Ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen toimintamalli, Pohjois-Pohjanmaan hva (RRP, P4, I4)
Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen toimintamallia. Toimintamalli sisältää mm. osaamisen ennakoinnin, nykytilan kartoituksen, osaamisen kehittämisen suunnittelun ja osaamisen kehittämisen vaiheet.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista, vastaten noin 418 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta. Pohteella työskentelee 18 000 ammattilaista. Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista. Ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen toimintamallilla varmistetaan ammattilaisten digiosaamisen tuki ja mahdollistetaan pitkäjänteinen, suunnitelmallinen digiosaamista vahvistava työ. Ammattilaisten riittävä digiosaaminen edistää asiakkaiden laadukasta palvelua, ohjautumista oikea-aikaisesti digipalveluihin, digikanavien käytön kasvua ja ammattilaisten sujuvaa työskentelyä.
Toimintamallin kehittäminen linkittyy Pohteen strategian (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia 2023–2030) painopisteisiin ihmistä varten, parhaat osaajat ja rohkeasti uutta. Strategiassa kuvataan tarvetta tuottaa tarpeenmukaisia ja saavutettavissa olevia palveluita monin eri tavoin, huomioiden sähköisten palveluiden ja teknologian tarjoamat mahdollisuudet. Pohteen tahtotilana on olla arvostettu työnantaja ja kouluttaja: osaava ja työssään hyvinvoiva henkilöstö on hyvinvointialueen peruspilari. Uudistaminen kuuluu kaikille.
Pohteen järjestämissuunnitelmassa (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämissuunnitelma 2023–2025) korostetaan, että digitalisaatiota ja teknologiaa on mahdollista hyödyntää vielä nykyistä tehokkaammin. Pohteen digitaalinen sote-keskus lisää osaltaan palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta alueella. Käytössä olevat ja uudet digitaaliset palvelut ja teknologiat koskettavat koko hyvinvointialuetta. Digitaalisten palveluiden ja teknologian lisääminen ja uudistuksiin liittyvä digiosaamisen vahvistamisen tarve koskettaa kaikkia Pohteen ammattilaisia.
Kehittämisen vaiheessa RRP hanke koordinoi työtä. Toimintamallin kehittämisessä tarvitaan yhteistyötä Pohteen eri toimijoiden kesken (mm. eri toimialueet, kehittämisen palvelualue, lääketieteen,-hoitotyön,-sosiaalityön tehtäväalat, osaamisen kehittämisen vastuualue).
Varmistetaan riittävä ammattilaisten digiosaamisen tuki yli toimialuerajojen. Mahdollistetaan pitkäjänteinen, suunnitelmallinen ammattilaisten digiosaamista vahvistava työ.
Ammattilaisten digiosaamisen vahvistamisen toimintamalli mukailee Pohteen osaamisen kehittämisen ja sen johtamisen kuusivaiheista prosessimallia.
Toimintamallin vaiheita (kesken)
Digiosaamisen ennakointi
- Kartoitetaan olemassa olevat ja tarvittaessa luodaan foorumit, joissa ammattilaisten digiosaamisen tarpeita voidaan ennakoida ja sen ansiosta varautua niihin (esimerkiksi järjestämällä ennakoivasti koulutusta). Hyödynnetään ko. foorumeita suunnitelmallisesti.
Digiosaamisen määrittely
- Kuvataan ammattilaisten hallussa olevaa digiosaamista (esim. tieto olemassa olevista erilaisista digiin liittyvistä rooleista ja vastuualueista).
Digiosaamisen nykytilan kartoitus
- Arvioidaan tarvetta kartoittaa ammattilaisten digiosaamista (esim. kysely) tai tehdä muuta selvitystyötä (esim. avainhenkilöiden haastattelut, kuvausten pyytäminen toimialueilta digiosaamiseen liittyvistä tarpeista). Hyödynnetään tietoa osaamisen kehittämisen suunnittelun vaiheessa.
Digiosaamisen kehittämisen suunnittelu
- Tehdään suunnitelma digiosaamisen vahvistamisen konkreettisista toimenpiteistä.
- Hyödynnetään toimintamallin aiemmissa vaiheissa esille nousseita tarpeita.
- Kirjataan suunnitelma.
Digiosaamisen kehittäminen
- Toteutetaan suunnitellut toimenpiteet.
Arviointi
- Arvioidaan digiosaamisen kehittymistä ja digiosaamisen vahvistamisen toimenpiteiden toimivuutta.
Kohderyhmänä ovat kaikki Pohteen asiakas ja potilastyötä tekevät ammattilaiset.