Työkyvyn tuen palvelukokonaisuus, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P3)

Työkyvyn tuen kokonaisuuden liittäminen osaksi organisaatiorakennetta hyvinvointialueella. Yhteistyörakenteiden vahvistaminen Päijät-Hämeen työkyvyn tuen kokonaisuuden toimijoiden kesken. 

Toimintaympäristö

Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä (Kuva 1: Päijät-Hämeen sijainti).

 Päijät-Hämeen väkiluku on 204 569 (31.12.2022) ja työttömien määrä on 11 290 (2/2023). Hämeen ELY-keskuksen tiedotteen (21.3.2023) mukaan Päijät-Hämeen työttömyysaste oli 12,2 prosenttia, kun koko maan työttömyysaste on 9,7. Heinolassa työttömyysaste oli 13,9 % (2/2023). Lahdessa vastaava luku oli 13,4 %. Alle 25-vuotiaiden nuorten työttömien osuus alle 25-vuotiaasta työvoimasta oli helmikuun 2023 lopussa 13,9 prosenttia.  Maakunnan työttömyysaste oli 12,2 % eli 0,9 prosentti­yksikköä matalampi kuin vuosi sitten. Se on maakunnista kolmanneksi korkein Pohjois-Karjalan (13,6 %) ja Keski­-Suomen (12,2 %) jälkeen. 

TEM:n työllisyyskatsauksen (2/2023) mukaan alle 25-vuotiaita kaikista työttömistä koko maassa oli 10,5 %, Heinolassa 8,3 % ja Sysmässä 6,8 %.

Heinolan ja Sysmän alueen väestö ikääntyy ja vähenee. Väestöllinen huoltosuhde onkin keskimääräistä korkeampi. Vuonna 2022 yli 64-vuotiaita oli Heinolassa 35,1 % ja Sysmässä 43,2 % kaikista asukkaista. Lisäksi Päijät-Hämeen alueen väestö ikääntyy ja vähenee. Väestöllinen huoltosuhde onkin keskimääräistä korkeampi. On ennustettu, että 65-vuotiaiden osuus väestöstä tulee olemaan maan 6. suurin vuonna 2030 ja 0-17-vuotiaiden osuus pienempi kuin maassa keskimäärin.

Syksyn 2019 THL:n asiantuntija-arvion mukaan Päijät-Hämeen tunnusluvut kertovat alueen väestön suuresta palvelun tarpeesta ja antavat merkkejä ylisukupolvisesta huono-osaisuudesta. Alueen ennaltaehkäiseviä perustason palveluita on vahvistettava ja monialaisen varhaisen tuen toimia kehitettävä.

Tilanneanalyysi

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöorganisaatio noudattelee Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän organisoitumisen mallia ja tuottaa palvelut terveys- ja sairaanhoitopalvelujen, perhe- ja sosiaalipalvelujen, ikääntyneiden palvelujen ja kuntoutuksen sekä pelastustoimen palvelujen toimialoina. Ydinpalvelujen toimialojen rinnalla on tukipalvelujen toimiala. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toimintaympäristö on haastava. Toimintaympäristön haastavuus syntyy usean tekijän yhteisvaikutuksena: niin alueen demografia kuin sosioekonominen tilanne ovat haastavia, kansallisellakin tasolla merkittävät henkilöstökysymykset ovat ajankohtaisia Päijät-Hämeessä nyt ja tulevina vuosina, ja monitahoisesti uudistuva lainsäädäntö edellyttää toiminnan voimakasta ja jatkuvaa kehittämistä.

Demografisten muutosten lisäksi alueen vaikea sosioekonominen tilanne haastaa palvelut ja niiden kehittämisen. Päijät-Hämeessä korostuvat erityisesti mielenterveys- ja päihdeongelmat aikuisväestön ja nuorten keskuudessa, joilla on vaikutuksia työllisyyteen ja perheiden hyvinvointiin.  Päijät-Hämeen demografiset muutokset ajavat rakenteellisia palvelutarpeen muutoksia. Alueella asui vuoden 2020 lopussa 205 771 asukasta, joista n. 60 % asui Lahdessa. Alle kymmenen tuhannen asukkaan kuntia oli kuusi kymmenestä.

Tilastokeskuksen uusimman väestöennusteen mukaan Päijät-Hämeen väestömäärä vähenee n. 3 % vuoteen 2030 ja 7 % vuoteen 2040 mennessä. Suhteellisesti eniten väestömäärä vähenee Heinolassa, Hartolassa, Padasjoella ja Sysmässä. Väestömäärän vähentyessä alueen väestörakenne muuttuu merkittävästi. Lasten, nuorten ja työikäisten väestö vähenee samalla kun ikääntyneiden määrä kasvaa (Kuva 2: Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ikärakenne ja sen muutokset tulevina vuosina).

Tämä heikentää entisestään alueen jo hälyttävällä tasolla olevaa huoltosuhdetta. Lapsiperheiden määrä on 2000-luvulla vähentynyt merkittävästi ja yksinhuoltajaperheiden osuus lapsiperheistä on korkea, n. 26 %. Vieraskielisiä Päijät-Hämeessä asui vuonna 2020 noin 11 000, joka on vajaat 6 % väestöstä  (Kuva 3: Väestöllinen huoltosuhde).

Työttömyys on monimuotoista, pienituloisuus yleistä ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria on paljon. Myös koulutuksen ulkopuolelle jääneiden nuorten määrä on kasvanut ja aikuisten koulutustaso on maan keskiarvoa heikompi. Työttömien asukkaiden koulutustason ja työttömyyden suhdetta kuvataan kuviossa 6. Päijät-Hämeessä on lisäksi maan keskitasoa korkeampi sairastavuus. Erityisesti mielenterveyteen liittyvät sairaudet ovat yleisiä, työkyvyttömyyseläkettä saavia 25–64-vuotiaita on suhteessa vastaavan ikäiseen väestöön keskimääräistä enemmän ja alkoholikuolleisuus on keskimääräistä suurempaa. Sosioekonomisen tilanteen haasteet ja sairastavuus muodostavat moninaisen verkon, jossa eri tekijöillä on vahvat liittymäpinnat toisiinsa. Haasteet ovat monimuotoiset erityisesti Lahden alueella.

