Digiasiointi kuuluu kaikille - asumisyksiköiden asiointipisteiden varustaminen
Mallissa hyvinvointialueen asumispalvelujen asukkaiden asumisyksiköihin voidaan luoda etäasiointipisteitä. Näiden pisteiden avulla asiakkaat, joilla ei ole omia älylaitteita voivat asioida erilaisissa etäpalveluissa.
Tulevaisuuden haasteisiin kuuluvat mm. väestön ikääntyminen ja pula työntekijäresursseista. Etäasiointipisteillä pyritään turvaamaan saavutettavat palvelut myös tulevaisuudessa. Asumispalveluissa asuvien henkilöiden asiointiin sosiaali- ja terveyspalveluissa tarvitaan lähes aina mukaan vähintään yksi saattaja. Etäasiointi asumisyksiköstä käsin mahdollistaa turvallisen asioinnin tutusta asuinympäristöstä käsin. Samalla voidaan säästää asiakasta raskailtakin kuljetuksilta eri yksiköihin. Etäasiointikäyntiin voidaan ottaa mukaan myös muualla asuvat läheiset.
- Asiointitarpeiden kartoitus
- Tila- ja välineratkaisut asumisyksikössä
- Laitteiden hankinta ja käytön opastus
- Etäasiointikäytänteiden kehittäminen perinteisten tapaamisten rinnalle.
Kohderyhmään kuuluvat kaikki asumispalveluissa asuvat, jotka eivät omista omia laitteita joilla ottaa yhteyttä etäpalveluihin. Asiakasymmärrystä on kerrytetty mm. kyselyllä kehitysvammaisten asumispalveluihin. Kyselyn avulla on saatu kuvaa etäasiointipisteiden tarpeellisuudesta. Kyselyllä selvitettiin myös asiakkaiden tuen tarpeen määrää.