Digiapuri 18-29 vuotiaan mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaan hoidossa
Itsehoidon ja ohjatun omahoidon digiapuri otetaan tueksi mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa.
Digiapuri ratkaisun tavoitteena on yhdistää itsehoito, sekä palvelun aikainen ohjattu omahoito sujuvaksi kokonaisuudeksi siten, että tarjoamme asiakkaillemme työkaluja palvelun aikana luotujen hyvien rutiinien jatkamiseen myös palvelun jälkeen. Erityisesti tavoitteena on vahvistaa asiakkaidemme omaan hoito/asiakasprosessiin osallistumista, sekä luoda jatkumo palvelun jälkeiseen itsehoidon käyttöön. Itsehoidon- ja omahoidon vahvistamisella tavoitellaan merkittävien kustannushyötyjen saavuttamista.
Asiakkaat joilla on mielenterveys- ja päihdeongelmia tai riskissä olevat nuoret aikuiset (18–29-vuotiaat)
Tavoitteena on tehostaa digitaalisen apurin avulla Terapiat etulinjaan mallin mukaisen ohjatun omahoidon toteuttamista Keusoten mielenterveys- ja päihdepalveluissa, sekä laajentaa ohjatun omahoidon mallia myös muualle Keusoten palveluita kuten koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon.
- Asiakas saa yhden yhteydenoton perusteella arvion hoidon tarpeesta saman päivän aikana 15.10.2024 mennessä
- Ensimmäisessä asiakkaan yhteydenotossa asiakkaalle opastetaan digiapurin käyttö ja sen hyödyntäminen ennen seuraavaa tapaamista ammattilaisen kanssa
- Mielenterveyspalvelut tavoittavat asiakkaan digiapurin avulla
- Asiakkaan mielenterveyshoito käynnistyy seitsemän vuorokauden kuluessa hoidon tarpeen arviosta 15.10.2024 mennessä
- Mielenterveyshoito voi käynnistyä myös nuorten aikuisten asiakasohjauksessa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, vastaanottopalveluissa, neuvolassa
- Mielenterveyshoidossa ohjattu omahoito on ensisijaisena hoitomuotona
- Asiakas pärjää arjessaan hoidon päätyttyä tai odottaessaan jatkohoitoa 15.10.2024 mennessä
- Asiakkaan kanssa tehdään toimintasuunnitelma ja digiapuri on tukemassa arkea
Itsehoitopalvelu on digitaalinen palvelu, jonka avulla henkilö voi itsenäisesti osallistua itsehoidon toteuttamiseen, seurata hyvinvointiaan koskevia muutoksia ja hallinnoida omaa hyvinvointiaan koskevia tietoja. Palvelu voi sisältää mm. valmennuksia (mieli, liikunta, ravitsemus), omien terveys- ja hyvinvointitietojen hallintaa, kuten paino, liikunta, kotimittaukset, tai päiväkirjatyyppistä seurantaa. Digitaalisella palvelulla autetaan henkilöä vahvistamaan hyviä rutiineja, jotka vaikuttavat omaan hyvinvointiin.
Omahoitopalvelu on digipalvelu, jonka avulla henkilö voi itsenäisesti osallistua ohjatun omahoidon toteuttamiseen, seurata terveydentilaansa tai hyvinvointiaan koskevia muutoksia ja riskejä, sekä hallinnoida omaa terveyttään ja hyvinvointiaan koskevia tietoja. Palvelu voi sisältää mm. omien terveys- ja hyvinvointitietojen hallintaa, kuten paino, liikunta, kotimittaukset, tai päiväkirjatyyppistä seurantaa.
Digiapuripalvelussa tavoitteena on että, digitaaliset itse- ja omahoidon palvelut integroituvat asiakkaan suostumuksesta saumattomasti yhteen.
Jotta digitaalinen palvelu saadaan käyttöön tulee ensin määritellä tarkemmin tekniset sekä palveluvaatimukset. Tarkempaa vaatimusmäärittelyä varten hyödynnämme palvelumuotoiluprosessia jossa tavoitteena on luoda prototyyppi digiapurista.
Prototyypin avulla saamme tehtyä tarkemman vaatimusmäärittelyn digiapurihankintaa varten.
Kohderyhmänä on asiakkaat joilla on mielenterveys- ja päihdeongelmia tai niiden riskissä olevat nuoret aikuiset (18–29-vuotiaat).
Asiakkaita on osallistettu mm. digiapuri palvelumuotoiluun. Digiapuri palvelumuotoilun työpajoissa oli mukana kolme kokemusasiantuntijaa. Palvelumuotoilun kohteena oli mielenterveysasiakkaan palvelupolku ja digiapurin omahoitotoiminnallisuuden testaaminen osana asiakkaan palveluprosesseja
- Ammattilaiset asettavat hoito/asiakassuunnitelmassa olevia tekemisiä asiakkaan digiapurin aikajanalle
- Asiakkaan tuottamaa tietoa hyödynnetään osana asiakkaan palveluprosessia
- Palvelu mahdollistaa terveydenhoidon henkilöstölle keinon seurata ja ohjata asiakkaan edistymistä
- Palvelu mahdollistaa asiakkaan osallistumisen omaan hoitoonsa
Sujuvat palvelut valmennuksessa kokemusasiantuntija on yksi ryhmän jäsen. Kokemusasiantuntija on mukana viikoittaisissa projektipalavereissa, joissa työstetään sujuvat palvelut valmennuksen tehtävää.
Asiakasymmärrystä on saatu kerrytettyä juurikin asiakkaan kokemasta palvelukokemuksesta, yhteydenottokanavien toimivuudesta sekä palvelujen tarpeesta. Tieto on ensiarvioisen tärkeää kehitettäessä palveluprosesseja.
Tavoitteena on myös kerätä digiapuri-pilotin aikana asiakaskokemusta digiapurin toimivuudesta sekä kehittämisideoita.