Asiakastiedon hallinta gerontologisessa sosiaalityössä

Kymenlaakson hyvinvointialueen gerontologisessa sosiaalityössä asiakastiedon hallinnan vahvistaminen  TulKoti -hankkeen tuella.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialueella iäkkäiden asiakkaiden toimivien palvelupolkujen varmistamiseksi on tehtävä laajasti 
moniammatillista yhteistyötä. Yli yksikkörajojen ulottuva yhteistyö kestää usein koko asiakkuuden ajan. Asiakkaan  saadessa Kymenlaakson hyvinvointialueella tarvitsemansa sosiaalihuollon palvelun on tarvetta vahvistaa palvelujen sisäistä yhteistyötä luomalla siihen soveltuvat toimintamallit. Asiakastiedon hallinta ja asiakkaan suostumus ovat merkittävässä roolissa, kun asiakkaasta syntyvää tietoa käytetään sosiaalihuollon palveluiden sisällä ja yhteistyössä terveydenhuollon palveluiden kanssa. Lain mukaisesti toteutettu asiakastiedon hallinta asiakkuuden 
alusta sen päättymiseen asti vaikuttaa mm. asiakkaan ja työntekijän tietoturvaan, sekä luotettavan tiedon jakamiseen moniammatillisessa yhteistyössä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen gerontologisen sosiaalityön ammattilaiset, jotka tuottavat palveluja ikääntyneille asiakkaille.

Ratkaisun perusidea

Asiakastiedon hallintaa gerontologisessa sosiaalityössä on työstetty yhteistyössä palvelun johdon ja henkilöstön, tietosuojavastaavan, sosiaalihuollon asiantuntijoiden, sekä ulkopuolisen lainopillisen asiantuntijan kanssa. Palvelun johdon ja henkilöstön kanssa asiaa on työstetty yhteisessä työpajassa.

Osana TulKoti-hanketta on palvelun kanssa määritelty konsultointimalleja ja tiedonhallinnan rajapintoja, sekä tunnistettu lakien tarjoamat rajaukset ja mahdollisuudet asiakastiedon käyttöön palveluiden välisessä yhteistyössä gerontologisen sosiaalityön erityispiirteet huomioiden.

Asiakastiedon hallinta on yksi osa sosiaalihuollon kokonaisvaltaista ammattiosaamista ja varmistaa luotettavan tiedon jakamisen moniammatillisessa yhteistyössä.

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehittämistyön tukena on käytetty TulKoti-hankkeen henkilöstöresurssia. Kahden projektikoordinaattorin tehtävänä on ollut määritellä palvelun käytössä olevat konsultointimallit, mallintaa tiedonhallinnan rajapinnat ja tuottaa koostettu materiaali asiakastiedon hallinnasta gerontologiseen sosiaalityöhön käytettäväksi mm. uuden työntekijän perehdytyksen tukena. Liitteenä gerontologiseen sosiaalityöhön laadittu "tiekartta" oikeudesta saada ja luovuttaa asiakastietoa sosiaalihuollosta terveydenhuoltoon ja muille toimijoille.

Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä palvelun johdon ja henkilöstön, hyvinvointialueen asiantuntijoiden, sekä ulkopuolisen lainopillisen asiantuntijan kanssa.   Palvelun johdon ja henkilöstön kanssa asiaa on työstetty yhteisessä työpajassa, jossa asiakastiedon hallintaa on tarkasteltu käytännön esimerkkien kautta. Hyvinvointialueen asiantuntijoiden kanssa asiaa on käsitelty tietosuojan ja dokumentoinnin näkökulmasta. Lainopillisen asiantuntijan kanssa on tarkasteltu gerontologisen sosiaalityön oikeuksia saada ja velvollisuuksia luovuttaa asiakastietoa sosiaalihuollosta terveydenhuoltoon ja muille toimijoille.

 

Liitteet
Kuva
Kuva asiakastiedonhallinnasta gerontologisessa sosiaalityössä
Vinkit toimintamallin soveltajille

Henkilöstön osallistaminen kehittämistyöhön on ollut merkittävä tekijä lopputuloksen näkökulmasta. Henkilöstö on alusta alkaen saanut vaikuttaa kehittämistyöhön. Sosiaalihuollon  ja lainopillisen asiantuntijan hyödyntäminen on ollut edellytys kehittämistyön onnistumiselle.

Gerontologiseen sosiaalityöhön laadittu materiaali on sovellettavissa muihinkin ikääntyneiden sosiaalipalveluihin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakastiedon hallinnan kehittämistyölle on palvelussa  tunnistettu tarve. Saadun palautteen perusteella valmis materiaali tukee ammattilaista ja helpottaa asiakastiedon oikeanlaista käyttöä palveluiden välisessä yhteistyössä.

Kehittämistyö on herättänyt gerontologisen sosiaalityön ammattilaiset tarkastelemaan omaa toimintaansa ja tiedonhallinnan kehittämistarpeita.