Väestö ja palvelutarve

Päijät-Häme on asukasluvultaan keskisuuri hyvinvointialue. Alueella oli vuoden 2021 lopussa 205 124 asukasta. Alueen asukasmäärältään suurimpia kuntia ovat Lahti, Hollola ja Heinola. Näistä keskuskaupungissa Lahdessa asuu yli puolet koko alueen väestöstä. Vuoteen 2040 ulottuvassa väestöennusteessa alueen väkiluku vähenee runsaalla 11 000 asukkaalla. Hyvinvointialueella 75 vuotta täyttäneitä on maan kuudenneksi eniten ja alle 18-vuotiaiden osuus on maan seitsemänneksi pienin. Syntyvyys on maan keskiarvoa pienempi. Lasten ja nuorten osuus väestöstä on koko maan tavoin edelleen pienenemässä. Yli 75-vuotiaiden väestöosuuden odotetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä keskimääräistä nopeammin. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ruotsinkielisen väestön osuus on pieni. Ulkomaalaistaustaisen väestön osuudessa alue sijoittuu keskimääräisesti. Väestö ikääntyy ja palvelutarpeita kasvattaa myös korkea sairastavuus.

Päijät-Hämeessä nuorisotyöttömiä on maan toiseksi eniten ja samalla työttömien ja pitkäaikaistyöttömien osuudet työvoimasta ovat maan suurimmat. Myös vaikeasti työllistyviä on hyvinvointialueella maan eniten ja työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus on keskimääräistä suurempi.

Hyvinvointialueella pienituloisia on keskimääräistä enemmän. Päijät-Hämeessä yhden vanhemman perheet ovat yleisiä ja toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneiden lapsiperheiden osuus kaikista lapsiperheistä on maan kolmanneksi suurin. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen missio, visio ja arvot

Hyvinvointialueen missiona on  tukea päijäthämäläisten hyvinvointia ja järjestää laadukkaat palvelut vastuullisesti ja joustavasti. Missio kuvaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen perustehtävän eli sen, miksi hyvinvointialue on olemassa. Hyvinvointialue tukee asukkaita ja yhteisöjä omaehtoisessa hyvinvoinnin edistämisessä sekä omien voimavarojensa löytämisessä, vahvistamisessa ja hyödyntämisessä. Vastuullinen järjestäjä määrittelee palvelut ja niiden tuottajat asukkaiden tarpeen pohjalta.

Päijäthämäläisten hyvinvointia tuetaan yhteistyössä kuntien, yhteisöjen ja asukkaiden kanssa. Järjestäjä huomioi eri näkökulmat, kuten laadun, kustannukset ja jatkuvuuden sekä ohjaa tuottajia toimimaan tavoitteiden mukaisesti. Järjestäjä valvoo tavoitteiden mukaisen toiminnan toteutumista. Palvelujen tuottamisessa hyödynnetään joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tapoja ja tuottajia.

Päijät-Hämeen visio on hyvinvoivat asukkaat turvallisessa, elinvoimaisessa ja uudistuvassa Päijät-Hämeessä. Visio kuvaa tavoiteltavan tulevaisuudenkuvan, jossa yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa hyvinvointialue onnistuu luomaan hyvinvointia ja turvallisuutta, ja niihin kytkeytyen myös elinvoimaa alueelle. Alueen elinvoimaisuuden ja elinkeinorakenteen sekä työllisyyden kehittyminen puolestaan luo edellytyksiä päijäthämäläisten hyvinvoinnin kasvulle. Hyvinvointi, turvallisuus ja elinvoima ovat vahvasti toisistaan riippuvaisia. Siksi hyvinvoinnin ja turvallisuuden ohella hyvinvointialue on ja haluaa myös olla osaltaan mukana luomassa elinvoimaista Päijät-Hämettä. Vision toteutuminen edellyttää myös laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen arvot ovat luottamus, rohkeus, välittäminen ja oikeudenmukaisuus. Arvot viestivät ja kiteyttävät hyvinvointialueen arvopohjaa ja ohjaavat sitä kautta arjen toimintaa.

Luottamus: Päijät-Hämeen asukkaiden, hyvinvointialueen ja sen henkilöstön, kuntien, valtion, kolmannen sektorin, yritysten ja muiden yhteisöjen välinen luottamus ja kunnioitus rakennetaan ja ansaitaan

Rohkeus: halu tehdä avointa ja luottamuksellista yhteistyötä eri kumppaneiden kanssa

Välittäminen: ihmisen kohtaamista ihmisenä erilaisissa tilanteissa

Oikeudenmukaisuus: yhdenvertaisten palvelujen toteuttamista kaikille päijäthämäläisille; se on yhteisten resurssien kohdentamista niitä eniten tarvitseville ja palvelujen perustumista tarpeisiin; oikeudenmukaisuus on rehellistä ja tasapuolista asukkaiden ja henkilöstön kohtelua.

Liitteet
Kuva
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sijainti
Kuva 1: Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sijainti ja kunnat.
Kuva
Hyvinvointialueen ikärakenne ja sen muutokset
Kuva 2: Hyvinvointialueen asukkaiden ikärakenne sekä sen arvioidut muutokset.
Kuva
Huoltosuhde v. 2021.
Kuva 3: Ikäryhmien välisiä suhteita kuvataan väestöllisen huoltosuhteen avulla. Kuvassa muutamien kuntien huoltosuhteen tilanne verraten koko maan tilanteeseen v. 2021.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päijät-Hämeen Hyvinvointialueen tehtävä on  tukea päijäthämäläisten hyvinvointia ja järjestää laadukkaita palveluja vastuullisesti ja joustavasti.  Vastuullinen järjestäjä määrittelee palvelut ja niiden tuottajat asukkaiden tarpeen pohjalta. Päijäthämäläisten hyvinvointia tuetaan yhteistyössä kuntien, yhteisöjen ja asukkaiden kanssa. Myös Yhteistyöllä tukea työkykyyn -hankkeessa asiakasosallisuus on keskiössä palveluja kehitettäessä. Tärkeätä on ottaa kaikki toimijat kehittämistyöhön mukaan; hyvinvointialue, TE-palvelut, Kela, kuntien työllisyyspalvelut ja kolmas sektori. 

