %, Heinolassa 8,3 % ja Sysmässä 6,8 %.
Heinolan ja Sysmän alueen väestö ikääntyy ja vähenee. Väestöllinen huoltosuhde onkin keskimääräistä korkeampi. Vuonna 2022 yli 64-vuotiaita oli Heinolassa 35,1 % ja Sysmässä 43,2 % kaikista asukkaista. Lisäksi Päijät-Hämeen alueen väestö ikääntyy ja vähenee. Väestöllinen huoltosuhde onkin keskimääräistä korkeampi. On ennustettu, että 65-vuotiaiden osuus väestöstä tulee olemaan maan 6. suurin vuonna 2030 ja 0-17-vuotiaiden osuus pienempi kuin maassa keskimäärin.
Syksyn 2019 THL:n asiantuntija-arvion mukaan Päijät-Hämeen tunnusluvut kertovat alueen väestön suuresta palvelun tarpeesta ja antavat merkkejä ylisukupolvisesta huono-osaisuudesta. Alueen ennaltaehkäiseviä perustason palveluita on vahvistettava ja monialaisen varhaisen tuen toimia kehitettävä.
Tilanneanalyysi
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöorganisaatio noudattelee Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän organisoitumisen mallia ja tuottaa palvelut terveys- ja sairaanhoitopalvelujen, perhe- ja sosiaalipalvelujen, ikääntyneiden palvelujen ja kuntoutuksen sekä pelastustoimen palvelujen toimialoina. Ydinpalvelujen toimialojen rinnalla on tukipalvelujen toimiala. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toimintaympäristö on haastava. Toimintaympäristön haastavuus syntyy usean tekijän yhteisvaikutuksena: niin alueen demografia kuin sosioekonominen tilanne ovat haastavia, kansallisellakin tasolla merkittävät henkilöstökysymykset ovat ajankohtaisia Päijät-Hämeessä nyt ja tulevina vuosina, ja monitahoisesti uudistuva lainsäädäntö edellyttää toiminnan voimakasta ja jatkuvaa kehittämistä.
Demografisten muutosten lisäksi alueen vaikea sosioekonominen tilanne haastaa palvelut ja niiden kehittämisen. Päijät-Hämeessä korostuvat erityisesti mielenterveys- ja päihdeongelmat aikuisväestön ja nuorten keskuudessa, joilla on vaikutuksia työllisyyteen ja perheiden hyvinvointiin. Päijät-Hämeen demografiset muutokset ajavat rakenteellisia palvelutarpeen muutoksia. Alueella asui vuoden 2020 lopussa 205 771 asukasta, joista n. 60 % asui Lahdessa. Alle kymmenen tuhannen asukkaan kuntia oli kuusi kymmenestä.
Tilastokeskuksen uusimman väestöennusteen mukaan Päijät-Hämeen väestömäärä vähenee n. 3 % vuoteen 2030 ja 7 % vuoteen 2040 mennessä. Suhteellisesti eniten väestömäärä vähenee Heinolassa, Hartolassa, Padasjoella ja Sysmässä. Väestömäärän vähentyessä alueen väestörakenne muuttuu merkittävästi. Lasten, nuorten ja työikäisten väestö vähenee samalla kun ikääntyneiden määrä kasvaa (Kuva 2: Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ikärakenne ja sen muutokset tulevina vuosina).
Tämä heikentää entisestään alueen jo hälyttävällä tasolla olevaa huoltosuhdetta. Lapsiperheiden määrä on 2000-luvulla vähentynyt merkittävästi ja yksinhuoltajaperheiden osuus lapsiperheistä on korkea, n. 26 %. Vieraskielisiä Päijät-Hämeessä asui vuonna 2020 noin 11 000, joka on vajaat 6 % väestöstä (Kuva 3: Väestöllinen huoltosuhde).
