Vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli, Satakunnan HVA (RRP, P4,I3)
Satakunnan hyvinvointialueelle laaditaan järjestäjän vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli. Ohjausmallin tavoitteena on varmistaa väestön hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä hyvin tukeva palvelurakenne huomioiden käytettävissä olevat resurssit.
Satakunnan hyvinvointialue on perustettu 1.1.2023 ja siihen kuuluu 16 kuntaa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve on kasvanut koko Suomessa. Satakunnan hyvinvointialueen palvelutarpeen kasvuun vaikuttavat väestön ikääntyminen sekä keskimääräistä hieman suurempi sairastavuus. Hoito- ja palveluvelka korostuu erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluissa.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa tavoitellaan palvelujen vaikuttavuutta. Vaikuttavuusperustaisella ohjauksella ja vaikuttavuustiedon perusteella palveluja pyritään johtamaan, kehittämään ja seuraamaan. Vaikuttavuus, tiedolla johtaminen ja muutoksen johtaminen ovat keskeisessä osassa sosiaali - ja terveyspalvelujen ohjauksessa ja johtamisessa. Myös meneillään oleva sosiaali- ja terveyspalveluiden kansallinen uudistaminen tähtää vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiseen.
Vaikuttavuuteen liittyvät läheisesti yhteiskunnallisen vaikuttavuuden, oikeudenmukaisuuden, kustannusvaikuttavuuden ja palvelujen laadun käsitteet. Julkisen toiminnan taloudellisten resurssien rajallisuus heijastuu vaikuttavuuden johtamiseen: palveluiden tulisi tuottaa asiakkaille ja potilaille parasta mahdollista hoitoa ja palvelua käytettävissä olevien resurssien puitteissa.
Kehitettävä toimintamalli kiinnittyy erityisesti Satakunnan hyvinvointialueen vastuullista uudistamista koskevaan strategiseen painopisteeseen ja käynnissä olevan muutosohjelman tavoitteeseen "organisaatiolla on vankka sisäinen tietopohja ja tiedon jakaminen on edistynyttä".
Sosiaali- ja terveysalalla vaikuttavuuden osoittaminen ja kuvaaminen on haasteellista, koska asiakkaiden ja potilaiden palvelupolut ja -ketjut kulkevat sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa, että muualla yhteiskunnassa. Osa vaikuttavista tekijöistä sijaitsee palvelujärjestelmän ulkopuolella, ja niiden osuus voi olla kokonaisvaikuttavuuteen merkittävä. Vaikuttavuuden osoittaminen vaatii sekä lyhyen, että pitkän aikavälin tavoitteita, mittareita ja arviointia: vaikutuksista seuraa vaikuttavuutta.
Järjestäjän vaikuttavuusperusteinen ohjausmalli tähtää tulevaisuuden ennakointiin ja kokonaiskuvan luomiseen sosiaali- ja terveydenhuollosta. Se vastaa asiakas- ja potilaslähtöisen toiminnan haasteeseen ja tiedolla johtamisen hyödyntämiseen päätöksenteossa. Mittareiden avulla voidaan osoittaa toiminnassa tapahtuneet muutokset.
Satakunnan hyvinvointialueella on käytössä useita erilaisia asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Tulossa olevat uudet asiakas- ja potilastietojärjestelmät tulevat yhtenäistämään prosesseja ja toimintamalleja. Yhtenäisten toimintatapojen ja prosessien tarkoituksena on taatat tasapuoliset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut satakuntalaisille.
Vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin kehittämisen tueksi koottiin hyvinvointialueen sote-toimijoista projektiryhmä, jonka tehtävänä on tuoda osallistujien oman alan asiantuntijuutta kehittämistyöhön. Projektiryhmä koostuu Satakunnan hyvinvointialueen organisaation eri tasoilla toimivasta yhdeksästä jäsenestä ja kolmesta kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeen työntekijästä.
