Asiakkaiden digituen malli, Satakunnan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Asiakkaille digitukea tarjoamalla autetaan heitä asioimaan sähköisesti, vahvistetaan heidän digitaitojaan ja sujuvoitetaan sote- ja digipalveluiden käyttöä.
Digitalisoituminen on merkittävästi muokannut yhteiskuntaamme, jossa digitaaliset palvelut ovat keskeisessä roolissa. Hyvinvointialueen on taattava yhdenvertaisuus ja syrjimättömät, esteettömät palvelut kaikille asukkaille. Asiakkaiden digituen avulla edistetään yhdenvertaista mahdollisuutta asioida hyvinvointialueen omissa digitaalisen asioinnin kanavissa.
Laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta säädetään viranomaisten velvoitteista järjestää digitaalisia palveluja sekä niiden saavutettavuusvaatimuksista. Laki turvaa asiakkaiden oikeuden hyvään digitaaliseen palveluun. Viranomaisen on tiedotettava digitaalisissa palveluissaan selkeästi, miten jokainen voi hoitaa asiansa viranomaisen kanssa sähköisesti. Viranomaisen on julkaistava digitaalisessa palvelussa yhteystieto, josta jokaisella on mahdollisuus saada neuvoja viranomaisen digitaalisen palvelun käyttämiseen.
Asiakkaiden digitukea kehittämään ollaan kokoamassa monipuolinen kehittäjäjoukko, jossa huomioidaan asiakasnäkökulma sekä hyvinvointialueen eri toimialueiden asiantuntemus elinkaarimallin mukaisesti. Tavoitteena on laajentaa työskentelyä myöhemmin sidosryhmien parissa.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat kaikki digitukea hyvinvointialueen digitaalisista palveluista tarvitsevat henkilöt. Kehittämisen lähtökohtana toimivat hyvinvointialueen asiakkaiden tarpeet, jotka on selvitetty palvelumuotoilu-projektin avulla.