Työttömyys on monimuotoista, pienituloisuus yleistä ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria on paljon. Myös koulutuksen ulkopuolelle jääneiden nuorten määrä on kasvanut ja aikuisten koulutustaso on maan keskiarvoa heikompi. Päijät-Hämeessä on lisäksi maan keskitasoa korkeampi sairastavuus. Erityisesti mielenterveyteen liittyvät sairaudet ovat yleisiä, työkyvyttömyyseläkettä saavia 25–64-vuotiaita on suhteessa vastaavan ikäiseen väestöön keskimääräistä enemmän ja alkoholikuolleisuus on keskimääräistä suurempaa. Sosioekonomisen tilanteen haasteet ja sairastavuus muodostavat moninaisen verkon, jossa eri tekijöillä on vahvat liittymäpinnat toisiinsa. Haasteet ovat monimuotoiset erityisesti Lahden alueella.
Väestö ja palvelutarve
Päijät-Häme on asukasluvultaan keskisuuri hyvinvointialue. Alueella oli vuoden 2021 lopussa 205 124 asukasta. Alueen asukasmäärältään suurimpia kuntia ovat Lahti, Hollola ja Heinola. Alueen keskuskaupungissa Lahdessa asuu yli puolet koko alueen väestöstä. Vuoteen 2040 ulottuvassa väestöennusteessa alueen väkiluku vähenee runsaalla 11 000 asukkaalla. Hyvinvointialueella 75 vuotta täyttäneitä on maan kuudenneksi eniten ja alle 18-vuotiaiden osuus on maan seitsemänneksi pienin. Syntyvyys on maan keskiarvoa pienempi. Lasten ja nuorten osuus väestöstä on koko maan tavoin edelleen pienenemässä. Yli 75-vuotiaiden väestöosuuden odotetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä keskimääräistä nopeammin. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ruotsinkielisen väestön osuus on pieni. Ulkomaalaistaustaisen väestön osuudessa alue sijoittuu keskimääräisesti. Väestö ikääntyy ja palvelutarpeita kasvattaa myös korkea sairastavuus.
Päijät-Hämeessä nuorisotyöttömiä on maan toiseksi eniten ja samalla työttömien ja pitkäaikaistyöttömien osuudet työvoimasta ovat maan suurimmat. Myös vaikeasti työllistyviä on hyvinvointialueella maan eniten ja työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus on keskimääräistä suurempi.
Hyvinvointialueella pienituloisia on keskimääräistä enemmän. Päijät-Hämeessä yhden vanhemman perheet ovat yleisiä ja toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneiden lapsiperheiden osuus kaikista lapsiperheistä on maan kolmanneksi suurin.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen missio, visio ja arvot
Hyvinvointialueen missiona on tukea päijäthämäläisten hyvinvointia ja järjestää laadukkaat palvelut vastuullisesti ja joustavasti. Missio kuvaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen perustehtävän eli sen, miksi hyvinvointialue on olemassa. Hyvinvointialue tukee asukkaita ja yhteisöjä omaehtoisessa hyvinvoinnin edistämisessä sekä omien voimavarojensa löytämisessä, vahvistamisessa ja hyödyntämisessä. Vastuullinen järjestäjä määrittelee palvelut ja niiden tuottajat asukkaiden tarpeen pohjalta.
Päijäthämäläisten hyvinvointia tuetaan yhteistyössä kuntien, yhteisöjen ja asukkaiden kanssa. Järjestäjä huomioi eri näkökulmat, kuten laadun, kustannukset ja jatkuvuuden sekä ohjaa tuottajia toimimaan tavoitteiden mukaisesti. Järjestäjä valvoo tavoitteiden mukaisen toiminnan toteutumista. Palvelujen tuottamisessa hyödynnetään joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tapoja ja tuottajia.