Monialaiset työkyvyn tuen palvelut ovat alueellamme toimineet melko hajanaisesti ja suunnittelemattomasti. Palvelukokonaisuus tarvitsee vahvaa johtamista ja yhteisen strategian. Ammattilaisilla on tarvetta osaamisen vahvistamiseen ja koulutukseen asiakkaan työ- ja toimintakyvyn haasteiden tunnistamiseen, kuntoutustarpeen arvioimiseen sekä verkostotyön hyödyntämiseen. Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden tulee toimia organisoidusti ja palveluprosessit dokumentoidaan ohjaamaan käytännön työtä. 

Tavoitteena on luoda, tehdä näkyväksi ja ottaa käyttöön alueella pilotoitu eri osapuolten näkökulmasta toimiva työkyvyn tuen toimintamalli. 

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kehittäminen on linjassa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategian kanssa. Edistämme vaikuttavien, kustannustehokkaiden sekä saavutettavien palvelujen kehittämistä ja asiakaskokemuksen vahvistamista alueella, jossa työttömyys on monimuotoista ja sosioekonominen tilanne haasteellinen. Työkyvyn tuen palvelujen entistä systemaattisemmalla johtamisella ja koordinoimisella  vaikuttavuus ja tehokkuus lisääntyy. Asiakaskokemus on lähtökohta vaikuttavien palvelujen kehittämiselle; palvelut luodaan ihmistä varten ja sellaiseen muotoon, jossa niistä on asiakkaalle hyötyä, etua ja eteenpäin viemisen voimaa (Kuva 4: Päijät-Hämeen erityispiirteet ja niiden vaikutusten kuvaus ilmiökartan avulla). 

Asiakkaille näkyvää etua toimivista työkyvyn tuen palvelukokonaisuuksista on siinä, että asiakkaan siirtäminen ammattilaiselta toiselle vaihtuu siihen, että kuka tahansa ammattilainen osaa kutsua koolle tarvittavan verkoston ja ymmärtää asiakkaan tuen tarpeen. Pyrkimyksenä on päästä erillisistä palveluista palvelukokonaisuuksiin, jolloin asiakkaalla on koko ajan ammattilaisten vahva monialainen tuki mukanaan. Asiakkaat ohjautuvat tehokkaammin heille kuuluvien palvelujen ja etuisuuksien pariin, kun ammattilaiset osaavat tehdä yhteistyötä ja verkostoitua hänen ympärilleen. Tavoitteena on tehostaa asiakkaan ohjautumista tilanteeseensa soveltuvimpiin palveluihin viivästyksettä. Asiakas ja verkostot luovat yhdessä hänelle sopivimman palvelukokonaisuuden, jossa asiakkaan kulkua seurataan ja arvioidaan jatkuvasti. Toimivassa palvelukokonaisuudessa organisaatiot toimivat saumattomasti yhdessä ja erillisistä useiden eri toimijoiden tarjoamista palveluista pystytään muodostamaan yksilöllisiä ja oikea-aikaisia palvelukokonaisuuksia.

Liitteet
Kuva
Ilmiökartta
Kuva 4: Maakunnan erityispiirteiden mukaisia ilmiöitä ja olosuhteita kuvattiin ilmiökartan avulla. Haasteita alueella aiheuttavat mm. palvelujen hajanaisuus, työttömyys, syrjäytyminen sekä päihde- ja mielenterveysongelmat. Keskeistä on yhteisen tahtotilan saavuttaminen alueella, jotta työkyvyn tuen kokonaisuus saadaan liitetyksi hyvinvointialueen rakenteisiin. Siten myös palvelujen tasalaatuisuutta ja yhdenvertaista saatavuutta pystytään seuraamaan ja arvioimaan.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaat tarvitsevat monialaisessa yhteistyössä suunniteltuja ja tuotettuja palvelukokonaisuuksia etenemisensä tueksi. Monialaisen yhteistyön avulla työntekijäresurssia kohdennetaan tehokkaammin ja asiakkaat saavat tarvitsemiansa palveluja oikea-aikaisesti. Asiakkailla on vahvemmat mahdollisuudet edetä kohti työ- tai opiskeluelämää (Kuva 5: toimivien työkyvyn palvelukokonaisuuksien hyödyt asiakkaan, organisaation sekä yhteiskunnan näkökulmasta). 

