Älä lähde sinne – Yyterin rakentaminen yhdistettynä markkinointiin takasi huipputulokset!
Visit Pori Oy sai tehtäväksi matkailukohteen kehittämisen kokonaisuuden. Matkailun edistämisen ja markkinoinnin ohella lähdettiin rakentamaan alueen infraa ja strategista kehittämistä. Pyytämättä toimintatapa loikin tukevan ja toimivan kivijalan markkinoinnille.
Lähtötilanteessa Yyteriä alettiin herättää ruususen unesta. Kaupungin tahtotila on nostaa Yyteri matkailun kirkkaimpaan kärkeen. Porin strategiankin mukaan meillä kääritään hihat: Porissa tehdään, Porissa tapahtuu. Tämän mukaisesti kaupunginhallitus vastuutti Visit Pori Oy:n huolehtimaan Yyterin kohdejohtamisesta ja koko kehittämisen kokonaisuudesta.
Tavoitteita luotiin yhdessä alueen yrittäjien kanssa niin lyhyellä kuin pitkällä tähtäimellä. Ensin haluttiin saada alueen infra päivitettyä nykyaikaan ja markkinoida kohde Suomen kartalle. Pitkällä tähtäimellä tavoittelemme kasvua niin majoituskapasiteetin, aktiviteettien kuin ympärivuotisuuden osalta. Tämän tueksi on luotu Yyterin kasvuohjelma. Tavoitteiden toteutumista mitataan etenkin Yyterin kiinnostavuuden sekä todellisen kävijämäärän kehityksen kautta. Kiinnostavuuden mittareina käytetään markkinoinnin tavoittavuutta sekä visityyteri.fi:n kävijäkehitystä. Mittaamisen takaamiseksi on linjattu, että markkinoinnissa käytetään pääosin digimedioita.
Yyterin kehittämisen jatkuvuuteen on poliittinen tuki ja sitoumus, mikä on luonut uskoa alueen yrittäjiin sekä heidän investointi-intoonsa. Luodakseen jatkuvuutta Porin kaupunki satsaa vuosittain Yyterin kehittämiseen 500 000 euroa, josta 400 000 euroa investointeihin ja 100 000 euroa on korvamerkitty markkinointiin. Lisäksi yrittäjien osuus heidän kanssaan toteutettavan yhteismarkkinoinnin osalta on noin 3 prosenttia.
Vuonna 2020 laitettiin kaikki markkinoinnin paukut nimenomaan kotimaan markkinoille. Meidänkin viestimme oli: Älä lähde merta edemmäs kun Yyteri on xx kilometriä lähempänä. Sattumalta samaan aikaan Suomen hallitus alkoi suositella matkustamisen välttämistä. Markkinointia toteutettiin myös vastuullisesti, diginä. Mikä sen parempi tapa lähestyä kotona istuvaa porukkaa, kuin tv-mainonta ja sosiaalinen media.
Visityyteri.fi sivuilla kävijöitä oli vuoden 2020 aikana yhteensä 85 700 (+155% vuoteen 2019 verrattuna). Yksittäisiä sivun katseluja oli huikeat 300 000 (+160%).
Yyterin markkinointia näki vuonna 2020 lähes 2 miljoonaa silmäparia, mitä voidaan pitää loistavana tavoittavuutena, koska Yyterin rannalla kävi kesällä 2020 noin 200 000 ihmistä. Tämä on noin kaksinkertainen määrä vuoteen 2019 nähden (Lähde: Viametrics). Yyterin yrittäjät raportoivat yksi toisensa jälkeen parhaasta kesästä ikinä. Kävijämäärien huikea kasvu ei nojaa pelkkään kesään vaan on jatkuvaa. Esimerkkejä: vuoden harmaipana aikana, marraskuun ensimmäisellä viikolla Yyterin rannalla vieraili viikon aikana 1500 (+220%) ja helmikuun 2021 toisella viikolla 2800 (+316%) ulkoilijaa.
Älä lähde sinne -kampanjalla haluttiin herätellä ihmisiä kotimaan matkailuun. Viesti: Älä lähde sinne starttasi näkyvästi Helsinki-Vantaan lentokentältä, jossa etelän lämpöön lähteviä matkailijoita muistutettiin että lähempääkin löytyy kohde, jossa tuntuu kuin olisi ulkomailla. Ensisijainen kohderyhmä oli siis ulkomaille matkustavat suomalaiset. Laajempi kohderyhmä oli maakunnat n. kolmen tunnin säteellä Porista ja näissä vielä kohdennetusti lapsiperheet sekä urbaanit aikuiset. Strategisiin kohderyhmiin on päädytty Yyterissä aiemmin tehdyn kävijätutkimuksen perusteella. Tutkimuksessa rantauduttiin Yyteriin ja kyselyn avulla kartoitettiin kävijöiden ja eri kohderyhmien mielipiteitä Yyteristä.
Koronatilanne muutti markkinointisuunnitelman käytännössä kokonaan, jolloin kaikki paukut laitettiin sinne, missä ihmiset olivat: koteihin. Tarkemmin: televisiomainontaan (MTV sekä MTV-palvelu) sekä sosiaaliseen mediaan (Instagram, Facebook, Youtube) sekä bannereina Alma Median verkostoon.
Älä lähde sinne -mainokset toteutettiin yhteistyössä markkinointitoimisto Staartin sekä tuotantoyhtiö Halla-tuotannon kanssa. Nähdään Yyterissä -video on toteutettu yhteistyössä markkinointitoimisto Staartin sekä Glad Median kanssa.