Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen opiskeluhuollon keskitetty ADHD-tiimi (RRP,P4,I1)

Keskeisenä sisältönä on ollut VAKE:n opiskeluhuollon ADHD-hoitopolun prosessin ohjeistuksen laatiminen opiskeluhuoltoon, ADHD-diagnostisen tiimin toiminnan suunnittelu ja sen käynnistäminen syksyllä 2024.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen muodostuessa 1.1.2023 lähdettiin yhdenmukaistamaan muiden tehtäväalueiden ohella myös koko alueen opiskeluhuollon toimintoja. Saman aikaisesti nepsy-oireisten lasten ja nuorten varhaisen vaiheen oireiden selvitys- ja arviointityö siirtyi Perheneuvolapalveluista esi-ja perusopetuksen sekä 2.asteen opiskeluhuollon tehtäväksi yhteistyössä kasvatuksen ja opetuksen toimialan kanssa. Lisäresurssia tähän työhön ei kuitenkaan hyvinvointialueella saatu. Erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon työntekijöiden, terveydenhoitajien ja lääkäreiden, työkuorma kasvoi kohtuuttoman suureksi ADHD-diagnostisen työn ja lääkeseurantojen viedessä merkittävän osan resursseista. Koulu - ja opiskeluterveydenhuollon työntekijät kokivat ADHD-diagnostisen työn vieraana ja kuuluvan selkeästi sairaanhoidon palveluihin eikä niinkään ennaltaehkäisevän terveydenhuollon tehtäviin.  Opiskeluhuollon muut työntekijäryhmät eivät myöskään täysin kokeneet kyseisten tehtävien kuuluvan omaan toimenkuvaansa ja osaamisalueeseensa. ADHD-hoitoprosessi koettiin yleisesti opiskeluhuollossa epäselvänä ja opiskeluhuollon tiimit eri kouluissa ja oppilaitoksissa, Vantaalla ja Keravalla, toimivat hyvin eri tavalla.

Loppuvuodesta 2023 VAKE:n opiskeluhuollossa päädyttiin siihen, että ADHD-hoitoprosessi tulee suunnitella ja ohjeistaa uudelleen opiskeluhuollon työntekijöille ja lähteä suunnittelemaan erillistä, opiskeluhuollon keskitettyä, ADHD-diagnostista tiimiä. Tätä kehittämistyötä varten haettiin opiskeluhuollon työntekijöiden keskuudesta nepsy-erityisasiantuntija määräaikaiseen tehtävään kartoittamaan opiskeluhuollon nepsy-osaamista, tukemaan työntekijöiden työskentelyä nepsy-asiakkaiden kanssa, vahvistamaan tiimien toimintaa kouluissa ja oppilaitoksissa ja yhteistyössä ennaltehkäisevän terveydenhuollon ylilääkärin johtaman suunnittelutyöryhmän kanssa laatimaan ohjeistusta ADHD-hoitoprosessiin sekä suunnittelemaan uutta, erillistä, moniammatillista ADHD-diagnostista tiimiä sekä jatkossa käynnistämään ja koordinoimaan tiimin toimintaa yhdessä ennaltaehkäisevien palveluiden ylilääkärin kanssa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohtana oli toiminnan ja osaamisen, asiantuntijuuden keskittäminen, hoitoprosessin selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen koko hyvinvointialueen opiskeluhuollossa. Näin ollen myös opiskeluhuollon työntekijöiden, erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, työkuorman helpottaminen ja käytössä olevien resurssien kohdentuminen paremmin lakisääteisiin, ennaltaehkäiseviin perustehtäviin.

Asiakkaiden näkökulmasta haluttiin taata koko hyvinvointointialueen opiskeluhuollon asiakkaille tasalaatuinen ja yhdenvertainen ADHD-hoitoprosessi ja diagnostiikka.

Kokonaisuudessaan haluttiin selkeä, yhtenäinen toimintamalli ja prosessi opiskeluhuollon työntekijöille, asiakkaille, osaksi kasvatuksen ja opetuksen toimijoille, ja tiedoksi muille yhteistyötahoille sekä keskitetty asiantuntijatiimi, joka hoitaa kokonaisvaltaisesti ADHD-diagnostiset opiskeluhuollon asiakkaat kattavasti koko hyvinvointialueella.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

ADHD-hoitoprosessin ja keskitetyn ADHD-tiimin suunnittelua varten koottiin laaja, moniammatillinen suunnittelutyöryhmä, jonka vastuuhenkilönä toimi ennaltaehkäisevien terveyspalvelujen ylilääkäri. Työryhmässä oli mukana koko alueen opiskeluhuollon eri ammattiryhmien esihenkilöitä, tehtäväaluepäälliköitä, Lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden toimijoita, lastenneuvolatoiminnan esihenkilöitä. Kokemuksia ja ajatuksia kerättiin myös kasvatuksen ja opetuksen toimialalta, aiemmin toteutetusta toimintamallista Perheneuvolapalveluista ja Keravan kouluterveydenhuollon toiminnasta ennen hyvinvointialueelle siirtymistä sekä muilla hyvinvointialueilla toteutettavista toimintatavoista.