Liitteet
Kuva
Mitä hyötyä on toimivista työkyvyn tuen palveluista?
Kuva 5: Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuksien hyötyjä asiakkaan, organisaation sekä yhteiskunnan näkökulmasta.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Aiemmassa Työkykyohjelman hankkeessa Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä (TTO) pyrittiin jo saamaan työkyvyn tuen kokonaisuudelle struktuuria ja yhtenäisyyttä sekä tuomaan esiin kehittämiskohteita työkyvyn tuen järjestämisessä alueella. Aika ei ehkä silloin ollut vielä kypsä siihen, että palvelukokonaisuuden kehittäminen olisi aktiivisesti ja yhteisesti saatu polkaistua käyntiin. Työkyvyn tuen kokonaisuuden kehittäminen alueella vaatii hyvinvointialueen johdolta yhteistä tahtotilaa ja ymmärrystä. Kehittämistyössä on lähdetty etenemään herättelemällä hyvinvointialueella kokonaisvaltaista ymmärrystä siitä, että alueen sosioekonominen tilanne vaatii kiinnittämään huomiota työkyvyn tuen kokonaisuuteen ja sen tilanteeseen alueella. Keväällä 2023 olimme Sosiaalialan osaamiskeskus Verson ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja yhdyspintatyön asiantuntijayksikön (HyTe) yhteisessä palaverissa, jossa saimme tilaisuuden esitellä sekä hyvinvointialueen työttömyystilannetta että työkyvyn tuen palvelujen vaikuttavuutta. Kerroimme tilaisuudessa myös  YTY -hankkeen kehittämiskohteista. Siltasimme toimenpiteitämme myös TTO -hankkeessa tehtyihin toimenpiteisiin ja niiden juurtumiseen.  Tämä palaveri toimi ponnahduslautana sille, että  hyvinvointialueella päätettiin kutsua koolle alueen johto työkyvyn tuen ryhmän merkeissä. Ensimmäinen tapaaminen hyvinvointialueen päättäjien kesken oli syyskuun alussa 2023. Tilaisuudessa YTY -hanke piti avauspuheenvuoron. Olimme valmistelleet avauspuheenvuoroksemme videon työkyvyn tuen kokonaisuudesta (Video: Työkyvyn tuen kokonaisuus Päijät-Hämeen hyvinvointialueella) ja esitimme sen kokonaisuudessaan tilaisuudessa. Video herätti paljon keskustelua ja täytti tarkoituksensa jopa yli odotustemme. Päättäjillä heräsi ymmärrys siihen, että työkyvyn tuen asiat kuuluvat kaikille yhteisesti ja niiden edistämiseen on oltava kaikilla tahtotila. Koemme, että teimme läpimurron tässä tilaisuudessa ja pääsimme pidemmälle kuin aiemmin koskaan. Olemme jatkossakin mukana työkyvyn tuen ryhmän kokoontumisissa, joista seuraava on marraskuussa 2023. 

Syyskuun  tapaaminen poiki myös sen, että alueella herättiin työkyvyn tuen tiimimallin kehittämisen merkitykseen. Avosairaanhoidon tulosaluejohtajan kanssa pidetyn palaverin tuloksena on, että Heinolassa toimiva työkyvyn tuen tiimimalli otetaan käyttöön myös muissa alueen sote-keskuksissa ja tämän edistämiseksi perustetaan alatyöryhmä suunnittelemaan käytäntöä. 

Seuraavaan työkyvyn tuen ryhmän kokoontumiseen viemme terveisiä alueen työttömien terveystarkastuksia tekeviltä ammattilaisilta, päivitämme alueen työttömyystilanteen ja tuomme terveisiä muilta hyvinvointialueita, joilla työkyvyn tuen kokonaisuuden kehittämistyö on jo viety pidemmälle tai tehty. 

Liitteet
Toteutussuunnitelma

Kehittämistyön edellytyksenä on johdon sitouttaminen. Vahvistamme hyvinvointialueen toimialojen päättäjien tietoisuutta työkyvyn tuen kokonaisuuden nykytilasta alueella. Työskentelemme Työkyvyn tuen ryhmän jäseninä ja tuemme kokonaisvaltaista suunnittelutyötä alueella. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Päijät-Hämeen kunnista Heinola ja Sysmä eivät olleet mukana Työkykyohjelman Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä –hankkeessa v. 2020 – 2022. Kohderyhmänä ovatkin erityisesti Heinolan ja Sysmän työttömät ja osatyökykyiset asiakkaat. Kehittämistoiminta suunnataan kuitenkin koko hyvinvointialueelle ja edistetään työkyvyn tuen kokonaisuuden rakentumista. Asiakasymmärrystä on kerrytetty jo aiempien työkykyhankkeiden aikana ja todettu, että asiakkaat tarvitsevat vahvaa tukea ja rinnalla kulkemista työkyvyn tuen palveluissa. Kehittämistyötä on tehty paljon, mutta edelleen alueella tarvitaan työkyvyn tuen kokonaisuudelle rakennetta ja sijoittumista organisaatiorakenteisiin. 

Kohderyhmänä ovat alueen työttömät ja osatyökykyiset asiakkaat. Painotamme erityisesti työkyvyn haasteiden varhaisen vaiheen tunnistamisen vahvistamista ja pyrimme edistämään työttömien ja osatyökykyisten asiakkaiden asemaa siten, ettei työttömyys pääsisi pitkittymään. Tämä edellyttää ammattilaisilta kykyä tunnistaa työkyvyn haasteet, osaamista  verkostojen kokoamiseen asiakkaan tarpeen mukaisesti sekä verkostomaisen työskentelyotteen omaksumista. 

Asiakaskokemusta kerätään ja hyödynnetään palvelujen suunnittelun ja toteutuksen perustana. Erityisesti palvelupilottien aikana asiakaskokemuksen kerääminen läpileikkaavasti koko kehittämistyön aikana on äärimmäisen tärkeää. Asiakaskokemusta kerätään haastattelujen, kyselyjen sekä palautekeskustelujen avulla. 

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden yhtenäistämisessä kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen toimialojen päättäjät sekä yhteiskumppanit. Tietoisuutta ja ymmärrystä työkyvyn tuen kokonaisuudesta vahvistetaan esittely- ja koulutustilaisuuksien, palaverien sekä keskustelujen kautta (Kuva 6: kehittämistyön tavoitteet havainnollistettuna). 

Liitteet
Kuva
Kuva 6. Kohderyhmä ja tavoitteet
Kuva 6: Päätavoitteena on, että asiakkaillemme pystytään tarjoamaan yksilöllisiä, oikea-aikaisia sekä monialaisesti suunniteltuja ja toteutettuja työkyvyn tuen palvelukokonaisuuksia.
Idean valinta

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella ei ole selkeää työkyvyn tuen kokonaisuuden rakennetta. Oman haasteensa kokonaisuuden kehittämiseen tuo se, että alueella osan terveyspalveluista tuottaa yksityinen palveluntuottaja.  Päijät-Hämeen kymmenen kunnan alue jakautuu terveyspalvelujen tuottamisen osalta seuraavasti: Lahti, Kärkölä, Iitti ja Hartola kuuluvat Harjun Terveydelle ja Sysmä Terveystalolle. Orimattila on aiemmin kuulunut Terveystalolle, mutta siirtyy oman tuotannon yksiköksi kesäkuun 2024 alusta. Oman toiminnan sote-keskuksia ovat Asikkala, Padasjoki, Heinola, Hollola ja Orimattila (6/2024 alkaen). 

