2023: Lääkäripalvelumallit kotihoidon ja asumispalvelujen asiakaan hoidon tukena

Kotihoidon ja asumispalvelujen lääkäripalvelumallit kattavat kiireettömän, puolikiireellisen ja kiireellisen lääkäripalvelun kotona asumisen tueksi. 

Toimintaympäristö

Lääkäripalvelumallien kehittäminen sai alkunsa PirKOTI- hankkeessa keväällä 2022. Kehittämistyö oli ennakointia tulevan hyvinvointialueen kotihoidon ja asumispalvelujen lääkärityön  organisoitumiseen. Pirkanmaan hyvinvointialueella 1.1.2023 alkaen kotihoidon ja asumispalveluiden lääkäripalveluista vastaa Polikliiniset ja asumisen lääkäripalvelut -vastuuyksikkö. Lääkäripalvelumallit luovat vastuualueelle yhtenäisen organisoitumisen tavan, joka ottaa huomioon maakunnassa aiemmin käytössä olleet hyvät käytännöt ja ratkaisee osaltaan kotihoidon ja asumispalvelujen lääkäripalveluissa aiemmin havaittuja epäkohtia. Kehittämistyössä osallistettiin laajasti maakunnan toimijoita ja mallin tuottamisen prosessi lähensi toimijoita ja tuotti yhteistä tekemisen kulttuuria. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lääkäripalvelumallit on tuotettu lääkäreille ja hoitajille työn tueksi. Lääkäripalvelumallien kehittämisessä osallistettiin laajasti alan toimijoita lääkäreistä hoitajiin. Menetelminä oli mm. haastatteluja, työpajoja ja kyselyitä. 

Ratkaisun perusidea

•Lääkäripalvelumallien kolme keskeistä elementtiä ovat kiireetön, puolikiireellinen ja kiireellinen lääkäripalvelumalli

•Kiireetön lääkäripalvelu, joka sisältää terveys- ja hoitosuunnitelman laatimisen kotihoidossa ja asumispalveluissa tämän lisäksi hoitotahdollisen hoitoneuvottelun, on kaiken laadukkaan tekemisen keskiössä. Liian vähäinen resurssi päiväaikaisessa lääkäripalvelussa lisää puolikiireellisen ja kiireellisen lääkäripalvelun ja sitä kautta usein sairaalapalvelun tarvetta

•Puolikiireellinen lääkäripalvelu sisältää potilaan voinnissa tapahtuvan muutoksen, jossa asiaan voidaan reagoida päivän sisällä, esim. muutos asiakkaan toimintakyvyssä. Näitä voidaan ratkoa lääkärin päivittäisellä puhelinajalla

•Kiireellinen lääkäripalvelu toimii 24/7 puhelintakapäivystyksenä, joka Pirkanmaan hyvinvointialueella aloitti 1.6.2023 ostopalveluna. Kiireellisen takapäivystyksen tavoitteena on mahdollistaa asiakkaan hoito tutussa ympäristössä välttäen turhia päivystyskäyntejä tai sairaalasiirtoja. Kiireellisen lääkäripalvelun tarkoituksenmukaisen toiminnan edellytys on erityisesti asumispalveluissa kiireettömässä lääkäripalvelussa pidettävät hoitotahdolliset hoitoneuvottelut ja hoidonrajaukset. Ilman  hoidonrajauksia takapäivystäjälle ei jää vaihtoehtoa olla siirtämättä asiakasta päivystykseen

Liitteet
Kuva
Lääkäripalvelumallit kokonaiskuvassa- kaavio
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Lääkäripalvelumalleja pilotoitiin PirKOTI- hankkeessa vuonna 2023 neljällä alueella. Pilotissa havaittiin, että lääkäripalvelumallin toimivuuden kannalta oleellisinta on riittävä lääkäriresursointi. Yhtenäisten toimintamallien käyttöönotto vaati yhteistä keskustelua ja sopimista mm. viestintään käytettävistä kanavista ja puolikiireellisten yhteydenottojen ajankohdasta.  Kiireettömän lääkäripalvelun käytäntöjä kehitetään ja yhtenäistetään hyvinvointialueella jatkossakin ja käytäntöjä hiotaan alueellisissa tapaamisissa, joihin osallistuvat alueen hoitavat lääkärit sekä hoitajat kotihoidosta ja asumispalveluista.  Lääkäripalvelumalleja laajenntaan alue kerrallaan. 

