Arjen kesytys on toimintamalli lapsiperheen tueksi arjen hallintaan ja kaaoksen kesyttämiseen. Tarkoituksena on tarjota vanhemmille ammattilaisen ohjausta sekä helposti käyttöön otettavia vinkkejä ja valmista kuvatukea ratkaisuksi arjen haasteisiin.

Toimintaympäristö

Useat lapsiperheet tarvitsevat tukea erilaisiin arkielämän haasteisiin. Palveluverkostoista on mielestämme puuttunut matalan kynnyksen ennaltaehkäisevä palvelu, joka on suunnattu kaikille lapsiperheille ja kaikkien helposti tavoitettavissa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Idea sai alkunsa havaittuamme, että sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa toimivat ammattilaiset saavat  erityistyöntekijöiden konsultaatiota ja tukea arjen haastaviin tilanteisiin. Jäimme miettimään, mikä taho voisi tarjota vastaavaa tukea suoraan perheille. Kun tuki perheelle toteutuisi matalalla kynnyksellä ja ennaltaehkäisevänä palveluna, erilaisten perhe- ja sosiaalipalvelujen tarpeelta voitaisiin välttyä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lapsiperheissä kohdataan arjen sujumisen haasteita joka päivä. Kun arki alkaa tuntua kuormittavalta, saatetaan harkita erilaisiin perhepalveluiden piiriin pääsemistä. Kuitenkin kynnys esim. perheneuvolaan hakeutumisesta voi tuntua liian korkealta. Koimme tarvetta luoda matalan kynnyksen palvelun, johon asiakkaan on helppo hakeutua silloinkin, kun ei vielä koe perheellä olevan suuria tuen tarpeita.

Perheiden parissa toimivat ammattilaiset kaipaavat omaan työhönsä käytännöllisiä ja konkreettisia työvälineitä ja materiaaleja.  Kesyttämön konsultaatio ja materiaalit helpottavat monien ammattilaisten työtä ja säästävät aikaa, kun ei tarvitse itse kehittää ja valmistaa kaikkea asiakastyössä tarvittavaa tukimateriaalia.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Huomasimme molemmat käyttävämme työssämme samankaltaisia menetelmiä toiminnanohjauksen ja arjen sujumisen tukemiseksi päiväkodissa koulussa ja perheiden kotona. Yhteisen keskustelun kautta innostuimme toimintamallin kehittämisestä. Saimme esimiehiltä tukea ja kannustusta kehittämistyöhön. 

Esiteltyämme toimintamallia perhekeskuksen eri yksiköille sekä varhaiskasvatuksen toimijoille, huomasimme että uudelle palvelulle on todella tarvetta ja se herätti laajasti kiinnostusta. Saadun palautteen innoittamana jatkoimme  idean kehittämistä edelleen niin, että arjen kesytyksen satunnaisesta pop up -toiminnasta  siirryttiin nykyiseen jatkuvasti saatavilla olevaan Kesyttämö -palveluun. Perhekeskuksen työntekijät perehdytettiin hyödyntämään kesyttämöä omassa työssään. 

 

 

Tavoiteltu muutos

Palveluvalikkoon saadaan yksi ennaltaehkäisevä, matalan kynnyksen palvelu lisää. Lapsiperheiden arki helpottuu ja tarve muihin perhepalveluihin vähenee, silloin kun perheelle riittää "kevyt" psykoedukaatio ja toimivat konkreettiset keinot ja materiaalit. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on lapsiperheet, joissa lasten ikä on 3-9 vuotta. Palvelu hyödyttää kaikkia perheitä, joissa koetaan kuormittumista perheen arjessa ja vanhemmat kaipaavat tukea, vinkkejä  ja uusia näkökulmia omiin  kasvatuskäytäntöihinsä. Erityisesti ne perheet, joissa on nepsy-haasteita, hyötyvät kesyttämön palveluista.