Kilpailun tuotokset korostavat markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antavat koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinointiviestinnästä. Kilpailun finalistit löytyvät täältä.

Kokonaisuuden nimi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022
Lyhyt kuvaus

Kilpailun tuotokset korostavat markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena ja antavat koko kuntakentälle hyviä käytännön esimerkkejä hyvästä markkinointiviestinnästä. Kilpailun finalistit löytyvät täältä.

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestetään nyt 17. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 650 markkinointiprosessia tai ‑kampanjaa mm. elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Tavoitteena on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena sekä tarjota innovatiivisia ja hyödyllisiä ideoita ja malleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.

Järjestäjinä toimivat Suomen Kuntaliitto ry, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry ja
Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.

Kilpailun yhteistyöyritykset Sanoma ja Miltton mahdollistavat kampanjapalkinnot.

Toimiaika

Kilpailuun ilmoittautuminen avataan 1.3.2022 ja ilmoittautuminen päättyy 18.3.2022. Materiaalien viimeinen jättöpäivä on keskiviikkona 13.4.2022 klo 15 mennessä. Kilpailuun osallistutaan vuoden 2021 aikana toteutetulla markkinointi- tai viestintäkampanjalla.

  • Tuomaristo kokoontuu 5.5.2022 ja 12.5.2022.
  • Shortlistalle valitut työt julkaistaan 7.6.2022.
  • Voittajat julkaistaan ja palkitaan Kuntamarkkinat -tapahtumassa 14.9.2022.
Toimijat

Tuomaristossa on vahva kokemus elinkeinon-, matkailun-, työllisyyden ja brändimarkkinoinnin saralta:

  • Toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
  • Toiminnanjohtaja Hannu Komu, Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry  
  • Tutkimusjohtaja Teemu Moilanen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu   
  • Professori Saila Saraniemi, Oulun Yliopisto  
  • Markkinointipäällikkö Eija Rautiainen, Kuntaliitto, tuomariston puheenjohtaja
Rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Yhteyshenkilön nimi
Eija Rautiainen
Yhteyshenkilön organisaatio
Suomen Kuntaliitto
Yhteyshenkilön sähköpostiosoite
eija.rautiainen@kuntaliitto.fi

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

13.01.2022

Viimeksi muokattu

20.09.2022
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kuntaliitto haluaa tuoda kuntien markkinointiviestinnän tekoja esille ja malliksi koko kuntakentälle.

Päämäärä ja päätavoite

Päämääränä on korostaa markkinoinnin merkitystä alueen elinvoiman ja kehityksen tukena. Tavoitteena on koota kuntien hyviä toimintamalleja hyödynnettäväksi koko kuntakentälle.  

Tavoiteltavat tulokset, tuotokset ja vaikutukset

Löytääksemme koko kuntakentän kirjolle hyödynnettäviä malleja, toivomme osallistujia sekä isolla että pienellä budjetilla toteutetuista kampanjoista. 

SM-kilpailun sääntöjen mukaan kilpailutyön aiheena voi olla esimerkiksi kunnan kilpailukyvyn parantaminen, matkailu, rekrytointi tai kuntaa markkinoiva tuote. Kilpailutyö voi käsittää koko seudun tai kunnan markkinointiviestinnän kokonaisuuden, tietyn palvelukokonaisuuden (esimerkiksi asuin- tai yritysalue) tai yksittäisen palvelun (esimerkiksi tapahtuma tai matkailukohde) markkinoinnin. Kilpailuun voivat osallistua kunnat, seudut ja alueet sekä kuntien omistamat ja rahoittamat organisaatiot. Mainostoimistot voivat osallistua kilpailuun yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Tuotokset ja tulokset

Kuntakentän markkinointiviestintä on edennyt visuaalisempaan suuntaan ja yhteistyökumppaneiden ammattitaitoa osataan hyödyntää. Digitaalisuus ja virtuaalisuus ovat tulleet jäädäkseen myös markkinointiviestinnän työkaluina.

Vaikutukset ja vaikuttavuus

Finalistien ja voittajien toteutuneista kampanjoista on otettu mallia kuntakentällä. Lisäksi kilpailutyöt ovat tehneet kuntien markkinointiviestintää näkyvämmäksi sekä sisäisten että ulkoisten asiakkaiden keskuudessa.