Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen opiskeluhuollon keskitetty ADHD-tiimi (RRP,P4,I1)

Keskeisenä sisältönä on ollut VAKE:n opiskeluhuollon ADHD-hoitopolun ja hoitoprosessin selkiyttäminen, yhdenmukaistaminen, ohjeistuksen laatiminen ja keskitetyn ADHD-diagnostisen tiimin toiminnan suunnittelu ja käynnistäminen syksyllä 2024.

Toimintaympäristö

Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten määrä on ollut merkittävässä kasvussa kuluneen vuosikymmenen aikana. Lasten ja nuorten keskittymisen ja tarkkaavuuden ongelmat ja niiden tuomat haasteet ovat nousseet entistä enemmän esille varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria on entistä enemmän. Hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa on jouduttu uudelleen suunnittelemaan näille lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen tarjottavia palveluja ja varhaisen tuen järjestämistä heidän toimintaympäristöönsä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueellakin on todettu tarve neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten palvelupolkujen kehittämiseen. Asiakkaille tarjotut palvelut eivät ole aina vastanneet tuen tarvetta, palveluja ei ole saatu oikea-aikaisesti ja palvelut ovat olleet pirstaleisia. Tämä puolestaan on aiheuttanut haasteita niin koulun kuin opiskeluhuollon työntekijöillekin nepsy-oireisten lasten ja nuorten ongelmien kartoittamiseen, tarvittavan tuen suunnitteluun ja mahdollisiin tutkimuksiin ohjaamiseen.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen muodostuessa 1.1.2023 lähdettiin yhdenmukaistamaan muiden tehtäväalueiden ohella myös koko alueen opiskeluhuollon toimintoja. Samanaikaisesti nepsy-oireisten lasten ja nuorten varhaisen vaiheen oireiden selvitys- ja arviointityö siirtyi Perheneuvolapalveluista esi-ja perusopetuksen sekä 2.asteen opiskeluhuollon tehtäväksi yhteistyössä kasvatuksen ja opetuksen toimialan kanssa. Lisäresurssia tähän työhön ei kuitenkaan hyvinvointialueella saatu. Erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöiden, terveydenhoitajien ja lääkäreiden, työkuorma kasvoi kohtuuttoman suureksi ADHD-diagnostisen työn ja lääkeseurantojen viedessä merkittävän osan resursseista. Koulu - ja opiskeluterveydenhuollon työntekijät kokivat ADHD-diagnostisen työn vieraana ja kuuluvan selkeästi sairaanhoidon palveluihin eikä niinkään ennaltaehkäisevän terveydenhuollon tehtäviin.  Opiskeluhuollon muut työntekijäryhmät eivät myöskään täysin kokeneet kyseisten tehtävien kuuluvan omaan toimenkuvaansa ja osaamisalueeseensa. ADHD-hoitoprosessi koettiin yleisesti opiskeluhuollossa epäselvänä ja opiskeluhuollon tiimit eri kouluissa ja oppilaitoksissa, Vantaalla ja Keravalla, toimivat hyvin eri tavalla.

Opiskeluhuollon työntekijöiltä tiedusteltiin vuoden 2023 keväällä heidän näkemyksiään siitä, missä lasten ja nuorten  ADHD-diagnostiikka tulisi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella järjestää. Suurin osa opiskeluhuollon työntekijöistä koki, että diagnostiset arviot tulisi hoitaa keskitetysti.