Lääkäripalvelumallien pilotissa haastetta toi lääkäriresurssin riittävyys. Mallin kannalta on oleellista, että kotihoitoon ja asumiseen on omat lääkärit, joilla on työssä tarvittava geriatrinen ote hauraiden vanhusten hoitoon. Asumispalveluissa tehtävät hoitotahdolliset hoitoneuvottelut eivät ole aina lääkäreille tai hoitajille helppoja. Asiakkaan elämän loppuvaiheen suunnittelu yhteistyössä omaisten kanssa vaatii aikaa ja uskallusta ottaa vaikeaksi koettu asia esille. Ammattilaisten ja omaisten keskustelua helpottamaan päätettiin tuottaa videot, joissa käsitellään hoitotahdon tekemistä ja avataan keskeisiä elämän loppuvaiheeseen liittyviä käsitteitä.  Kotihoidon kansioon tuotettiin hoitotahdon laatimiseen kannustava kortti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Lääkäripalvelumallit ovat sovellettavissa kotihoitoon ja asumispalveluihin silloin, kun sinne on osoitettavissa riittävää lääkäriresurssia. Kiireellisessä lääkäripalvelumallissa lääkäreiden geriatrinen osaaminen on ratkaisevassa roolissa silloin, kun takapäivystyksen tavoitteena on mahdollistaa asiakkaiden tarkoituksenmukainen hoito kotona tai asumisyksikössä turhia päivystys- tai sairaalakäyntejä välttäen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

PirKOTI- hankkeessa kehitetyt lääkäripalvelumallit toimivat Pirkanmaan hyvinvointialueella keskeisenä mallina kotihoidon ja asumisen lääkäripalvelujen organisoitumiseen. Hyvinvointialueen myötä kehittynyt vastuuyksikkö kehittää kuntien monimuotoisesti tuotetuista kotihoidon ja asumisen lääkäripalveluista kokonaisuuden, jonka keskiössä on toimivat kiireettömät, puolikiireelliset ja kiireelliset lääkäripalvelut.

Malleja pilotoitiin vuonna 2023 neljällä alueella. Lyhyessä pilotissa toimintamallia arvioitiin mm. päivystyskäyntien määrällä, kotihoidossa ja asumispalveluissa tehtyjen terveys- ja hoitosuunnitelmien määrällä sekä asumispalveluissa tehtyjen palliatiivisten hoitolinjausten määrällä. Pilotin haasteena oli lääkäriresurssin vaihtelevuus,  mikä aiheutti sen, että toiminta ei kaikilta osin toiminut mallin mukaisesti. Palliatiivisten hoitolinjausten määrässä nähtiin hienoinen kasvu pilotin aikana. Voidaan ajatella, että mittarit voivat ohjata tekemistä toimintamallien suuntaan. Mallien toimivuutta ei arvioinnin perusteella voida todentaa. Mittareilla voidaan pidemmällä seurannalla osoittaa mallin toimivuutta, kunhan lääkäriresurssi on saatu riittäväksi. 

Kiireellinen lääkäripalvelumalli otettiin Pirkanmaan hyvinvointialueella nopeasti käyttöön. Takapäivystys on tuotettu ulkoisen palveluntuottajan toimesta. Takapäivystys muutti merkittävästi suurimmassa osassa Pirkanmaata  lääkärin päivystyksellistä saatavuutta parempaan suuntaan. Takapäivystyksen palaute, jossa tilaaja saa tiedon mistä yksiköstä ja minkälaisesta asiasta puhelu on tullut, antaa hyvän näkymän kotihoidon ja asumispalvelujen osaamisen vahvistamisen tarpeisiin.