Asiakasvastaavan toimintamalli
Asiakasvastaavamallissa säännöllisissä palveluissa oleville asiakkaille nimetään oma asiakasvastaava. Asiakasvastaava vastaa asiakkaan palvelukokonaisuuden koordinoinnista ja tekee päätökset sosiaalipalveluiden järjestämisestä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tavoitteiden ohjauksen perusteella palvelustrategian tulee tukea palveluiden laadun parantamista, toiminnan vaikuttavuuden lisääntymistä, tiedon ja tutkimuksen merkityksen kasvua sekä sitä, että sosiaali- ja terveydenhuolto on toimiva osa yhteiskuntaa.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen prosessit- ja sujuvuus-strategiakärjen palvelustrategiset painopistevalinnat v. 2023–2025 ovat: Ikäihmisten palveluprosessien / palvelupolkujen kehittäminen; Paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluprosessien / palvelupolkujen kehittäminen; Palveluhäiriöiden/ Häiriökysynnän systemaattinen tunnistaminen ja vähentäminen.
Kaikki palvelutarpeen arviointiin tulevat asiakkaat.