Arjen hyöty – Kuntoutuksen vaikutusten seurannan toimintamalli (RRP, P4, I1)
Toimintamallin tarkoituksena on asiakashyötyjä kartoittavan Arjen hyöty-mittarin avulla tuoda ikääntyneen, kuntoutuspalveluita käyttäneen asiakkaan kokemukset palveluiden laadunvalvonnan ja kehittämisen keskiöön.
Arjen hyöty -toimintamalli on kehitetty Helsingin kaupungin lääkinnällisen kuntoutuksen palveluissa (fysio- ja toimintaterapia sekä apuvälinepalvelut) osana Helsingin Kestävän kasvun hanketta. Helsingin kaupungin lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaista karkeasti arvioiden 30% on yli 75-vuotiaita.
Kuntoutuksella on iso merkitys ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisessa ja palvelutarpeiden ennaltaehkäisyssä. Ikääntyneen väestön määrän kasvun myötä myös kuntoutuksen tarve lisääntyy. Kuntoutuksen oikea-aikaisuuden ja saatavuuden turvaamiseksi tarvitaan tietoa sen vaikutuksista ikääntyneiden asiakkaiden arkeen. Asiakkaiden kokemus palveluiden tuottamista hyödyistä ja vaikutuksista arkeen on keskeinen osa vaikuttavuutta.
Valtakunnallisesti pinnalla on ajankohtaisesti laajempi ideologinen muutos sosiaali- ja terveydenhuollossa, jossa asiakkaan kokemus nostetaan keskiöön pelkkien suorite- ja tehokkuustietojen sijaan. Mm. valtioneuvosto (2025) on nimennyt vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden edistämisen yhdeksi hyvinvointialueiden keskeiseksi tavoitteeksi vuosille 2025–2029. Myös STM:n (2024) laatusuositus aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi nostaa esille tarpeen ikääntyneiden osallisuuden vahvistamisesta erityisesti kuntoutustarpeiden tunnistamisessa sekä kannustaa hyvinvointialueita ottamaan käyttöön ikääntyneille henkilöille suunnattuja itsearviointivälineitä.
Erityisesti kuntoutuksen vaikutuksia tarkastellessa asiakkaan itse kokemalla hyödyllä on suuri painoarvo, koska kuntoutuksen tavoitteena ei useinkaan ole objektiivinen fyysisen voinnin tai toimintakyvyn edistyminen, vaan se, että asiakas kykenee osallistumaan ja toimimaan arjessaan itseään tyydyttävällä tavalla toimintarajoitteistaan huolimatta. Kuntoutuminen on myös aina prosessi, jossa asiakas itse on aktiivinen toimija ja hänen omilla valinnoillaan, motivaatiollaan ja kokemuksellaan on suuri vaikutus kuntoutumisen tuloksellisuuteen.
Arjen hyöty -mittaria on testattu yhteensä n. 160 asiakkaan kanssa. Toteutustavaksi valittiin haastattelu, koska se istui luontevaksi osaksi kuntoutuksen asiakasprosesseja sekä mahdollisti osallistumisen ilman digitaalisia välineitä.
Lisäksi Arjen hyöty -mittarin käytöstä on tehty kysely mittaria kokeilleille kuntoutuksen työntekijöille, johon saatiin n. 40 vastausta.
Testauksessa mittarin käyttö todettiin toimivaksi ja suhteellisen vaivattomaksi tavaksi kerätä tietoa iäkkäiltä asiakkailta heidän kokemistaan hyödyistä. Kuntoutuksen työntekijöiden mukaan Arjen hyöty -mittarin kysymys oli asiakkaille helposti ymmärrettävä.