Ratkaisun perusidea

Kehitystyön lähtökohtana oli toiminnan ja osaamisen, asiantuntijuuden keskittäminen, hoitoprosessin selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen koko hyvinvointialueen opiskeluhuollossa. Näin ollen myös opiskeluhuollon työntekijöiden, erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, työkuorman helpottaminen ja käytössä olevien resurssien kohdentuminen paremmin lakisääteisiin, ennaltaehkäiseviin perustehtäviin.

Asiakkaiden näkökulmasta haluttiin taata koko hyvinvointointialueen opiskeluhuollon asiakkaille tasalaatuinen ja yhdenvertainen ADHD-hoitoprosessi ja diagnostiikka.

Kokonaisuudessaan haluttiin selkeä, yhtenäinen toimintamalli ja prosessi opiskeluhuollon työntekijöille, asiakkaille, osaksi kasvatuksen ja opetuksen toimijoille, ja tiedoksi muille yhteistyötahoille sekä keskitetty asiantuntijatiimi, joka hoitaa kokonaisvaltaisesti ADHD-diagnostiset opiskeluhuollon asiakkaat kattavasti koko hyvinvointialueella.

Suunnittelutyöryhmä laati opiskeluhuoltoon ADHD-hoitopolun, sisältäen suunnitelman keskitetystä ADHD-tiimistä,  jonka mukaisesti mahdollisissa ADHD-epäilyissä tulee ensisijaisesti varmistaa, että lapsella on riittävät pedagogiset tukitoimet varhaiskasvatuksessa tai koulussa, joiden järjestämisestä vastaa varhaiskasvatus tai opetuksen järjestäjä. Mikäli pedagogiset ja muut tukitoimet eivät riitä, voidaan lapsen tai nuoren asia ohjata jatkoselvittelyyn opiskeluhuollon tiimiin. Opiskeluhuollon tiimin arvion perusteella kutsutaan koolle monialaisen asiantuntijaryhmän tapaaminen ja aloitetaan opiskeluhuollon toimesta lapsen/nuoren tilanteen alkukartoitus.  Alkukartoituksen jälkeen opiskeluhuollon tiimi arvioi saadun tiedon perusteella Keskitettyyn ADHD-tiimiin lähettämisen tarpeen ja / tai muut tarvittavat toimenpiteet. Lapselle/nuorelle ja perheelle tarjotaan neuvontaa ja ohjausta.

Mikäli opiskeluhuollosta tehdään asiakkaalle lähete ADHD-tiimiin sen käsittelee alue-erikoislääkäri. Asiakkaat tulevat tiimiin ADHD-diagnostiikkaa varten tai ADHD-lääkityksen aloitusta varten, jolloin edellytetään, että diagnoosi on jo olemassa. Asiakkuus tiimissä jatkuu lääkityksen seurannalla, kunnes tilanne on stabiili, samanaikaisesti annetaan asiakkaalle/huoltajille riittävä ja tarpeen mukainen psykoedukaatio sekä ohjataan tarvittaviin tukipalveluihin ja kuntoutukseen.

Keskitetyssä ADHD-tiimissä työskentelee lääkäreitä, terveydenhoitajia, kuraattoreita ja psykologeja sekä sihteeri. Tiimin työskentelyä koordinoi opiskeluhuollon nepsy-erityisasiantuntija yhdessä ennaltaehkäisevän terveydenhuollon ylilääkärin kanssa. Kaikki tiimin työntekijät ovat myös VAKEn opiskeluhuollon työntekijöitä. Lääkärit ja terveydenhoitajat työskentelevät työpareina. Kaikille asiakkaille tarjotaan kuraattorien pitämiä psykoedukaatioryhmäkäyntejä, tarvittaessa on myös mahdollisuus yksilötukeen. Tiimin työntekijät voivat konsultoida tiimin psykologeja, jotka voivat myös arvionsa mukaisesti tarjota asiakkaalle yksilövastaanottoja.      

Uusi ADHD-hoitoprosessi  on otettu VAKE:n opiskeluhuollossa käyttöön 1.9.2024 ja tuolloin myös keskitetty, diagnostinen ADHD-tiimi on aloittanut toimintansa.             

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uusi ADHD-hoitoprosessi  on otettu VAKE:n opiskeluhuollossa käyttöön 1.9.2024 ja tuolloin myös keskitetty, diagnostinen ADHD-tiimi on aloittanut toimintansa.