Asumisen Botti
Asumisen botti on sähköinen itseasiointipalvelu, joka palvelee 24/7 reaaliaikaisesti kuntalaisia, asiakkaita, ammattilaisia ja sidosryhmiä yleisimmissä asumiseen, sen haasteisiin ja asunnottomuuteen liittyvissä kysymyksissä. Botti palvelee kaikkia ikä- ja asiakasryhmiä.
Yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan sekä kustannusvaikutusten näkökulmasta asumisen ongelmia on tärkeää ennaltaehkäistä monikanavaisella palvelutarjonnalla, koska kansallisen tutkimustiedon ja vaikutusanalyysien perusteella asunnottomilla asiakkailla on paljon somaattisia ja psykiatrisia pitkäaikaissairauksia, päihdeongelmia sekä huomattavaa tarvetta erikoissairaanhoidolle ja päivystyspalveluille. Asumiseen liittyvään ohjaukseen ja neuvontaan panostaminen sekä palveluvalikon monipuolistaminen mm. ehkäisee häätöjä ja siten vähentää toimeentulotuen menoja sekä tilapäisasuttamisen ja muiden asumispalvelujen tarvetta, parantaa asuin- ja alueviihtyvyyttä, tukee yksilöiden toimintakykyä sekä mahdollisuuksia pysyä ja toimia työelämässä, vähentää sote- ja sairaalapalveluiden sekä erikoissairaanhoidon tarvetta ja virhekäyttöä. Asunnottomuus aiheuttaa ylimääräisiä sosiaali-, terveys- ja oikeuspalvelukustannuksia keskimäärin 550 000–1 650 000 €/ asunnoton henkilö; yhden häädön kustannukset ovat noin 5 000–15 000 € (Asumissosiaalisen työn opas työntekijöille 2019, Aku-hanke).
Botti palvelee reaaliaikaisesti useita erilaisia käyttäjäryhmiä.
Asiakasymmärryksen syventämiseksi on tehty laaja-alaista tiedonkeruuta Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän tulos- ja palvelualueilta. Asumisen Botin sisältö muodostui niiden kysymysten ympärille, joita ammattilaiset yleisimmin kohtaavat työssään asumisen ja asunnottomuuden teemoihin liittyen. Lisäksi tiedonkeruuta on tehty kyselyillä sidosryhmiltä, vuokranantajilta sekä hankkeen jalkautuvan työn ohessa. Asumisen Botin ohjauspolkujen kehittämiseen on osallistettu Keusoten kuntalaisia, asiakasraatilaisia ja asukaskehittäjiä, lisäksi Bottia on koekäytetty Keusoten sosiaalihuollon ammattilaisten toimesta. Tehtyjen kartoitusten avulla Bottiin luotiin vastauksia ja ohjauspolkuja, joiden avulla palvelun käyttäjät saavat tietoa ja neuvontaa ajasta ja paikasta riippumatta. Botin käytöstä kerätään myös palautetta, jonka avulla Botin sisältöä on mahdollista kehittää edelleen palvelemaan eri käyttäjäryhmien tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.