Päijät-Hämeen visio on hyvinvoivat asukkaat turvallisessa, elinvoimaisessa ja uudistuvassa Päijät-Hämeessä. Visio kuvaa tavoiteltavan tulevaisuudenkuvan, jossa yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa hyvinvointialue onnistuu luomaan hyvinvointia ja turvallisuutta, ja niihin kytkeytyen myös elinvoimaa alueelle. Alueen elinvoimaisuuden ja elinkeinorakenteen sekä työllisyyden kehittyminen puolestaan luo edellytyksiä päijäthämäläisten hyvinvoinnin kasvulle. Hyvinvointi, turvallisuus ja elinvoima ovat vahvasti toisistaan riippuvaisia. Siksi hyvinvoinnin ja turvallisuuden ohella hyvinvointialue on ja haluaa myös olla osaltaan mukana luomassa elinvoimaista Päijät-Hämettä. Vision toteutuminen edellyttää myös laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen arvot ovat luottamus, rohkeus, välittäminen ja oikeudenmukaisuus. Arvot viestivät ja kiteyttävät hyvinvointialueen arvopohjaa ja ohjaavat sitä kautta arjen toimintaa.
Luottamus: Päijät-Hämeen asukkaiden, hyvinvointialueen ja sen henkilöstön, kuntien, valtion, kolmannen sektorin, yritysten ja muiden yhteisöjen välinen luottamus ja kunnioitus rakennetaan ja ansaitaan
Rohkeus: halu tehdä avointa ja luottamuksellista yhteistyötä eri kumppaneiden kanssa
Välittäminen: ihmisen kohtaamista ihmisenä erilaisissa tilanteissa
Oikeudenmukaisuus: yhdenvertaisten palvelujen toteuttamista kaikille päijäthämäläisille; se on yhteisten resurssien kohdentamista niitä eniten tarvitseville ja palvelujen perustumista tarpeisiin; oikeudenmukaisuus on rehellistä ja tasapuolista asukkaiden ja henkilöstön kohtelua.
Päijät-Hämeen Hyvinvointialueen tehtävä on tukea päijäthämäläisten hyvinvointia ja järjestää laadukkaita palveluja vastuullisesti ja joustavasti. Vastuullinen järjestäjä määrittelee palvelut ja niiden tuottajat asukkaiden tarpeen pohjalta. Päijäthämäläisten hyvinvointia tuetaan yhteistyössä kuntien, yhteisöjen ja asukkaiden kanssa. Myös Yhteistyöllä tukea työkykyyn -hankkeessa asiakasosallisuus on keskiössä palveluja kehitettäessä. Tärkeätä on ottaa kaikki toimijat kehittämistyöhön mukaan; hyvinvointialue, TE-palvelut, Kela, kuntien työllisyyspalvelut ja kolmas sektori.
Monialaiset työkyvyn tuen palvelut ovat alueellamme toimineet melko hajanaisesti ja suunnittelemattomasti. Palvelukokonaisuus tarvitsee vahvaa johtamista ja yhteisen strategian. Ammattilaisilla on tarvetta osaamisen vahvistamiseen ja koulutukseen asiakkaan työ- ja toimintakyvyn haasteiden tunnistamiseen, kuntoutustarpeen arvioimiseen sekä verkostotyön hyödyntämiseen. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden tulee toimia organisoidusti ja palveluprosessit dokumentoidaan ohjaamaan käytännön työtä.
Tavoitteena on luoda, tehdä näkyväksi ja ottaa käyttöön alueella pilotoitu eri osapuolten näkökulmasta toimiva työkyvyn tuen toimintamalli.
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kehittäminen on linjassa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategian kanssa. Edistämme vaikuttavien, kustannustehokkaiden sekä saavutettavien palvelujen kehittämistä ja asiakaskokemuksen vahvistamista alueella, jossa työttömyys on monimuotoista ja sosioekonominen tilanne haasteellinen. Työkyvyn tuen palvelujen entistä systemaattisemmalla johtamisella ja koordinoimisella vaikuttavuus ja tehokkuus lisääntyy. Asiakaskokemus on lähtökohta vaikuttavien palvelujen kehittämiselle; palvelut luodaan ihmistä varten ja sellaiseen muotoon, jossa niistä on asiakkaalle hyötyä, etua ja eteenpäin viemisen voimaa (Kuva 4: Päijät-Hämeen erityispiirteet ja niiden vaikutusten kuvaus ilmiökartan avulla).
