Diabeteshoitotarvikkeiden automatisoinnin malli, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Asiakkaan diabeteshoitotarvikkeiden tilauksen sujuvoittaminen automatiikkaa ja ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä.
Automatisoinnilla pyritään diabetesta hoitavan yksikön terveydenhuollon ammattilaisen työn selkeyttämiseen, kun diabeteshoitotarvikelähete tehdään yhdessä paikassa. Myös hoitotarvikepalvelun ammattilaisen työ selkeytyy ja työaikaa säästyy, kun rutiininomaisten työvaiheiden, tarkistuksien ja kirjaamisten määrä vähenee.
Asiakkaalle tulevana hyötynä voidaan nähdä toimintamallin myötä se, että hänelle näkyy vahvasti kirjautuneena OmaPirha-palvelun hoitotarvikkeiden tilauslomakkeella vain itselleen luvitetut diabeteshoitotarvikkeet sekä tarvittaessa muita hoitotarvikkeita, joihin hänellä on lähete. Asiakkaiden täyttämät diabetestarvikkeita sisältävät hoitotarviketilauslomakkeet voidaan ohjelmoida käsittelyyn ohjelmistorobotin avulla, siten että robotti tekee kirjaukset luovutuksesta myös potilastietojärjestelmään ja lomakkeen tietokantaan.
Automatisoinnilla pyritään vähentämään asiakkaan tilauksiin liittyvien virheiden mahdollisuutta, parantamaan potilasturvallisuutta, tehostamaan potilaan hoitoa ja sen seurantaa sekä varmistamaan asiakkaiden saama tasavertaisempi hoito koko Pirkanmaalla.