Asiakasvastaava -toimintamalli / Työkykyä Satakuntaan

Työkykyohjelman projektissa 1, Työkyvyn tuki osaksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta on tavoitteena varmistaa, että työttömien asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeet tunnistetaan sote-keskuksissa ja niissä on asiakkaan tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus.

 

Toimintaympäristö

Työkykyohjelman (STM) projektissa1, Työkyvyn tuki osaksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta, on tavoitteena varmistaa, että palveluissa tunnistetaan työttömien asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeet ja sote-keskuksissa on asiakkaan tarpeisiin vastaava työkyvyn tuen palvelukokonaisuus.

Työkyvyn tuen palvelukokonaisuuteen sisältyy asiakasvastaava -toimintamallin kuvaaminen.

 

 

Touko-kesäkuun 2021 aikana Satakunnasta osallistuttiin TTL:n järjestämään Työkyvyn tuki koulutukseen ja tehtäviin liittyen aloitetiin työskentely, jota voidaan hyödyntää seuraavissa Asiakasvastaava -toimintamallin versioissa. Ensimmäinen versio tallennettiin Innokylää elokuussa 2021 ja se löytyy edelleen; Asiakasvastaava -toimintamalli liitteenä.

 

Liitteet
Tavoiteltu muutos

Työkyvyn tuen tiimissä on mallinnettu ns. asiakasvastaavan tehtävät ja vastuut.

Varmistetaan, että asiakkaan palvelupolku etenee suunnitellusti ja hän saa tarvitsemansa työkyvyn tuen palvelut.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Keväällä 2021 Työkyvyn tuen koulutukseen osallistuneiden sekä työskentelyyn kutsuttujen muiden toimijoiden tueksi perustettiin teams-alustalle opintopiiri ja järjestettiin etäyhteyksin kaksi työpajaa, johon osallistui myös kaksi kokemusasiantuntijaa.

Kokemusasiantuntijat kertoivat työskentelyn palautteessaan, että se mitä alueella tehdään eri toimijoiden toimesta esim. pyrkimällä vahvistamaan asiakkaan osallisuutta monin tavoin, yllätti positiivisesti ja innosti myös heitä.

 

 

Ratkaisun perusidea

Kevään 2022 versio 2 asiakasvastaava –toimintamallikuvaus perustuu Euran sotekeskuksen työkykytiimin toiminnassa toteutuvaan yhteyshenkilö -malliin sekä Porin perusturvassa käynnistyvän keskitetyn työkyvyn tuen tiimin suunnitelmaan asiakkaan asioiden etenemisen varmistamisesta. Molemmat organisaatiot kehittävät työkyvyn tuen tiimin toimintaa hankeyhteistyössä.

Asiakasvastaava -toimintamallia tarkennetaan ja kehitetään edelleen osana työkyvyn tuen tiimin toimintamallin sekä työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden kehittämistä yhdessä alueen toimijoiden ja kohderyhmän edustajien kanssa. Hankeyhteistyössä kehitetyn mallin viimeinen versio ja tallennus on lokakuussa 2022.

Asiakasvastaavan roolina on toimia nimettynä yhteishenkilönä (case manager), joka pitää huolta asiakkaan palveluiden etenemisetä ja tarvittaessa konsultoi tai kontaktoi palveluverkoston muita toimijoita. Asiakkaalla on tärkeää olla tieto, kehen hän voi olla yhteydessä. Asiakasvastaavana toimii se työkykytiimin ammattilainen, johon asiakkaan palvelutarve vahvimmin sillä hetkellä liittyy, asiakasvastaava voi myös vaihtua.

Asiakasvastaavalla tulee olla osaamista työkyvyn tuen tarpeen tunnistamisessa. Rooliin sisältyy myös asiakkaan tukeminen oman tavoitteen sanoittamiseen ja sitoutumiseen sen saavuttamiseksi eli asiakkaan osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksia vahvistaminen.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Euran sotekeskuksen työkykytiimin toiminnassa toteutuu resurssien tarkoituksenmukainen käyttö ja sitä kautta uudenlainen toimintamalli työllistymisen ja osallisuuden tueksi. Asiakas ohjautuu työkykytiimiin, joko itse hakeutuen tai ammattilaisen ohjaamana.

Olennaista toiminnassa on asiakkaan tarvitsemien työkyvyn arviointi- ja tukipalveluiden arviointi ja suunnittelu moniammatillisesti. Niitä myös koordinoidaan ja sovitetaan työkykytiimissä yhteen vastuullisesti.  Asiakkaalle nimettävä yhteyshenkilö varmistaa riittävän intensiivisen, pitkäaikaisen ja yksilöllisen tuen.

Työkykytiimissä asiakkalle nimetty yhteyshenkilö tukee asiakasta sovittujen selvitysten toteuttamisessa ja jatkotutkimusten läpiviennissä, auttaa asiakasta asettamaan omat tavoitteensa, on mukana jatkosuunnitelman tekemisessä ja koordinoimassa sen toteutumista. Yhteyshenkilö tuo tarvittaessa asiakkaan asian uudelleen työkykytiimin käsittelyyn ja seuraa riittävän pitkään palveluiden etenemistä, kunnes varmistuu pitkäaikainen ratkaisu, esimerkiksi opiskelu, pysyvämpi työllistyminen tai työkyvyttömyyseläke.

 

Porin perusturvasa 1.8.2022 käynnityvällä keskitetyllä työkyvyn tuen tiimillä tarkoitetaan sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan sekä koko perusturvan alueella työttömien terveystarkastuksiin käytetyn resurssin keskittämistä tietyille terveydenhoitajille jotka muodostaisivat työkykytiimin vahvan ydintiimin.

Tiimille ohjautuu (eri ammattilaistahoilta tai itse hakeutuen) kaikki työttömät ja tiimin arvioimana asiakkaat pääsevät joko työttömän terveystarkastukseen tai laajempaan työkyvyn arviointiin perus- tai erikoistasolle. Tiimillä on yhteys nykyiseen TYP terveydenhoitajaan sekä vahvat kontaktit Kelaan ja TE- palveluihin. Palvelut järjestetään asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Keskitetyn työkyvyn tuen tiimin ammattilaiset pitävät huolta työkyvyn tukeen liittyvien asioiden etenemisestä varmistaen tarvittaviin palveluihin pääsyä sekä asiakkaan jatkosuunnitelmien laatimisen. Myös palautekäytännöt ja palveluiden jatkuvuuden seuranta on tiiviimmän ammattilaisjoukon hallinnassa. Tätä mallia tarkennetaan käytännön pilotin edetessä.

Kokemuksia hyödynnetään toimintamallin juurruttamisessa Satakunnan hyvinvointialueelle.