Asiakkaille näkyvää etua toimivista työkyvyn tuen palvelukokonaisuuksista on siinä, että asiakasta ei siirretä ammattilaiselta toiselle, vaan kuka tahansa asiakkaan kohtaama ammattilainen osaa kutsua koolle tarvittavan verkoston ja ymmärtää asiakkaan tuen tarpeen. Pyrkimyksenä on päästä erillisistä palveluista palvelukokonaisuuksiin, jolloin asiakkaalla on koko ajan ammattilaisten vahva monialainen tuki mukanaan. Asiakkaat ohjautuvat tehokkaammin heille kuuluvien palvelujen ja etuisuuksien pariin, kun ammattilaiset osaavat tehdä yhteistyötä ja verkostoitua hänen ympärilleen. Tavoitteena on tehostaa asiakkaan ohjautumista tilanteeseensa soveltuvimpiin palveluihin viivästyksettä. Asiakas ja verkostot luovat yhdessä hänelle sopivimman palvelukokonaisuuden, jossa asiakkaan kulkua seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Toimivassa palvelukokonaisuudessa organisaatiot toimivat saumattomasti yhdessä ja erillisistä useiden eri toimijoiden tarjoamista palveluista pystytään muodostamaan yksilöllisiä ja oikea-aikaisia palvelukokonaisuuksia.
Aiemmassa Työkykyohjelman hankkeessa Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä (TTO) pyrittiin jo saamaan työkyvyn tuen kokonaisuudelle struktuuria ja yhtenäisyyttä sekä tuomaan esiin kehittämiskohteita työkyvyn tuen järjestämisessä alueella. Aika ei ehkä silloin ollut vielä kypsä siihen, että palvelukokonaisuuden kehittäminen olisi aktiivisesti ja yhteisesti saatu polkaistua käyntiin. Työkyvyn tuen kokonaisuuden kehittäminen alueella vaatii hyvinvointialueen johdolta yhteistä tahtotilaa ja ymmärrystä. Kehittämistyössä on lähdetty etenemään herättelemällä hyvinvointialueella kokonaisvaltaista ymmärrystä siitä, että alueen sosioekonominen tilanne vaatii kiinnittämään huomiota työkyvyn tuen kokonaisuuteen ja sen tilanteeseen alueella. Keväällä 2023 olimme Sosiaalialan osaamiskeskus Verson ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja yhdyspintatyön asiantuntijayksikön (HyTe) yhteisessä palaverissa, jossa saimme tilaisuuden esitellä sekä hyvinvointialueen työttömyystilannetta että työkyvyn tuen palvelujen vaikuttavuutta. Kerroimme tilaisuudessa myös Yhteistyöllä tukea työkykyyn (YTY) - toiminnan kehittämiskohteista. Siltasimme toimenpiteitämme myös TTO -hankkeessa tehtyihin toimenpiteisiin ja niiden juurtumiseen. Tämä palaveri toimi ponnahduslautana sille, että hyvinvointialueella päätettiin kutsua koolle alueen johto Työkyvyn tuen ryhmän merkeissä. Ensimmäinen tapaaminen hyvinvointialueen päättäjien kesken oli syyskuun alussa 2023. Tilaisuudessa YTY piti avauspuheenvuoron. Olimme valmistelleet avauspuheenvuoroksemme videon työkyvyn tuen kokonaisuudesta ja esitimme sen kokonaisuudessaan tilaisuudessa. Video herätti paljon keskustelua ja täytti tarkoituksensa jopa yli odotustemme. Päättäjillä heräsi ymmärrys siihen, että työkyvyn tuen asiat kuuluvat kaikille yhteisesti ja niiden edistämiseen on oltava kaikilla tahtotila. Koemme, että eräänlainen läpimurto tapahtui tässä tilaisuudessa ja toimenpiteet työkyvyn tuen kokonaisuuden osalta lähtivät etenemään vahvemmin. Työkyvyn tuen ryhmän kokoontumisia päätettiin jatkaa; seuraava palaveri on marraskuussa 2023.
