Asiakaskoneet digiasiointia tukemassa, Pirkanmaan hva (RRP2, P4, I1)
Pirkanmaan hyvinvointialueella on digituen lisäksi haluttu viedä matalan kynnyksen kohtaamispaikkoihin myös asiakaskoneet, jotta digiasiointi on mahdollista myös heille, jolla ei ole omaa palveluiden käyttöön soveltuvaa laitetta tai verkkoyhteyttä.
Yhteiskunta digitalisoituu vauhdilla. Digiosallisuuden tukeminen on merkityksellistä niin osallisuuden kokemuksen näkökulmasta kuin palveluiden tasa-arvoisen saavutettavuuden näkökulmasta. Viranomaistoimijoilla on lakisääteinen velvollisuus antaa ohjausta ja neuvontaa omiin palveluihinsa. Pirkanmaan hyvinvointialueella on haluttu tarjota myös mahdollisuus lainalaitteen käyttöön palvelutarpeessa.
Kohderyhmänä ovat kaikki Pirkanmaalaiset, jotka syystä tai toisesta eivät halua tai voi käyttää omaa laitetta digiasioinnissa tai joilla ei ole toimivaa verkkoyhteyttä. Asiakkaat käyttävät asiakaskoneita pääasiassa selllaisissa pisteissä, joissa on myös ammattilainen läsnä. Näin ollen asiakaspalaute saadaan yleensä välittömästi asiointitilanteen yhteydessä. Asiakaspalautetta käytetään toiminnan kehittämisen tukena.