Syksyllä 2023 yhteinen tahtotila kehittää työkyvyn tuen rakenteita hyvinvointialueella vaikutti siten, että valtiovarainministeriön hyvinvointialueelle myöntämää vakiinnuttamisrahaa päätettiin ohjata hyvinvointialueen työkyvyn tuen kokonaisuuden kehittämiseen. Yhteistyöllä tukea työkykyyn (YTY) sai tehtäväkseen valmistella hankesuunnitelman nimikkeellä "Monialainen työllisyyttä edistävä palvelumalli hyvinvointialueelle". Kehittämistyö on perhe- ja sosiaalipalvelujen (PESO) sekä terveys- ja sairaanhoitopalvelujen (TESA) toimialojen yhteiskehittämishanke, jonka omistajuus on avosairaanhoidon tulosaluejohtajalla. 

Kehittämistyön puitteissa vahvistettiin alueen työttömien terveydenhuoltoa rekrytoimalla yksi työttömien terveydenhoitaja ja yksi työkykykoordinaattori lisää alueelle. Työttömien terveydenhoitajia alueella on aiemmin toiminut kaksi: Heinolassa yksi terveydenhoitaja ja Hollolassa, Asikkalassa, Padasjoella ja Orimattilassa toinen.  Työkykykoordinaattoreita on ollut yksi YTY -hankkeesta Heinolassa ja Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa v. 2023. Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen päätyttyä rekrytoimme tämän työkykykoordinaattorin työskentelemään "Monialainen työllisyyttä edistävä palvelumalli hyvinvointialueelle" -kehittämistyöhön. Rekrytoidun työkykykoordinaattorin toiminta-alueena on hyvinvointialueen kunnista Hollola, Asikkala, Padasjoki sekä kesäkuusta 2024 alkaen myös Orimattila. Jatkossa on toivomuksena saada työkykykoordinaattoritoimintaa vakiinnutettua ja laajennettua, jolloin asiakasmäärät saataisiin jakautuisivat tasaisemmin. 

Rekrytoinnin myötä pystyimme tasoittamaan hyvinvointialueella työttömien terveydenhoitajien vastuualueita siten, että yksi terveydenhoitaja työskentelee Heinolassa, toinen Orimattila-Padasjoki -alueella ja kolmas Hollola-Asikkala -kunnissa. Työttömiä asiakkaita jokaisella terveydenhoitajalla on alueellaan verrannollisesti lähes yhtä paljon.  Sekä työttömien terveydenhoitaja että työkykykoordinaattori edistävät monialaisen verkostotyöskentelyn juurruttamista hyvinvointialueelle. 

Monialainen työllisyyttä edistävä palvelumalli hyvinvointialueelle -kehittämistyön johtopäätökset

Vuonna 2024 kehittämistyöhön osallistuneet työttömien terveydenhoitaja sekä työkykykoordinaattori keskittyivät vahvasti monialaiseen verkostotyöhön alueella. Työttömien terveydenhoitaja osallistui aktiivisesti mm. aktivointisuunnitelmien laadintaan sosiaalihuollon rinnalla sekä muihin verkostopalavereihin. Hän oli myös konsultoitavissa matalalla kynnyksellä. Terveydenhoitajan työskentelytila sijaitsi ensin sosiaalihuollon kuntouttavan työtoiminnan tiloissa, sitten Orimattilan työllisyyspalvelujen tiloissa.  Vuoden aikana monialaiset työkyvyn tuen kokonaisuuden paikalliset toimijat tulivat tutuiksi ja ohjauskäytännöt olivat selkeät. 

Työkykykoordinaattori työskenteli Hollolassa, Asikkalassa sekä Padasjoella, kesällä 2024 myös Orimattila siirtyi oman toiminnan sote-keskukseksi. Työkykykoordinaattori oli matalalla kynnyksellä konsultoitavissa sekä kutsuttavissa verkostopalavereihin. Oman haasteensa usean kunnan alueella toimimisessa antoivat etäisyydet toimipisteiden välillä sekä luonnollisesti se, että asiakascasejä ja tarvetta työkykykoordinaattorin työpanokselle oli laajalti. 

Kehittämistyössä ei päästy konkretiaan työkyvyn tuen tiimien perustamisessa, vaikka se oli alun perin asetettu työkykykoordinaattorin kehittämistyön tavoitteeksi. Hyvinvointialueen sisäisen järjestäytymisen ja yhdyspintatyöskentelyn tilanne ei ollut vielä kypsä työkyvyn tuen tiimien käynnistämiselle. Monialaisen verkostotyöskentelyn edistämistä saatiin kuitenkin alueella laajennettua ja yhteistyökumppaneiden palautteet työkykykoordinaattoritoiminnasta olivat erittäin positiivisia. Myös työttömien terveydenhoitajan aktiivinen ja monialainen verkostotyöskentely on saanut kiitosta yhteistyökumppaneilta. 

Vahvana toiveena kehittämistyön tulokseksi oli, että työkykykoordinaattoreiden tehtävät saataisiin juurtumaan alueelle ja työttömien terveydenhuoltoon lisättyä resurssia. Vaikean taloudellisen tilanteen vallitessa tämä osoittautui mahdottomaksi eikä työkykykoordinaattoritoimintaa pystytty vakiinnuttamaan alueella. Kehittämistyön tuloksena saatiin kuitenkin yhden 50 % työajalla toimivan työttömien terveydenhoitajan vakanssin perustaminen Orimattilaan alkaen tammikuusta 2025 (Kuva 7: Työttömien terveydenhoitajien aluejako v. 2025).

