Työvuoron suunnitteluhetki kirurgian vuodeosastolla, Keski-Pohjanmaan hva

Työvuoron suunnitteluhetkien tarkoituksena työvuorojen alussa suunnitella työyhteisön kesken päivän kulkua. Tavoitteena on lisätä työyhteisön keskinäistä kommunikointia ja vähentää kiireen tuntua, lisätä työn hallinnan tunnetta. 

Toimintaympäristö

Toimintaympäristö on Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella sijaitseva kirurginen vuodeosasto, jossa on 16 potilaspaikkaa. Soite vastaa alueen sote-palveluista ja pelastustoimesta. Soite järjestää julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut kahdeksan kunnan alueella Keski-Pohjanmaalla. Tuotamme laadukasta, yhteiskunnallisesti vaikuttavaa leikkaus- ja konservatiivista hoitoa elektiivisesti ja päivystyksellisesti ortopedisille ja traumatologisille yli 16-vuotiaille potilaille. Tavoitteena on tällä toimintamallilla parantaa henkilöstön kommunikointia ja yhteisöllisyyttä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ongelmana oli aluksi osastolla tapahtuneet useat irtisanoutumiset ja henkilöstön runsas vaihtuvuus. Kyseiseen yksikköön oli tehty työhyvinvointikysely, työpaikkaselvitys ja riskiarviointi, joiden tulosten perusteella haluttiin osallistua Vetoa- ja pitoa valmennukseen. Tavoitteena oli selvittää osaston veto- ja pitovoimaan vaikuttavat ongelmat ja lähteä kehittämään yhteisöllisyyttä. 

Ongelmina ilmeni ME-hengen puuttuminen, puutteellinen kommunikointi, kiireen tuntu ja negatiivinen ajattelutapa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Muutos osaston yhteisöllisyydessä haluttiin saada aikaan työyhteisön vuoksi. Tavoitteena lisätä työssä viihtyvyyttä, yhteishenkeä, pitovoimaa ja vähentää mahdollisten poissaolojen määrää. Potilaiden näkökulmasta osaston hyvällä yhteishengellä ja positiivisella ilmapiirillä on vaikutusta myös heidän hoitonsa laatuun. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koko kirurgian vuodeosaston henkilökunta osallistui yhteiskehittämiseen. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena oli lisätä henkilökunnan keskinäistä kommunikointia, avun tarjoamista ja pyytämistä sekä positiivista ajattelua. Työvuoron alussa pidettävien suunnitteluhetkien tavoitteina oli saada henkilökunta keskustelemaan keskenään ja suunnittelemaan työvuoron kulkua yhdessä, varautumaan mahdolliseen kiireeseen yhdessä ja sen avulla auttamaan toisiaan. Näiden tarkoituksena oli saada kiireen tunne pois ja kokemus siitä, että työ on hallittavissa. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta on mitattu erilaisilla kyselyillä (avoin, suljettu, numeerinen ja kirjallinen), joista kerätty vastauksia ja tehty yhteenvetoa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat olleet osaston henkilökunta ja esihenkilöt. Henkilökuntaa on osallistettu vastuuhoitajan nimeämisellä työvuoron suunnitteluhetken vetämiseen. Jokainen on ollut vuorotellen suunnitteluhetken vetäjä, joka on lisännyt motivaatiota muutokseen. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kyse yhteishengen lisäämisestä osallistamalla henkilöstö työvuorojen alussa yhteiseen työvuoron suunnitteluhetkeen. Tämän suunnitteluhetken tavoitteena on lisätä kommunikointia, avun antamista ja tarjoamista sekä niiden avulla kiireen tunteen vähentämistä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tätä toimintamallia on juurrutettu osaksi päivittäistä toimintaa osallistamalla henkilöstö. Ensiksi esihenkilöt järjestivät kyseisen suunnitteluhetken, mutta sitä ei koettu toimivaksi. Tämän jälkeen vastuuta alettiin siirtämään koko henkilöstölle, mutta silloinkaan suunnitteluhetkiä ei järjestetty, mikäli esihenkilö ei ollut paikalla varmistamassa toteutusta. Parhaaksi ratkaisuksi koettiin vastuuhoitajien valitseminen, jolloin heidän tehtävänään oli vuorotellen järjestää päivän suunnitteluhetket. Tämä on osallistanut henkilökuntaa mukaan toimintaan. Myös aika ja muutoksesta löydetyt hyödyt ovat osallistaneet henkilökunnan mukaan toimintaan.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen sopii muihinkin yksiköihin, mutta se vaatii esihenkilöltä ja henkilöstöltä motivaatiota muutokseen. Pitää tiedostaa, että kaikkia ei saa mukaan muutokseen ja se täytyy hyväksyä eikä tehdä siitä ongelmaa. Ensiksi tulee tunnistaa ongelma, jota halutaan lähteä muuttamaan. Monesti pienikin toiminnan muutos voi auttaa paljon. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mitattujen tulosten perusteella kommunikointi ja auttaminen ovat lisääntyneet. Kiire ei ole poistunut, mutta tunne työn hallinnasta on parantunut. Ilmapiiri on positiivisempi ja ME-henki on lisääntynyt.