Innokylä toimii rikkaana lähteenä opetuksessa

Innokylän sisältöjä voi hyödyntää opetukseen, tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä erilaisten koulutusten suunnitteluun. Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opettaja Ulla Vehkaperä hyödyntää Innokylään kuvattuja toimintamalleja, työkaluja ja menetelmiä omassa työssään.

Kuva
kuvituskuva

 

- Innokylän sivustolla julkaistaan sote-alan teemoihin liittyviä toimintamalleja. Ne ovat hyviä esimerkkejä siitä, millaisia palveluja on tuotettu ja miten niitä on kehitetty eteenpäin. Sivustolta löytyy myös erilaisia kehittämistyön menetelmiä projektien eri vaiheisiin eli ideointiin, kehittämistyöhön ja arviointiin. Sivustolta löytyy erilaisia fasilitoinnin työkaluja oman opetuksen toteuttamiseen, esimerkiksi opiskelijoiden osallistamiseen, kuvaa Ulla Vehkaperä Innokylän hyödyntämistä osana opetusta.

Metropoliassa käynnistettiin kaikkia opiskelijoita koskevat innovaatioprojektiopinnot samoihin aikoihin, kun Ulla Vehkaperä siirtyi opettajaksi Metropoliaan. Innokylään hän tutustui näiden innovaatioprojektiopintojen kautta, mm. opiskelijat testasivat Innokylän työkaluja ja Innokylän ”kyläpäällikkö” vieraili seminaareissa. 

- Koska organisoin ja olin myös opettajana toteuttamassa samantyylisiä yhteisiä opintoja toiminta- ja fysioterapiatutkintojen kanssa kolmen muun oppilaitoksen kanssa USA:sta ja Tanskasta, niin osallistuin sote-alan edustajana näiden innovaatioprojektiopintojen käytännön toteutuksen suunnitteluun yhdessä eri alojen (liiketoiminta, tekniikka, kulttuuri ja sote) opettajatiimin kanssa. Annoimme näille opinnoille nimen MINNO®. Metropolian innovaatioprojektiopinnot.   

Tietoa ja työkaluja opintojen ja hankkeiden tueksi 

Opiskelijoille Innokylä toimii rikkaana lähteenä, jota voi hyödyntää monissa oppimistehtävissä. Innovaatioprojektiopinnoissa suositellaan opiskelijoita selvittämään, mitä heidän projektinsa aiheesta on Suomessa jo tehty ja tutustumaan eri toimijoihin sekä heidän materiaaleihinsa. Myös opinnäytetyötä suunnittelevat opiskelijat löytävät sivustolta sekä aiheita että kumppaneita.  

- Erilaiset työkalut ovat opiskelijoillekin hyvin käyttökelpoisia sekä opinnoissa että harjoittelussa, mutta erityisesti näissä innovaatoprojektiopinnoissa. Opiskelijat ovat myös hyödyntäneet Innokylän työkaluja, kun ovat järjestäneet ja fasilitoineet työelämäkumppaneiden tilaisuuksia tai auttaneet heitä omissa kehittämisprojekteissaan, sanoo Vehkaperä.

Ulla Vehkaperä käyttää Innokylän sisältöjä erityisesti silloin, kun hän miettii jonkin teeman ympärillä olevia ilmiöitä tai toimintamalleja.  

- Sivusto on sellainen, että kun sitä alkaa tutkia, niin aina löytyy mielenkiintoisia ideoita ja verkostoja. Ohjaan opinnäytetöitä ja suosittelen sivustoa kaikille opiskelijoille. Koulutan myös työelämässä olevia ja esimerkiksi työkykykoordinaattorien koulutuksessa on yksi tehtäväkin, jossa pitää tutkia, mitä työllisyyden edistämisen toimintamalleja on viime vuosina kehitetty. Hankekirjoittamisessa hyödynnän useitakin työkaluja ja katson myös aiheeseen liittyviä toimintamalleja. Näin tein esimerkiksi Puuttuva Pala - Tuetun keikkatyön malli -hankkeen aikana. Ja kun saimme mallin valmiiksi, kuvasimme sen myös Innokylään 

Innokylää voi hyödyntää opetuksen lisäksi myös yhteiskehittämisen työkaluna ja alustana eri tiimien ja hankekirjoittajien kanssa. 

Ulla Vehkaperä

Ulla Vehkaperä, innovoiva opettaja Metropolia ammattikorkeakoulussa

  • Kirjoittanut yhdessä muiden opettajien kanssa mm. Innostu ja innovoi - opas innovaatioprojektiopintoihin (2013) 
  • Peruskoulutukseltaan toimintaterapeutti: tehnyt kliinistä työtä mielenterveystoipujien parissa sairaalassa ja avohuollossa.
  • Terveystieteen maisteri Jyväskylän yliopistosta.
  • Opettajaopinnot Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.
  • Työskennellyt toiminnanjohtajana Suomen Toimintaterapeuttiliitossa.
  • Aloittanut Metropolia ammattikorkeakoulun opettajana vuonna 2008. 
  • Suorittanut mm. Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon, joka organisoitiin Innokylän kautta (Innotuutori-koulutus).