Liitteet
Kuva
Kuva 7: Työttömien terveydenhoitajien aluejako v. 2025
Kuva 7: Vuoden 2024 aikana Päijät-Hämeen hyvinvointialueella ns. oman toiminnan yksiköissä työskenteli 3 työttömien terveydenhoitajaa, joista 1 oli palkattu hankerahan turvin. Hankekauden lähestyessä loppuaan todettiin, että lisäresurssille on tarvetta. Työttömien terveydenhuoltoon saatiin vuodelle 2025 yhden 50 % työttömien terveydenhoitajan resurssi lisää. Tämä 50 % terveydenhoitaja tulee sijoittumaan Orimattilaan.
Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyvinvointialueelle perustettiin v. 2023 Työkyvyn tuen ryhmä. Näihin ryhmän kokoontumisiin olemme koonneet alustuspuheenvuoroja kulloinkin ajankohtaisesta teemasta. Vuonna 2024 palavereissa on erityisesti puhuttanut TYP -lain muutos ja miten tulevaan TYM -lakiin vastataan hyvinvointialuetasolta. Myös asiakasohjautuminen TYM -palveluun on ollut aihe, jota on käsitelty sekä Työkyvyn tuen ryhmän tapaamisissa että TE24 -valmisteluryhmän palavereissa. Toukokuussa 2024 odotamme vielä päätöstä siitä, perustetaanko hyvinvointialueelle työkyvyn tuen tiimejä ja miten työkyvyn tuen kokonaisuus tulee asettumaan organisaatiorakenteisiin (Kuva 8: Muutosten aika). Työkyvyn tuen ryhmän tapaamisiin on laadittu alustuksia mm. työttömien terveydenhuollon tilanteesta Päijät-Hämeessä, työkyvyn tukeen kuuluvista palveluista ja toimijoista (Kuva 9: Päijät-Hämeen monialaisen työkyvyn tuen palvelujen toimijat) , työkyvyn tuen kokonaisuuden liittämisestä organisaation rakenteeseen sekä kuulumisia muilta hyvinvointialueilta. Tarkoituksena on ollut herättää keskustelua ja viritellä myös yhteistä näkemystä ja tahtotilaa työkyvyn tuen kokonaisuuden edistämiseksi. 

Syksy 2024

Vuoden 2024 aikana on tehty tiivistä yhteistyötä hyvinvointialueen sekä TE24 -valmisteluryhmän välillä. Pohdinnan alla ovat olleet mm. TYM -palveluun ohjautuvien asiakkaiden palvelutarpeen määritteleminen sekä asiantuntijaresurssien ohjautuminen TYM -työhön. Kesällä 2024 päädyttiin aikataulullisista syistä siihen, että TE24 -valmistelijat sekä Päijät-Hämeen työvoimapalveluista että Lahden kaupungilta ja Kelan edustus liittyivät työkyvyn tuen ryhmään. Näin saatiin varmimmin tarvittavan laaja osanotto näihin tapaamisiin. Kaikkia osapuolia tarvitaan tapaamisissa, jotta pystytään määrittelemään yhteisiä linjauksia ja sopia tarvittavien toimenpiteiden etenemisestä (Kuva 10: Toimiva työkyvyn tuen palvelukokonaisuus).

Alustavasti oli suunniteltu työkyvyn tuen kokonaisuuden asettumisesta organisaatiossa Ikääntyneiden palvelut ja kuntoutus (IKU) -toimialan alaisuuteen. Tähän kaavailtiin työttömien terveydenhoitajien ja mahdollisten työkykykoordinaattoreiden sijoittumista. Suunnitelma muuttui kuitenkin siten, että he tulevat asettumaan vuoden 2025 alkuun mennessä terveyden ja sairaanhoitopalvelujen tulosalueelle (TESA), tarkemmin ei ole vielä määritelty kuka olisi heidän yhteinen esihenkilönsä.  

Jatkosuunnitelmia työkykykoordinaattoreiden  sijoittumiseksi hyvinvointialueelle  tehtiin koko kehittämistyön ajan. Työkyvyn tuen ryhmään tuotiin tietoa muiden hyvinvointialueiden tekemistä ratkaisuista työkykykoordinaattoreiden sijoittumisen suhteen sekä vertailtiin niiden etuja ja haasteita. Hyvinvointialueella nähtiin eduksi se, että työkykykoordinaattoreilla on käytettävissään potilastietojärjestelmä eli TerveysLifecare. Loppujen lopuksi kuitenkin taloudelliset mahdollisuudet asettivat puitteet sille, ettei työkykykoordinaattoritoimintaa pystytty hyvinvointialueen taholta rahoittamaan. Palvelu ei näin ollen juurtunut alueelle. 

Alueella työttömien terveydenhuollon palveluja tuottavat edelleen Harjun Terveys sekä Terveystalo. Harjun Terveys toimii hyvinvointialueen kymmenestä kunnasta Hartolassa, Iitissä, Kärkölässä ja Lahdessa. Terveystalon alueena on Sysmä. Hyvinvointialueen oman toiminnan yksikköjä ovat Asikkala, Heinola, Hollola, Orimattila ja Padasjoki.  

Liitteet
Kuva
Kuva 8 : Muutosten aika
Kuva 8: Vuosi 2024 on muutosten aikaa. Tulossa olevat TYP/TYM -muutos ja TE25 -uudistus sekä hyvinvointialueen työkyvyn tuen kokonaisuuden kehittämistyö edellyttävät palvelujen yhteensovittamista ja vahvaa yhteistyötä. Vain yhdessä voimme tarjota yhteisille asiakkaillemme saumattomia palvelukokonaisuuksia ja vahvaa monialaista tukea.
Kuva
Kuva 9: Päijät-Hämeen monialaisen työkyvyn tuen palvelujen toimijat.
Kuva 9: Päijät-Hämeen monialaisen työkyvyn tuen palvelujen toimijat.
Kuva
Kuva 10: Toimiva työkyvyn tuen palvelukokonaisuus hyvinvointialueelle
Kuva 10: Toimiva työkyvyn tuen palvelukokonaisuus edellyttää organisaatioiden ja toimijoiden vahvaa yhteistyötä yhteisten asiakkaiden eduksi.
Ratkaisun perusidea

Alueella saavutetaan yhteistyökäytäntö, jossa hyvinvointialue, tulevat työllisyysalueet, TE-palvelut ja Kelan johto tapaavat säännöllisesti ja suunnittelevat yhdessä tulevaa palvelu-uudistusta ja monialaista yhteistyötä. Samalla kokoonpanolla suunnitellaan myös tulevaan TYM-uudistukseen liittyviä järjestelyjä. Yhteistyöllä tuetaan alueen asukkaiden yhtenevien ja laadukkaiden palvelukokonaisuuksien toteutumista ja saatavuutta. 

