Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu (Neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin yksikkö)
Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu yksikkö (7 tiimiä) palvelee lapsiperheitä ja työikäisiä tarjoten sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta sekä palvelutarpeen arviointia. Tavoitteena tarjota tukea oikea-aikaisesti, vaikuttavasti ja monialaisesti.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue koostuu 27 kunnasta. Sosiaalihuollon neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen arviointi on toteutettu hyvin vaihtelevasti Varsinais-Suomessa. On kuntia, missä ollut hyviä käytäntöjä ja kuntia, missä neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen arviointi ontunut.
Keskitetyn neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin toiminnan tavoitteena on tarjota oikea-aikaista, vaikuttavaa ja tasalaatuista palvelua kaikille Varsinais-Suomen asukkaille, jotka ovat sen tarpeessa. Tavoitteena on vastata tuen tarpeeseen monialaisesti nopealla aikataululla ja myös pystyä ohjaamaan esim. järjestöjen ja kuntien tarjoamiin matalan kynnyksen palveluihin jo ohjauksen ja neuvonnan vaiheessa.
Varsinais-Suomen tulevaisuuden sote-keskus hankkeesta on tehty kysely Varsinais-Suomen kuntiin syksyllä 2022. Kysely osoitti, että 35% oli keskittänyt lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnit, eli eriyttänyt ne muusta sosiaalityöstä. 92% kuitenkin toivoi, että lapsiperheiden palvelutarpeen arviointi keskitettäisiin.
Toimintaa kehittämässä on mukana kaksi pilottitiimiä, heidän lähiesihenkilönsä sekä alueen päällikkötason esihenkilöt. Lisäksi kaikkien alueiden päällikkötason esihenkilöt tavataan toiminnan laajentuessa.
Jokainen tiimi tulee mittaamaan seuraavia asioita:
- Ilmoitusten/yhteydenottojen määrä
- Palvelutarpeen arviointien määrä
- Asiakkuuteen siirtyvien määrä
Tavoiteltavaa on myös mitata, miten paljon ohjauksia hyte- palveluihin, järjestöjen palveluihin ja esim. seurakunnan palveluihin tapahtuu.
Lisäksi asiakkaalta kerätään palautetta palvelutarpeen arvioinnin jälkeen. Ohjauksesta ja neuvonnasta kerätty palaute pyritään automatisoimaan tulevaisuudessa puhelinjärjestelmän kautta. Nyt palveluohjaajaa täyttää excel-tilaston päivittäin ja tilastot kootaan kuukausittain:
- Saapuneet palveluohjauspuhelut
- Soitetut palveluohjauspuhelut
- Vireille laitetut ilmoitukset/yhteydenotot yhteensä
- Kuinka moni näistä ilmoituksista jää Soihtu-tiimiin käsiteltäväksi
- llmoitukset pakolaistaustaisista, jotka jäävät tiimin käsiteltäväksi
-Palveluohjuskäynti (fyysinen), eli Walk-in
-Syy Walk-in ohjaukselle.
-Saapuneet Pyydä-apua yhteydenotot
-Soitetut puhelut liittyen Pyydä-apua yhteydenottoihin
-Lähetetyt sähköpostit liittyen Pyydä-apua yhteydenottoihin
-Saapuneet Oma-olo muu yhteydenotto arjesta selviytyminen
-Saapuneet Oma-olo muu yhteydenotto väkivalta ja kaltoinkohtelu
- Saapuneet Oma-olo muu yhteydenotto yksinäisyys
- Saapuneet Oma-olo muu yhteydenotto asuminen
- Saapuneet Oma-olo muu yhteydenotto raha-asiat
-Soitetut puhelut liittyen Omaoloon
-Lähetetyt sähköpostit liittyen Omaoloon
Kohderyhmä on lapsiperheet ja työikäiset. Kokemus-asiantuntijoita on käytetty ja tullaan käyttämään kehittämisessä. Aiempia asiakaspalautteita on myös pystytty hyödyntämään. Asiakaspalautteita tullaan keräämään, kun toiminta käynnistyy virallisesti ja toimintatapaa, prosesseja yms. voidaan tarvittaessa muokata saatujen asiakaspalautteiden perusteella.
Kaksi pilottitiimiä on käynnistetty 03/2023 alueilla Salo, Somero ja Mynämäki, Uusikaupunki, Pyhäranta, Kustavi, Taivassalo, Laitila, Masku, Nousiainen, Vehmaa.
Pilottialueet on valittu, sillä Salossa on aikaisemmin toiminut neuvonnan, ohjauksen, palvelutarpeen arvioinnin ja virka-aikaisen sosiaalipäivystyksen tiimi. Tiimin jäsenillä kokemusta keskitetystä neuvonnasta, ohjauksesta ja palvelutarpeen arvioinnista. Tiimin kohderyhmä on ollut kaikenikäiset. Varsinais-Suomessa on kuitenkin keskitetty ikääntyneiden ohjaus, neuvonta ja palvelutarpeen arviointi, jonka vuoksi pilottitiimin kohderyhmä lapsiperheet ja työikäiset. Lisäksi tiimi laajensi aluettaan koskemaan Someroa ja virka-aikainen sosiaalipäivystys loppui.
Uudessakaupungissa on toiminut aikuisten vastaanottotiimi, joka moniammatillisesti palvellut aikuisasiakkaita sosiaalihuollon asioissa ja lisäksi ovat tarjonnet hoidontarpeen arviointia ja matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluja. Kyseinen tiimi liitettiin yhteen Uudenkaupungin sekä Maskun, Nousiaisen ja Mynämäen lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin tiimien kanssa. Kaikki nämä tiimit muodostivat yhden neuvonnan, ohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin pilottitiimin.
- Pilottitiimille nimetty lähiesihenkilö, joka on perehtynyt kyseiseen työnkuvaan välttämätöntä.
- Yhteinen asiakastietojärjestelmä helpottaisi pilotin toteutumista.