Syyskuun tapaaminen poiki myös sen, että alueella herättiin työkyvyn tuen tiimimallin kehittämisen merkitykseen. Avosairaanhoidon tulosaluejohtajan kanssa pidetyn palaverin tuloksena on, että Heinolassa toimiva työkyvyn tuen tiimimalli otetaan käyttöön myös muissa alueen sote-keskuksissa ja tämän edistämiseksi perustetaan alatyöryhmä suunnittelemaan käytäntöä.
Seuraavaan Työkyvyn tuen ryhmän kokoontumiseen viemme terveisiä alueen työttömien terveystarkastuksia tekeviltä ammattilaisilta, päivitämme alueen työttömyystilanteen ja tuomme terveisiä muilta hyvinvointialueita, joilla työkyvyn tuen kokonaisuuden kehittämistyö on jo viety pidemmälle tai tehty.
Kehittämistyön edellytyksenä on johdon sitouttaminen. Vahvistamme hyvinvointialueen toimialojen päättäjien tietoisuutta työkyvyn tuen kokonaisuuden nykytilasta alueella. Työskentelemme Työkyvyn tuen ryhmän jäseninä ja tuemme kokonaisvaltaista suunnittelutyötä alueella.
Päijät-Hämeen kunnista Heinola ja Sysmä eivät olleet mukana Työkykyohjelman Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä –kehittämistyön toimenpiteissä v. 2020 – 2022. Kohderyhmänä ovatkin tällä kertaa erityisesti Heinolan ja Sysmän työttömät ja osatyökykyiset asiakkaat. Kehittämistoiminta suunnataan kuitenkin koko hyvinvointialueelle ja edistetään työkyvyn tuen kokonaisuuden rakentumista. Asiakasymmärrystä on kerrytetty jo aiempien työkykyhankkeiden aikana ja todettu, että asiakkaat tarvitsevat vahvaa tukea ja rinnalla kulkemista työkyvyn tuen palveluissa. Kehittämistyötä on tehty paljon, mutta edelleen alueella tarvitaan työkyvyn tuen kokonaisuudelle rakennetta ja sijoittumista organisaatiorakenteisiin.
Kehittämistyössä painotamme erityisesti työkyvyn haasteiden varhaisen vaiheen tunnistamisen vahvistamista ja pyrimme edistämään työttömien ja osatyökykyisten asiakkaiden asemaa siten, ettei työttömyys pääsisi pitkittymään. Tämä edellyttää ammattilaisilta kykyä tunnistaa työkyvyn haasteet, osaamista verkostojen kokoamiseen asiakkaan tarpeen mukaisesti sekä verkostomaisen työskentelyotteen omaksumista.
Asiakaskokemusta kerätään ja hyödynnetään palvelujen suunnittelun ja toteutuksen perustana. Erityisesti palvelupilottien aikana asiakaskokemuksen kerääminen läpileikkaavasti koko kehittämistyön aikana on äärimmäisen tärkeää. Asiakaskokemusta kerätään haastattelujen, kyselyjen sekä palautekeskustelujen avulla.
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden yhtenäistämisessä kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen toimialojen päättäjät sekä yhteiskumppanit. Tietoisuutta ja ymmärrystä työkyvyn tuen kokonaisuudesta vahvistetaan esittely- ja koulutustilaisuuksien, palaverien sekä keskustelujen kautta (Kuva 6: Kehittämistyön tavoitteet havainnollistettuna).
