Asiakastiedon hallinta gerontologisessa sosiaalityössä
Kymenlaakson hyvinvointialueen gerontologisessa sosiaalityössä asiakastiedon hallinnan vahvistaminen TulKoti -hankkeen tuella.
Kymenlaakson hyvinvointialueella iäkkäiden asiakkaiden toimivien palvelupolkujen varmistamiseksi on tehtävä laajasti
moniammatillista yhteistyötä. Yli yksikkörajojen ulottuva yhteistyö kestää usein koko asiakkuuden ajan. Asiakkaan saadessa Kymenlaakson hyvinvointialueella tarvitsemansa sosiaalihuollon palvelun on tarvetta vahvistaa palvelujen sisäistä yhteistyötä luomalla siihen soveltuvat toimintamallit. Asiakastiedon hallinta ja asiakkaan suostumus ovat merkittävässä roolissa, kun asiakkaasta syntyvää tietoa käytetään sosiaalihuollon palveluiden sisällä ja yhteistyössä terveydenhuollon palveluiden kanssa. Lain mukaisesti toteutettu asiakastiedon hallinta asiakkuuden
alusta sen päättymiseen asti vaikuttaa mm. asiakkaan ja työntekijän tietoturvaan, sekä luotettavan tiedon jakamiseen moniammatillisessa yhteistyössä.
TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen gerontologisen sosiaalityön ammattilaiset, jotka tuottavat palveluja ikääntyneille asiakkaille.