Hyvinvointialueen ja kuntien välillä vallitsee vahvat yhdyspinnat. Yhdyspinnat sisältävät paitsi työkyvyn tuen kokonaisuuden, myös muita asiakaslähtöisten palvelujen toteuttamisen mahdollisuuksia. Entistä tärkeämpää on tunnistaa ja syventää näitä yhdyspintoja ja rakentaa kestävää yhteistyötä hyvinvointialueen ja kuntien välille yhteisten asiakkaiden eduksi.  Hyvinvointialueen ja työllisyysalueiden välinen vuoropuhelu ja yhteistyö on vahvistunut. Yhteistyökäytäntöjä jatketaan ja vakiinnutetaan alueella, yhteistyön tarve on jatkuva myös tulevina vuosina (Kuva 11: Hyvinvointialueen ja kuntien yhteistyön kehittyminen).

 

Liitteet
Kuva
Kuva 11: Hyvinvointialueen ja kuntien yhteistyön kehittyminen
Kuva 11: Kuntien ja hyvinvointialueen yhteistyö on vahvistunut ja tiivistynyt viime vuosien aikana. On saavutettu yhteinen tahtotila ja näkemys siitä, että palveluja yhdistämällä luomme entistä vahvempia ja vaikuttavampia palvelukokonaisuuksia yhteisten asiakkaidemme tilanteen edistämiseksi. Yhteistyö jatkuu edelleen tiiviinä ja Työkyvyn tuen ryhmä jatkaa kokoontumisiaan myös vuonna 2025.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointialueella on nähty tärkeäksi järjestäytyminen oman organisaation sisällä. Toimijoiden rooleja ja asettumista työkyvyn tuen kokonaisuudessa on  kirkastettu ja tunnistettu toimijoiden välisiä yhdyspintoja (Kuva 12: Työkyvyn tuen palvelut Päijät-Hämeessä) sekä pohdittu asiakkaiden ohjautumiskäytäntöjä kokonaisuudessa. 

Hyvinvointialueella on nähty hyödylliseksi tarkastella myös muiden maakuntien työkyvyn tuen kokonaisuuden rakenteita ja ratkaisuja.  Suoraan ei kuitenkaan ole olemassa valmista mallia käytettävissä Päijät-Hämeen tarpeisiin. Alueella on vertailtu muiden hyvinvointialueiden ratkaisujen hyötyjä ja haasteita ja poissuljettu vaihtoehtoja, jotka eivät sovellu alueen erityispiirteisiin ja tarpeisiin. Yhteisesti kaikkien toimijoiden kanssa onkin saavutettu ymmärrys siitä, että meidän tulee yhdessä rakentaa Päijät-Hämeen oma työkyvyn tuen kokonaisuuden malli. 

Liitteet
Kuva
Kuva 12: Työkyvyn tuen palvelut Päijät-Hämeessä
Kuva 12: Tässä kuvassa on tiivistettynä Päijät-Hämeen työkyvyn tuen palvelut sekä niiden toteuttajatahot. Alueella nähdään tarve toimiville konsultaatioratkaisuille sekä saumattomalle monialaiselle verkostotyöskentelylle. Pyritään myös siihen, että työkyvyn tuen palvelut toimisivat laadukkaasti ja kattavasti, jolloin erikoissairaanhoidon kuormitus pystyttäisiin pitämään mahdollisimman vähäisenä.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Useiden laajojen organisaatioiden välinen yhteistyö vaatii aikaa ja sitoutumista. Yhteisen tahtotilan saavuttaminen edellyttää, että organisaatiot ovat järjestäytyneet sisäisesti ja niiden omat roolit ja vastuut ovat selkeät. Yhdyspintojen tunnistamiseksi ja palvelujen yhdistämiseksi organisaatiorajat ylittäviksi palvelukokonaisuuksiksi vaaditaan paljon avointa keskustelua ja luottamusta.  Yhteistyön tulee olla säännöllistä, suunnitelmallista ja etukäteen kalenteroitua, jotta yhteisiin pöytiin saadaan työkyvyn tuen kokonaisuuden yhdyspintojen monialainen  toimijajoukko (Kuva 15: Kehittämistyön elementit).

Liitteet
Kuva
Kuva 15: Kehittämistyön elementtejä
Kuva 15: Kehittämistyö vaatii pitkäjänteistä työskentelyä ja paljon dialogista vuorovaikutusta organisaatioiden ja toimijoiden kesken. Lait ja suositukset toimivat kehittämistyön perustana, myös oman alueen erityispiirteet ja ominaisuudet on huomioitava muutosta valmisteltaessa. Jokaisen palvelukokonaisuudessa toimivan ammattilaisen tulee tunnistaa sekä tiedostaa oma roolinsa ja vastuunsa kokonaisuudessa. Toimijoiden tulee tietää miksi muutosta tarvitaan ja mitä sillä saavutetaan. Jotta palvelukokonaisuudesta tulee vaikuttava ja laadukas, on muistettava, ettei muutosta tehdä ammattilaisille vaan asiakkaiden hyödyn maksimoimiseksi.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Alkukesästä 2024 todettiin yhteisesti, että hyvinvointialueen Työkyvyn tuen ryhmä ja TE24 valmisteluryhmä kannattaa yhdistää. Käytännön syynä tähän oli kokouskäytäntöjen tehostaminen, koska molemmissa työryhmissä toimijat olivat valtaosaltaan samat. Aikataulu kokousten järjestämiseen oli haastava, joten oli järkevämpää kutsua koolle yksi laajempi osallistujaryhmä kuin useampia suppeampia. Ensimmäinen laajennettu Työkyvyn tuen ryhmä kokoontui toukokuun alussa 2024. Tämän jälkeen yhteispalavereja on kutsuttu koolle säännöllisin 1-2 kuukauden välein. Koollekutsujana on toiminut Yhdyspintatyö ja hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen asiantuntijayksikkö. Työkyvyn tuen ryhmässä työskentelevät hyvinvointialueen edustajien lisäksi Päijät-Hämeen ja Lahden kaupungin työllisyysalueiden edustajat, järjestötoiminnan edustaja sekä Kela. 