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella ei ole selkeää työkyvyn tuen kokonaisuuden rakennetta. Oman haasteensa kokonaisuuden kehittämiseen tuo se, että alueella osan terveyspalveluista tuottaa yksityinen palveluntuottaja. Päijät-Hämeen kymmenen kunnan alue jakautuu terveyspalvelujen tuottamisen osalta seuraavasti: Lahti, Kärkölä, Iitti ja Hartola kuuluvat Harjun Terveydelle ja Sysmä Terveystalolle. Orimattila on aiemmin kuulunut Terveystalolle, mutta siirtyy oman tuotannon yksiköksi kesäkuun 2024 alusta. Oman toiminnan sote-keskuksia ovat Asikkala, Padasjoki, Heinola, Hollola ja Orimattila (6/2024 alkaen).
Syksyllä 2023 yhteinen tahtotila kehittää työkyvyn tuen rakenteita hyvinvointialueella vaikutti siten, että valtiovarainministeriön hyvinvointialueelle myöntämää vakiinnuttamisrahaa päätettiin ohjata hyvinvointialueen työkyvyn tuen kokonaisuuden kehittämiseen. Yhteistyöllä tukea työkykyyn (YTY) sai tehtäväkseen valmistella hankesuunnitelman nimikkeellä "Monialainen työllisyyttä edistävä palvelumalli hyvinvointialueelle". Kehittämistyö on perhe- ja sosiaalipalvelujen (PESO) sekä terveys- ja sairaanhoitopalvelujen (TESA) toimialojen yhteiskehittämishanke, jonka omistajuus on avosairaanhoidon tulosaluejohtajalla.
Kehittämistyön puitteissa vahvistettiin alueen työttömien terveydenhuoltoa rekrytoimalla yksi työttömien terveydenhoitaja ja yksi työkykykoordinaattori lisää alueelle. Työttömien terveydenhoitajia alueella on aiemmin toiminut kaksi: Heinolassa yksi terveydenhoitaja ja Hollolassa, Asikkalassa, Padasjoella ja Orimattilassa toinen. Yksi työkykykoordinaattori työskentelee Heinolassa RRP -kokonaisuudessa vuosina 2023 - 2024 ja toinen Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa v. 2023. Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen päätyttyä vuoden 2023 lopulla rekrytoitiin tämä työkykykoordinaattori työskentelemään "Monialainen työllisyyttä edistävä palvelumalli hyvinvointialueelle" -kehittämistyöhön. Rekrytoidun työkykykoordinaattorin toiminta-alueena on hyvinvointialueen kunnista Hollola, Asikkala, Padasjoki sekä kesäkuusta 2024 alkaen myös Orimattila. Jatkossa on toivomuksena saada työkykykoordinaattoritoimintaa vakiinnutettua ja laajennettua, jolloin asiakasmäärät saataisiin jakautuisivat tasaisemmin.
Rekrytoinnin myötä pystyimme tasoittamaan hyvinvointialueella työttömien terveydenhoitajien vastuualueita siten, että yksi terveydenhoitaja työskentelee Heinolassa, toinen Orimattila-Padasjoki -alueella ja kolmas Hollola-Asikkala -kunnissa. Työttömiä asiakkaita jokaisella terveydenhoitajalla on alueellaan verrannollisesti lähes yhtä paljon. Sekä työttömien terveydenhoitaja että työkykykoordinaattori edistävät monialaisen verkostotyöskentelyn juurruttamista hyvinvointialueelle.
Monialainen työllisyyttä edistävä palvelumalli hyvinvointialueelle -kehittämistyön johtopäätökset
Vuonna 2024 kehittämistyöhön osallistuneet työttömien terveydenhoitaja sekä työkykykoordinaattori keskittyivät vahvasti monialaiseen verkostotyöhön alueella. Työttömien terveydenhoitaja osallistui aktiivisesti mm. aktivointisuunnitelmien laadintaan sosiaalihuollon rinnalla sekä muihin verkostopalavereihin. Hän oli myös konsultoitavissa matalalla kynnyksellä. Terveydenhoitajan työskentelytila sijaitsi aluksi sosiaalihuollon kuntouttavan työtoiminnan tiloissa, sitten Orimattilan työllisyyspalvelujen tiloissa. Vuoden aikana monialaiset työkyvyn tuen kokonaisuuden paikalliset toimijat tulivat tutuiksi ja ohjauskäytännöt olivat selkeät.