Projektiryhmän tehtävänä on laatia vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin kehittämiselle tavoitteet, laatia ns. tiekartta hahmottamaan Satakunnan hyvinvointialueen vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin kehittämisen kokonaiskuvaa ja siihen tarvittavia rakenteita. Projektiryhmä toimii hanketyöntekijöiden kanssa vaikuttavuuden ja vaikuttavuusperustaisen ohjusmallin sekä tiedolla johtamisen edistäjinä koko organisaatiossa.
Projektiryhmä kokoontuu kuukausittain joko etänä tai lähitapaamisin. Ryhmä tekee välitehtäviä myös tapaamisten välillä. Nämä tehtävät liittyvät ohjausmallin työstämiseen ja niissä tarkastellaan ohjausmallia ja sen kehittämistä eri näkökulmista.
Vaikuttavuuteen ja tiedolla johtamiseen liittyvää viestintää kehitetään koko hankkeen ajan. Erilaisia viestintäkanavia hyödynnetään ja viestintää pyritään ohjaamaan myös organisaation ulkopuolelle yhteistyön lisäämiseksi ja kansallisissa linjauksissa pysymiseksi.
Vaikuttavuusperustaisen ohjauksen tavoitteena on varmistaa, että palvelurakenne, palveluvalikoima ja toimintatavat palvelevat väestön hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä mahdollisimman hyvin käytettävissä olevilla resursseilla kustannusvaikuttavasti. Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuollon integraatio pyritään tässä kehittämistyössä ottamaan huomioon entistä vahvemmin.
Tavoitteena on:
- Vaikuttaa kasvavaan palvelutarpeeseen ja kustannusten nousuun uudistamalla sote-palvelujärjestelmän vaikuttavuusperustaista ohjausta.
- Laatia järjestäjän vaikuttavuusperustainen ohjausmalli, joka tukee hyvinvointialueen strategiaa, tavoitteita sekä kyvykästä johtamista.
- Kehittää läpileikkaavasti tietojohtamista ja lisätä tiedolla johtamisen kyvykkyyttä organisaation jokaisella tasolla.
- Selvittää kustannuksia ja kustannusvaikuttavuutta sosiaali- ja terveydenhuollossa kansallisen ohjeistuksen mukaisesti huomioiden alueellisuus.
Vaikuttavuuden ohjaaminen lähtee konkreettisten, mitattavissa olevien tavoitteiden asettamisesta. Vaikuttavuuden ohjaamisen ytimessä on vaikuttavuustieto ja sen hyödyntäminen ohjauksen sisältöä ja mekanismeja rakennettaessa. Kansallisessa Virta-hankkeessa tuotettuja sote-järjestämistehtävän välineitä hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä. Monivaiheisissa palveluketjuissa on kuitenkin vaikea määrittää, mikä osuus kullakin toimijalla on kokonaisvaikuttavuuteen.
Hankkeen projektiryhmässä määritellään järjestäjän vaikuttavuusperustaisen ohjausmallin mittarit, jotka perustuvat hyvinvointialueen strategiaan, arvoihin ja visioon. Tämä työskentely on parhaillaan käynnissä.
Kehittämisen mittarit:
- Palautekysely ohjausmallin ja mittareiden käytettävyydestä johdolle
- Vaikuttavuusperustaisen ohjauksen jalkautuminen osaksi palveluketjujen ohjausta (k/e)
- Kysely ammattilaisille ohjausmallin tuottamasta lisäarvosta palveluketjujen ohjaamisessa ja kehittämisessä
Toimintamallin kohderyhmä muodostuu Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaista, potilaista ja asukkaista sekä hyvinvointialueen henkilöstöstä. Vaikuttavien toimenpiteiden kehittäminen ja käyttöönotto tukee haavoittuvassa asemassa olevien kohderyhmien palveluiden saatavuutta, jatkuvuutta ja yhteensovittamista.
Vaikuttavuusperustaisen toimintamallin tavoitteena on kohdistaa olemassa olevat resurssit niin, että niillä saadaan mahdollisimman paljon vaikuttavia palveluja. Kehittämistehtävässä keskitytään ensisijaisesti järjestäjän vaikuttavuusperustaiseen ohjausmalliin.