Loppuvuodesta 2023 VAKE:n opiskeluhuollossa päädyttiin siihen, että ADHD-hoitoprosessi tulee suunnitella ja ohjeistaa uudelleen opiskeluhuollon työntekijöille ja lähteä suunnittelemaan erillistä, opiskeluhuollon keskitettyä, ADHD-diagnostista tiimiä. Tätä kehittämistyötä varten haettiin opiskeluhuollon työntekijöiden keskuudesta nepsy-erityisasiantuntija määräaikaiseen tehtävään kartoittamaan opiskeluhuollon nepsy-osaamista, tukemaan työntekijöiden työskentelyä nepsy-asiakkaiden kanssa, vahvistamaan opiskeluhuollon tiimien toimintaa kouluissa ja oppilaitoksissa ja yhteistyössä ennaltehkäisevän terveydenhuollon ylilääkärin johtaman suunnittelutyöryhmän kanssa laatimaan ohjeistusta ADHD-hoitoprosessiin sekä suunnittelemaan uutta, erillistä, moniammatillista ADHD-diagnostista tiimiä sekä jatkossa käynnistämään ja koordinoimaan tiimin toimintaa yhdessä ennaltaehkäisevien palveluiden ylilääkärin kanssa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohtana oli toiminnan ja osaamisen, asiantuntijuuden, keskittäminen, ADHD-hoitoprosessin selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen koko hyvinvointialueen opiskeluhuollossa. Näin ollen myös opiskeluhuollon työntekijöiden, erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, työkuorman helpottaminen ja käytössä olevien resurssien kohdentuminen paremmin lakisääteisiin, ennaltaehkäiseviin perustehtäviin.

Asiakkaiden näkökulmasta haluttiin taata koko hyvinvointointialueen opiskeluhuollon asiakkaille tasalaatuinen ja yhdenvertainen ADHD-hoitoprosessi ja diagnostiikka.

Kokonaisuudessaan haluttiin selkeä, yhtenäinen toimintamalli ja prosessi opiskeluhuollon työntekijöille, asiakkaille, kasvatuksen ja opetuksen järjestäjille ja muille yhteistyötahoille. Hyvinvointialueen opiskeluhuollossa nähtiin tärkeänä muodostaa keskitetty moniammatillinen asiantuntijatiimi, joka hoitaa  ADHD-diagnostiset opiskeluhuollon asiakkaat kattavasti koko hyvinvointialueella.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

ADHD-hoitoprosessin ja keskitetyn ADHD-tiimin suunnittelua varten koottiin laaja, moniammatillinen suunnittelutyöryhmä, jonka vastuuhenkilönä toimi ennaltaehkäisevien terveyspalvelujen ylilääkäri. Työryhmässä oli mukana koko alueen opiskeluhuollon eri ammattiryhmien esihenkilöitä, tehtäväaluepäälliköitä, Lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden toimijoita, lastenneuvolatoiminnan esihenkilöitä. Kokemuksia ja ajatuksia kerättiin myös kasvatuksen ja opetuksen toimialalta, aiemmin toteutetusta toimintamallista Perheneuvolapalveluista ja Keravan kouluterveydenhuollon toiminnasta ennen hyvinvointialueelle siirtymistä sekä muilla hyvinvointialueilla toteutettavista toimintatavoista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä olivat hyvinvointialueen 6-17 vuotiaat  lapset ja nuoret, joilla on keskittymisen ja tarkkaavuuden haasteita. Lasten ja nuorten lisäksi myös heidän huoltajansa olivat luonnollisesti osana kohderyhmää. 

Toisen kohderyhmän muodostivat hyvinvointialueen opiskeluhuollon työntekijät ja heidän ohellaan myös varhaiskasvatuksen ja opetuksentoimialan henkilöstö.

Ratkaisun perusidea

Kehitystyön lähtökohtana oli toiminnan ja osaamisen, asiantuntijuuden keskittäminen, hoitoprosessin selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen koko hyvinvointialueen opiskeluhuollossa. Näin ollen myös opiskeluhuollon työntekijöiden, erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, työkuorman helpottaminen ja käytössä olevien resurssien kohdentuminen paremmin lakisääteisiin, ennaltaehkäiseviin perustehtäviin.

Asiakkaiden näkökulmasta haluttiin taata koko hyvinvointialueen opiskeluhuollon asiakkaille tasalaatuinen ja yhdenvertainen ADHD-hoitoprosessi ja diagnostiikka.

