Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen opiskeluhuollon keskitetty ADHD-tiimi (RRP,P4,I1)

Keskeisenä sisältönä on ollut VAKE:n opiskeluhuollon ADHD-hoitopolun prosessin selkiyttäminen, yhdenmukaistaminen, ohjeistuksen laatiminen ja keskitetyn ADHD-diagnostisen tiimin toiminnan suunnittelu ja käynnistäminen syksyllä 2024.

Toimintamallin nimi
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen opiskeluhuollon keskitetty ADHD-tiimi (RRP,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Keskeisenä sisältönä on ollut VAKE:n opiskeluhuollon ADHD-hoitopolun prosessin selkiyttäminen, yhdenmukaistaminen, ohjeistuksen laatiminen ja keskitetyn ADHD-diagnostisen tiimin toiminnan suunnittelu ja käynnistäminen syksyllä 2024.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen esi-ja perusopetuksen opiskeluhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Marju Salovaara

Luotu

28.05.2024

Viimeksi muokattu

25.11.2024
Ratkaisun perusidea

Kehitystyön lähtökohtana oli toiminnan ja osaamisen, asiantuntijuuden keskittäminen, hoitoprosessin selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen koko hyvinvointialueen opiskeluhuollossa. Näin ollen myös opiskeluhuollon työntekijöiden, erityisesti koulu- ja opiskeluterveydenhuollon, työkuorman helpottaminen ja käytössä olevien resurssien kohdentuminen paremmin lakisääteisiin, ennaltaehkäiseviin perustehtäviin.

Asiakkaiden näkökulmasta haluttiin taata koko hyvinvointointialueen opiskeluhuollon asiakkaille tasalaatuinen ja yhdenvertainen ADHD-hoitoprosessi ja diagnostiikka.

Kokonaisuudessaan haluttiin selkeä, yhtenäinen toimintamalli ja prosessi opiskeluhuollon työntekijöille, asiakkaille, osaksi kasvatuksen ja opetuksen toimijoille, ja tiedoksi muille yhteistyötahoille sekä keskitetty asiantuntijatiimi, joka hoitaa kokonaisvaltaisesti ADHD-diagnostiset opiskeluhuollon asiakkaat kattavasti koko hyvinvointialueella.

Suunnittelutyöryhmä laati opiskeluhuoltoon ADHD-hoitopolun, sisältäen suunnitelman keskitetystä ADHD-tiimistä,  jonka mukaisesti mahdollisissa ADHD-epäilyissä tulee ensisijaisesti varmistaa, että lapsella on riittävät pedagogiset tukitoimet varhaiskasvatuksessa tai koulussa, joiden järjestämisestä vastaa varhaiskasvatus tai opetuksen järjestäjä. Mikäli pedagogiset ja muut tukitoimet eivät riitä, voidaan lapsen tai nuoren asia ohjata jatkoselvittelyyn opiskeluhuollon tiimiin. Opiskeluhuollon tiimin arvion perusteella kutsutaan koolle monialaisen asiantuntijaryhmän tapaaminen ja aloitetaan opiskeluhuollon toimesta lapsen/nuoren tilanteen alkukartoitus.  Alkukartoituksen jälkeen opiskeluhuollon tiimi arvioi saadun tiedon perusteella Keskitettyyn ADHD-tiimiin lähettämisen tarpeen ja / tai muut tarvittavat toimenpiteet. Lapselle/nuorelle ja perheelle tarjotaan neuvontaa ja ohjausta.

Mikäli opiskeluhuollosta tehdään asiakkaalle lähete ADHD-tiimiin sen käsittelee alue-erikoislääkäri. Asiakkaat tulevat tiimiin ADHD-diagnostiikkaa varten tai ADHD-lääkityksen aloitusta varten, jolloin edellytetään, että diagnoosi on jo olemassa. Asiakkuus tiimissä jatkuu lääkityksen seurannalla, kunnes tilanne on stabiili, samanaikaisesti annetaan asiakkaalle/huoltajille riittävä ja tarpeen mukainen psykoedukaatio sekä ohjataan tarvittaviin tukipalveluihin ja kuntoutukseen.

Keskitetyssä ADHD-tiimissä työskentelee lääkäreitä, terveydenhoitajia, kuraattoreita ja psykologeja sekä sihteeri. Tiimin työskentelyä koordinoi opiskeluhuollon nepsy-erityisasiantuntija yhdessä ennaltaehkäisevän terveydenhuollon ylilääkärin kanssa. Kaikki tiimin työntekijät ovat myös VAKEn opiskeluhuollon työntekijöitä. Lääkärit ja terveydenhoitajat työskentelevät työpareina. Kaikille asiakkaille tarjotaan kuraattorien pitämiä psykoedukaatioryhmäkäyntejä, tarvittaessa on myös mahdollisuus yksilötukeen. Tiimin työntekijät voivat konsultoida tiimin psykologeja, jotka voivat myös arvionsa mukaisesti tarjota asiakkaalle yksilövastaanottoja.      

Uusi ADHD-hoitoprosessi  on otettu VAKE:n opiskeluhuollossa käyttöön 1.9.2024 ja tuolloin myös keskitetty, diagnostinen ADHD-tiimi on aloittanut toimintansa.             

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä olivat hyvinvointialueen 6-17 vuotiaat  lapset ja nuoret, joilla on keskittymisen ja tarkaavuuden haasteita. Lasten ja nuorten lisäksi myös heidän huoltajansa olivat luonnollisesti osana kohderyhmää. 

Toisen kohderyhmän muodostivat hyvinvointialueen opiskeluhuollon työntekijät.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uusi ADHD-hoitoprosessi  on otettu VAKE:n opiskeluhuollossa käyttöön 1.9.2024 ja tuolloin myös keskitetty, diagnostinen ADHD-tiimi on aloittanut toimintansa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vaken opiskeluhuollon uusi ADHD-hoitoprosessi otettiin suunnitellusti käyttöön syksyllä 2024 ja samanaikaisesti 1.9.2024 aloitti toimintansa opiskeluhuollon keskitetty ADHD-tiimi. 

Uusi hoitoprosessi ohjeistettiin koko VAKEn opiskeluhuollolle ja keskitetyn ADHD-tiimin toiminta käynnistyi sujuvasti. Muutos oli merkittävä opiskeluhuollon työntekijöille ja se koettiin pääasiassa positiivisena ja toivottuna, mutta myös kuormittavana.

Keskitetyn ADHD-tiimin asiantuntijuus ja asiakkaiden saama tasalaatuinen palvelu ADHD-diagnostiikan ja psykoedukaation osalta on osoittautunut toimivaksi. Tiimi on voinut tarjota myös asiantuntevaa tukea ja ohjausta opiskeluhuollon työntekijöille. Kouluterveydenhuollon lääkärit ja terveydenhoitajat ovat voineet muutoksen myötä keskittyä paremmin perustehtäväänsä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli edellyttää riittävän henkilöstöresurssin, jotta moniammatillinen keskitetty tiimi voi toimia tehokkaasti ja tuloksellisesti. Saumaton yhteistyö opiskeluhuollon eri ammattilaisten välillä ja ymmärrys kunkin ammattilaisen omasta osaamisalueesta ja roolista niin keskitetyssä tiimissä kuin myös perustason työssä on välttämätöntä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt