Mahdollisuuksien roskis
Nopea mahdollisuuksien tasa-arvoa ja sen toteutumattomuutta havainnollistava omakohtaiseen kokemukseen perustuva menetelmä koulutustilanteeseen. Menetelmä tarjoaa helpon ja nopean johdatuksen eriarvoisuuteen omakohtaisen kokemuksen kautta. Soveltuu hyvin tilaisuuden aloitukseksi ja yleisön lämmittelyyn.
Toteutus
1) Valmistelu
Tarvitset vanhan sanomalehden tai paperiarkkeja. Jaa irralliset arkit osallistujille. Voit myös pyytää osallistujia repäisemään sivu muistilehtiöstä tms. Ota luokan etuosaan tavallinen roskis ja nosta se näkyville.
2) Tehtäväksianto
Näytä dia (liitteenä) ja kerro: "Ruttaa paperi ja heitä se roskikseen. Saat nousta seisomaan, mutta älä liiku paikaltasi"
3) Paperitollojen heitto
Ihmiset heittävät papereita kohti roskista enemmän tai vähemmän onnistuneesti.
4) Tilanteen purku
Keskusteluta osallistujia:
Kuinka kävi?
I Osuitko? Miksi? Etkö osunut? Mikset?
II Ketkä sinun kunnassasi ovat takarivissä? Miten autat takarivillä olevia yrittämään/osumaan? Löytämään apua/tukea/mahdollisuuksia?" Voit hyödyntää menetelmän liitteestä löytyvivä apukysymyksiä.
Menetelmän kehittäjät: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): Ahonen Sanna, Mustonen Niina, Savolainen Nella, Rotko Tuulia, Kauppinen Tapani