Asiakasvastaava -toimintamalli / Työkykyä Satakuntaan
Työkykyohjelman projektissa 1, Työkyvyn tuki osaksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta on tavoitteena varmistaa, että työttömien asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeet tunnistetaan sote-keskuksissa ja niissä on asiakkaan tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus.
Työkykyohjelman (STM) projektissa1, Työkyvyn tuki osaksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta, on tavoitteena varmistaa, että palveluissa tunnistetaan työttömien asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeet ja sote-keskuksissa on asiakkaan tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus.
Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuteen sisältyy asiakasvastaava -toimintamallin kuvaaminen.
Touko-kesäkuun 2021 aikana Satakunnasta osallistuttiin TTL:n järjestämään Työkyvyn tuki koulutukseen ja tehtäviin liittyen aloitetiin työskentely, jota voidaan hyödyntää seuraavissa Asiakasvastaava -toimintamallin versioissa. Ensimmäinen versio tallennettiin Innokylää elokuussa 2021 ja se löytyy edelleen; Asiakasvastaava -toimintamalli liitteenä.
Työkyvyn tuen tiimissä on mallinnettu ns. asiakasvastaavan tehtävät ja vastuut.
Varmistetaan, että asiakkaan palvelupolku etenee suunnitellusti ja hän saa tarvitsemansa työkyvyn tuen palvelut.
Keväällä 2021 Työkyvyn tuen koulutukseen osallistuneiden sekä työskentelyyn kutsuttujen muiden toimijoiden tueksi perustettiin teams-alustalle opintopiiri ja järjestettiin etäyhteyksin kaksi työpajaa, johon osallistui myös kaksi kokemusasiantuntijaa.
Kokemusasiantuntijat kertoivat työskentelyn palautteessaan, että se mitä alueella tehdään eri toimijoiden toimesta esim. pyrkimällä vahvistamaan asiakkaan osallisuutta monin tavoin, yllätti positiivisesti ja innosti myös heitä.