Keskustelua on käyty laajasti työkyvyn tuen kokonaisuudesta sekä työllisyydenhoidon tilanteesta alueella. Kesällä 2024 päästiin ymmärrykseen siitä, että työkyvyn tuen palvelut pyritään rakentamaan työllisyysalueiden aluetoimiston jaon mukaisesti. Suunnitelmat tarkentuivat vielä syksyn 2024 aikana, jolloin saatiin varmistus siitä kuinka alueella toimivat yksityiset terveyspalveluja tuottavat palveluntuottajat suhtautuvat suunnitelmiin. Tällöin varmistui, että Lahden, Kärkölän, Iitin ja Hartolan alueella Harjun Terveys järjestää asiakkailleen terveyspalvelut sekä edelleen myös työttömien terveystarkastukset. Sysmässä kyseiset palvelut tuottaa Terveystalo. Muualla Päijät-Hämeessä sote-palvelut pyritään keskittämään kolmen perustettavan aluetoimiston mukaisesti  Hollolaan, Heinolaan ja Orimattilaan. Näihin keskuksiin tulevat sijoittumaan myös työttömien terveydenhoitajat, jotka jalkautuvat ympäristökuntiin sovitun jaon mukaisesti (Kuva 13: Työttömien terveydenhoitajien aluejako v. 2025).

Työkyvyn tuen tiimien muodostamiselle on hyvinvointialueella ollut tahtotilaa, mutta hyvinvointialueen sisäisen järjestäytymisen aikana ei tätä ole vielä voitu toteuttaa. Jatkossa tarkoituksena kuitenkin on, että työkyvyn tuen tiimit tullaan muodostamaan ja liittämään toiminta hyvinvointialueen rakenteisiin. Työkyvyn tuen tiimeissä tärkeässä roolissa tulevat olemaan työttömien terveydenhoitajat. 

Yhteenveto

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden rakentuminen on viime vuosien aikana edennyt huimasti. Hyvinvointialueen, kuntien, Kelan ja te-palvelujen väliset yhdyspinnat ovat jatkuvasti monialaisen tarkastelun alla ja yhteistyötä tehdään säännöllisesti ja systemaattisesti. Alueella vallitsee yhteinen ymmärrys ja tahtotila, jonka pohjalta työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kehittäminen jatkuu edelleen (Kuva 14: Yhteistyö elementit Päijät-Hämeessä).

 Vuoden 2025 muutokset työllisyyspalvelujen järjestämisessä, TYM -palveluissa sekä Ohjaamo -toiminnassa ovat jatkuvasti yhteisinä puheenaiheina ja palveluja yhteensovitetaan. Haasteena kaikilla toimijaorganisaatioilla on tulevina vuosina taloudelliset resurssit, jolloin entistäkin tärkeämpää on saada niukoilla resursseilla toteutetut palvelut vastaamaan asiakkaiden tarpeeseen. Seuraavat pari vuotta tulevatkin todennäköisesti olemaan kehittämisen ja kokeilun vuosia, jolloin yhdessä luotuja palvelukokonaisuuksia testataan käytännössä ja arvioidaan niiden vaikuttavuutta paitsi taloudellisella tasolla myös asiakaskokemuksen tasolla. 

 

Liitteet
Kuva
Kuva 13: Työttömien terveydenhoitajien aluejako v. 2025
Kuva 13: Vuonna 2025 työttömien terveydenhoitajat (kaksi kokoaikaista ja yksi 50 % työajalla) sijoittuvat Päijät-Hämeen työvoimapalvelujen aluetoimistojen jakautumisen mukaisesti Heinolaan, Hollolaan ja Orimattilaan. Heinolan työttömien terveydenhoitaja jalkautuu myös Padasjoelle. Hollolan työttömien terveydenhoitaja työskentelee lisäksi Asikkalassa. Orimattilassa toimii työttömien terveydenhoitaja 50 % työajalla.
Harjun Terveys ja Terveystalo huolehtivat edelleen omien alueidensa työttömien terveydenhuoltopalveluista.
Kuva
Kuva 14: Yhteistyön elementit Päijät-Hämeessä
Kuva 14: Päijät-Hämeen hyvinvointialue ja kunnat tekevät tiivistä yhteistyötä. Yhteistyön elementit on tunnistettu ja niitä yhdistelemällä kootaan maakuntaan yhtenäinen työkyvyn tuen palvelukokonaisuus, jossa eri toimijoiden roolit ja vastuut kuvataan. Kaikki osapuolet tunnistavat tarpeen yhdistää erillisiä palveluja palvelukokonaisuuksiksi, jotka palvelevat yhteisiä asiakkaita mahdollisimman tehokkaasti ja vaikuttavasti. Monialaisilla työkyvyntuen toimijoilla on yhteinen tahtotila tuottaa yhdessä yhteisille asiakkailleen laadukkaita ja yhdenvertaisia palvelukokonaisuuksia. Palvelujen laadun ja vaikuttavuuden seurantaan tarvitaan myös siihen soveltuvia menetelmiä, joita kehitetään ja kokeillaan yhteisesti.