Työkykykoordinaattori työskenteli Hollolassa, Asikkalassa sekä Padasjoella, kesällä 2024 myös Orimattila siirtyi oman toiminnan sote-keskukseksi. Työkykykoordinaattori oli matalalla kynnyksellä konsultoitavissa sekä kutsuttavissa verkostopalavereihin. Oman haasteensa usean kunnan alueella toimimisessa antoivat etäisyydet toimipisteiden välillä sekä luonnollisesti se, että tarvetta työkykykoordinaattorin asiantuntemukselle oli runsaasti.
Kehittämistyössä ei päästy konkretiaan työkyvyn tuen tiimien perustamisessa, vaikka suunnitelmavaiheessa oli asetettu tavoitteeksi. Hyvinvointialueen sisäisen järjestäytymisen ja yhdyspintatyöskentelyn tilanne ei ollut vielä kypsä työkyvyn tuen tiimien käynnistämiselle. Monialaisen verkostotyöskentelyn edistämistä saatiin kuitenkin alueella laajennettua ja yhteistyökumppaneiden palautteet työkykykoordinaattoritoiminnasta olivat erittäin positiivisia. Myös työttömien terveydenhoitajan aktiivinen ja monialainen verkostotyöskentely on saanut kiitosta yhteistyökumppaneilta.
Vahvana toiveena kehittämistyön tulokseksi oli, että työkykykoordinaattoreiden tehtävät saataisiin juurtumaan alueelle ja työttömien terveydenhuoltoon lisättyä resurssia. Vaikean taloudellisen tilanteen vallitessa tämä osoittautui mahdottomaksi eikä työkykykoordinaattoritoimintaa pystytty vakiinnuttamaan alueella. Kehittämistyön tuloksena saatiin kuitenkin yhden 50 % työajalla toimivan työttömien terveydenhoitajan vakanssin perustaminen Orimattilaan alkaen tammikuusta 2025.
Hyvinvointialueelle perustettiin v. 2023 Työkyvyn tuen ryhmä. Näihin ryhmän kokoontumisiin olemme koonneet alustuspuheenvuoroja kulloinkin ajankohtaisesta teemasta. Vuonna 2024 palavereissa on erityisesti puhuttanut TYP -lain muutos ja miten tulevaan TYM -lakiin vastataan hyvinvointialuetasolta. Myös asiakasohjautuminen TYM -palveluun on ollut aihe, jota on käsitelty sekä Työkyvyn tuen ryhmän tapaamisissa että TE24 -valmisteluryhmän palavereissa. Toukokuussa 2024 odotamme vielä päätöstä siitä, perustetaanko hyvinvointialueelle työkyvyn tuen tiimejä ja miten työkyvyn tuen kokonaisuus tulee asettumaan organisaatiorakenteisiin (Kuva 7: Muutosten aika). Työkyvyn tuen ryhmän tapaamisiin on laadittu alustuksia mm. työttömien terveydenhuollon tilanteesta Päijät-Hämeessä, työkyvyn tukeen kuuluvista palveluista ja toimijoista (Kuva 8: Päijät-Hämeen monialaisen työkyvyn tuen palvelujen toimijat), työkyvyn tuen kokonaisuuden liittämisestä organisaation rakenteeseen sekä kuulumisia muilta hyvinvointialueilta. Tarkoituksena on ollut herättää keskustelua ja viritellä myös yhteistä näkemystä ja tahtotilaa työkyvyn tuen kokonaisuuden edistämiseksi.