Kokonaisuudessaan haluttiin selkeä, yhtenäinen toimintamalli ja prosessi opiskeluhuollon työntekijöille, asiakkaille, kasvatuksen ja opetuksen toimijoille ja muille yhteistyötahoille, sekä keskitetty asiantuntijatiimi, joka hoitaa kokonaisvaltaisesti ADHD-diagnostiset opiskeluhuollon asiakkaat kattavasti koko hyvinvointialueella.

Suunnittelutyöryhmä laati opiskeluhuoltoon ADHD-hoitopolun, sisältäen suunnitelman keskitetystä ADHD-tiimistä,  jonka mukaisesti mahdollisissa ADHD-epäilyissä tulee ensisijaisesti varmistaa, että lapsella on riittävät pedagogiset tukitoimet varhaiskasvatuksessa tai koulussa, joiden järjestämisestä vastaa varhaiskasvatus tai opetuksen järjestäjä, sekä muu tarvittava tuki. Mikäli pedagogiset ja muut tukitoimet eivät riitä, voidaan lapsen tai nuoren asia ohjata jatkoselvittelyyn opiskeluhuollon tiimiin. Opiskeluhuollon tiimin arvion perusteella kutsutaan koolle monialaisen asiantuntijaryhmän tapaaminen ja aloitetaan opiskeluhuollon toimesta lapsen/nuoren tilanteen alkukartoitus.  Alkukartoituksen jälkeen opiskeluhuollon tiimi arvioi saadun tiedon perusteella Keskitettyyn ADHD-tiimiin lähettämisen tarpeen ja / tai muut tarvittavat toimenpiteet. Lapselle/nuorelle ja perheelle tarjotaan neuvontaa ja ohjausta.

Mikäli opiskeluhuollosta tehdään asiakkaalle lähete ADHD-tiimiin sen käsittelee alue-erikoislääkäri. Asiakkaat tulevat tiimiin ADHD-diagnostiikkaa varten tai ADHD-lääkityksen aloitusta varten, jolloin edellytetään, että diagnoosi on jo olemassa. Asiakkuus tiimissä jatkuu lääkityksen seurannalla, kunnes tilanne on stabiili, samanaikaisesti annetaan asiakkaalle/huoltajille riittävä ja tarpeen mukainen psykoedukaatio sekä ohjataan tarvittaviin tukipalveluihin ja kuntoutukseen.

Keskitetyssä ADHD-tiimissä työskentelee lääkäreitä, terveydenhoitajia, kuraattoreita ja psykologeja sekä sihteeri. Tiimin työskentelyä koordinoi opiskeluhuollon nepsy-erityisasiantuntija yhdessä ennaltaehkäisevän terveydenhuollon ylilääkärin kanssa. Kaikki tiimin työntekijät ovat myös VAKEn opiskeluhuollon työntekijöitä. Lääkärit ja terveydenhoitajat työskentelevät työpareina. Kaikille asiakkaille tarjotaan kuraattorien pitämiä psykoedukaatioryhmäkäyntejä, tarvittaessa on myös mahdollisuus yksilötukeen. Tiimin työntekijät voivat konsultoida tiimin psykologeja, jotka voivat myös arvionsa mukaisesti tarjota asiakkaalle yksilövastaanottoja.      

Uusi ADHD-hoitoprosessi  on otettu VAKE:n opiskeluhuollossa käyttöön 1.9.2024 ja tuolloin myös keskitetty, diagnostinen ADHD-tiimi on aloittanut toimintansa.             

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uusi ADHD-hoitoprosessi  on otettu VAKE:n opiskeluhuollossa käyttöön 1.9.2024 ja tuolloin myös keskitetty, diagnostinen ADHD-tiimi on aloittanut toimintansa.

Keskitetyn ADHD-tiimin toiminnan käynnistämiseen on vaadittu RRP-hankkeesta saadun erityisasiantuntijan lisäksi henkilöstöresurssia opiskeluhuollosta ja vuoden määräaikaisella rahoituksella sihteeriresurssi VAKE:n hyvinvointialueelta. 

