Diabeteshoitotarvikkeiden automatisoinnin malli, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Asiakkaan diabeteshoitotarvikkeiden tilauksen sujuvoittaminen automatiikkaa ja ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä.

Toimintaympäristö

Automatisoinnilla pyritään diabetesta hoitavan yksikön terveydenhuollon ammattilaisen työn selkeyttämiseen, kun diabeteshoitotarvikelähete tehdään yhdessä paikassa. Myös hoitotarvikepalvelun ammattilaisen työ selkeytyy ja työaikaa säästyy, kun rutiininomaisten työvaiheiden, tarkistuksien ja kirjaamisten määrä vähenee.

Asiakkaalle tulevana hyötynä voidaan nähdä toimintamallin myötä se, että hänelle näkyy vahvasti kirjautuneena OmaPirha-palvelun hoitotarvikkeiden tilauslomakkeella vain itselleen luvitetut diabeteshoitotarvikkeet sekä tarvittaessa muita hoitotarvikkeita, joihin hänellä on lähete. Asiakkaiden täyttämät diabetestarvikkeita sisältävät hoitotarviketilauslomakkeet voidaan ohjelmoida käsittelyyn ohjelmistorobotin avulla, siten että robotti tekee kirjaukset luovutuksesta myös potilastietojärjestelmään ja lomakkeen tietokantaan. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Diabeteshoitotarvikkeiden jakelu perustuu ammattilaisen valitsemiin tarvikkeisiin, joita asiakas voi tilata joko digitaalisella lomakkeella tai soittamalla hoitotarvikepalveluun. Asiakkaan on haettava tiedot määrätyistä hoitotarvikkeista OmaKannasta tai pakkausten kyljestä ennen tilauksen tekemistä. Nykyisin käytössä oleva hoitotarvikelomake ei rajoita tai tarkista tilausta, jolloin diabeetikon on mahdollista valita tilauslomakkeelle myös vääriä tuotteita ja määriä. Hoitotarvikepalvelun ammattilaisen tilausprosessi on nykyisellään monivaiheinen ja se sisältää potilaan lähetteen ja tilausten tarkistuksia, tilausten tekemisiä, hyväksymisiä ja kirjauksia. Nykyprosessi ei tue myöskään tarviketoimitusten tilastointia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Automatisoinnilla pyritään vähentämään asiakkaan tilauksiin liittyvien virheiden mahdollisuutta, parantamaan potilasturvallisuutta, tehostamaan potilaan hoitoa ja sen seurantaa sekä varmistamaan asiakkaiden saama tasavertaisempi hoito koko Pirkanmaalla.

Ratkaisun perusidea

Diabeteshoitotarvikkeiden jakelun automatisoinnin ja ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen tavoitteena on sujuvoittaa potilaan hoitotarviketilausta. Ratkaisulla selkeytetään diabeteshoitotarvikelähetteiden näkyvyyttä ja tarvikkeiden tilausprosessia ammattilaisille, ja samalla asiakkaalta minimoidaan riskiä virheellisiin tilauksiin. Ratkaisu mahdollistaa myös asiakkaan diabetestarvikkeita sisältävien hoitotarviketilauksien käsittelyn ohjelmistorobotin avulla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Täydennetään myöhemmin, kun toimintamallia otetaan käyttöön.

Ohjelmistorobotti voidaan ohjelmoida tällä hetkellä käsittelemään vain ainoastaan diabeteshoitotarvikkeita sisältävät hoitotarviketilaukset. Tilaukset, jossa on mukana myös muita tuotteita on edelleen käsiteltävä vanhan toimintamallin mukaisesti.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Täydennetään myöhemmin, kun toimintamalli otettu käyttöön.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Täydennetään myöhemmin, kun toimintamalli otettu käyttöön.