Syksy 2024
Vuoden 2024 aikana on tehty tiivistä yhteistyötä hyvinvointialueen sekä TE24 -valmisteluryhmän välillä. Pohdinnan alla ovat olleet mm. TYM -palveluun ohjautuvien asiakkaiden palvelutarpeen määritteleminen sekä asiantuntijaresurssien ohjautuminen TYM -työhön. Kesällä 2024 päädyttiin aikataulullisista syistä siihen, että TE24 -valmistelijat sekä Päijät-Hämeen työvoimapalveluista että Lahden kaupungilta ja Kelan edustus liittyivät Työkyvyn tuen ryhmään. Näin saatiin varmimmin tarvittavan laaja osanotto näihin tapaamisiin. Kaikkia osapuolia tarvitaan tapaamisissa, jotta pystytään määrittelemään yhteisiä linjauksia ja sopia tarvittavien toimenpiteiden edistämisestä ja työnjaosta (Kuva 9: Toimiva työkyvyn tuen palvelukokonaisuus).
Alustavasti oli suunniteltu työkyvyn tuen kokonaisuuden asettumisesta organisaatiossa Ikääntyneiden palvelut ja kuntoutus (IKU) -toimialan alaisuuteen. Tähän kaavailtiin ns. oman toiminnan työttömien terveydenhoitajien ja mahdollisten työkykykoordinaattoreiden sijoittumista. Suunnitelma muuttui kuitenkin siten, että he tulevat asettumaan vuoden 2025 alkuun mennessä terveyden ja sairaanhoitopalvelujen tulosalueelle (TESA) yhteisen esihenkilön alaisuuteen.
Jatkosuunnitelmia työkykykoordinaattoreiden sijoittumiseksi hyvinvointialueelle tehtiin koko kehittämistyön ajan. Työkyvyn tuen ryhmään tuotiin tietoa muiden hyvinvointialueiden tekemistä ratkaisuista työkykykoordinaattoreiden sijoittumisen suhteen sekä vertailtiin vaihtoehtojen etuja ja haasteita. Hyvinvointialueella nähtiin eduksi se, että työkykykoordinaattoreilla on käytettävissään potilastietojärjestelmä eli TerveysLifecare. Loppujen lopuksi kuitenkin taloudelliset olosuhteet asettivat puitteet sille, ettei työkykykoordinaattoritoimintaa pystytty hyvinvointialueen taholta rahoittamaan. Palvelu ei näin ollen juurtunut alueelle.
Alueella työttömien terveydenhuollon palveluja tuottavat edelleen Harjun Terveys sekä Terveystalo. Harjun Terveys toimii hyvinvointialueen kymmenestä kunnasta Hartolassa, Iitissä, Kärkölässä ja Lahdessa. Terveystalon alueena on Sysmä. Hyvinvointialueen oman toiminnan yksikköjä ovat Asikkala, Heinola, Hollola, Orimattila ja Padasjoki.
Sysmän monialaisessa verkostossa on noussut tarve vahvistaa terveydenhuollon roolia työkyvyn tuen kokonaisuudessa. Tähän tarpeeseen on vastattu järjestämällä Sysmän toimijoille koulutustilaisuuksia työkyvyn tuen kokonaisuuteen ja työkyvyn arviointiin liittyen. Koulutustilaisuuksiin ovat osallistuneet sosiaalihuollon edustajat, lääkäri, työttömien terveydenhoitaja, psykiatrinen sairaanhoitaja, hoitotyön esihenkilö, kunnan työllisyyskoordinaattori ja etsivän nuorisotyön edustaja. Tilaisuuksissa käydyissä keskusteluissa on tullut esiin tarve tiivistää ja vahvistaa yhteistyötä. Aloitimme yhdessä alueellisen analyysin työkyvyn tuen kehittämistarpeista ja toimivista käytännöistä. Työkyvyn tuen kokonaisuudessa toimivien ammattilaisten rooleja ja vastuita on selkiytetty ja laadittu heille yhteinen prosessikuvaus, johon jokaisen toimijan tehtävät on kirjattu. Sysmän monialaisille työkyvyn tuen toimijoille on perustettu yhteinen verkosto, jonka tavoitteena on jatkaa toimivien yhteistyökäytäntöjen kehittämistä. Verkoston tapaamiset jatkuvat säännöllisesti.