Tiimin toiminnan kehittäminen on vaatinut tiimin työntekijöiltä merkittävää panostusta ja kouluttautumista ja perehtymistä käytännön työn sisältöön ja vastaanottotoiminnan organisointiin yhteistyössä erityisasiantuntijan ja ennaltaehkäisevien lääkäripalvelujen ylilääkärin kanssa.

ADHD-tiimiä varten perustettu, opiskeluhuollon esihenkilöistä koostuva ohjausryhmä on toiminut tiimin kehittämisen ja työskentelyn tukena.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli edellyttää riittävän henkilöstöresurssin, jotta moniammatillinen keskitetty tiimi voi toimia tehokkaasti ja tuloksellisesti, tähän resurssiin tulee saadun kokemuksen mukaan kuulua myös vastaanottotoiminnan avustavissa tehtävissä toimiva henkilö. Saumaton yhteistyö opiskeluhuollon eri ammattilaisten välillä ja ymmärrys kunkin ammattilaisen omasta osaamisalueesta ja roolista niin keskitetyssä tiimissä kuin myös perustason työssä on välttämätöntä.

Vantaan ja Keravan keskitetyn ADHD-tiimin asiakkaat ovat hyvin eri ikäisiä, 6-17 -vuotiaita, lapsia ja nuoria huoltajineen. Tämä vaatii tiimin työntekijöiltä vahvaa osaamista ja kokemusta eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa työskentelystä sekä heidän ikänsä mukaisista kehitysvaiheista. On myös merkittävää osata kohdata eri ikäisten lasten ja nuorten huoltajia ja tarjota heille oikeanlaista tukea vanhemmuuteen.

Moniammatillisen tiimin toiminnan osalta on tärkeää huomioida tiimin johto, kenellä on vastuu ja päätösvalta tiimin toimintaan liittyvistä asioista, huomioiden tiimin työskentelyn fokus ja sen ymmärrys. Tiimi tarvitsee selkeän ja vahvan tuen toimintaansa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vaken opiskeluhuollon uusi ADHD-hoitoprosessi otettiin suunnitellusti käyttöön syksyllä 2024 ja samanaikaisesti 1.9.2024 aloitti toimintansa opiskeluhuollon keskitetty ADHD-tiimi. 

Vuoden 2024 aikana kaikille opiskeluhuollon työntekijöille järjestettiin koulutusta nepsy-teemoihin sekä tulevaan uuteen hoitoprosessin liittyen. Pyrittiin myös vahvistamaan opiskeluhuollon tiimien toimintaa ja yhteistyötä opetuksen järjestäjien kanssa.

Uusi hoitoprosessi ohjeistettiin koko VAKEn opiskeluhuollolle ja keskitetyn ADHD-tiimin toiminta käynnistyi sujuvasti. Muutos oli merkittävä opiskeluhuollon työntekijöille ja se koettiin pääasiassa positiivisena ja toivottuna, mutta myös kuormittavana muutoksen ollessa suuri.

Nepsy-erityisasiantuntijan toimesta tarjottiin myös opetuksen järjestäjille info-tilaisuuksia nepsy-palvelupolusta ja ADHD-diagnostisesta hoitoprosessista ja sille ohjautumisesta.

Keskitetyn ADHD-tiimin asiantuntijuus ja asiakkaiden saama tasalaatuinen palvelu ADHD-diagnostiikan ja psykoedukaation osalta on osoittautunut toimivaksi. Tiimi on voinut tarjota myös asiantuntevaa tukea ja ohjausta opiskeluhuollon työntekijöille. Kouluterveydenhuollon lääkärit ja terveydenhoitajat ovat voineet muutoksen myötä keskittyä paremmin perustehtäväänsä.

Asiakkailta on saatu runsaasti hyvää palautetta tiimin toiminnasta. Asiakkaat ovat kokeneet saaneensa asiantuntevaa, laadukasta ja kokonaisvaltaista, yksilöllistä palvelua.