Digihautomovalmennus - Vaikuta, kehitä ja viesti. Diginä!
Digihautomovalmennus kehittää monipuolisesti osallistujien digitaitoja ja antaa valmiuksia erilaisissa digiympäristöissä toimimiseen. Nämä ovat taitoja, joita tarvitsemme digiyhteiskunnan toimintaan osallistumisessa.
Kyvykkyys hyödyntää erilaisia digivälineitä ja -palveluita arjessa on muodostunut arjessamme välttämättömyydeksi. Digilaitteet ja digipalvelut ovat meille ihmisille väyliä työn tekemiseen, viihtymiseen, vaikuttamiseen, itsemme kehittämiseen ja luovuuteen. Yhdenvertainen kansalaisuus digiyhteiskunnassa ei ole vain sitä, että pystymme käyttämään digipalveluita. Meiltä odotetaan aktiivista digitaalista läsnäoloa ja osallistumista. Digikansalainen pystyy osallistumaan yhteiskunnan toimintaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän tietää keinoja, joiden avulla hän voi vaikuttaa ja omaa tietoa erilaisista vaikuttamisen kanavista. Lisäksi hänellä on taitoja, joiden avulla hän voi osallistua kehittämiseen.
Digiosallisuutta koskeva tutkimustieto tunnistaa, että monet ryhmät tarvitsevat erityistä tukea liittyäkseen mukaan digiyhteiskunnan toimintaan [1]. Yksi ryhmistä muodostuu henkilöistä, joilla on erityisen tuen tarpeita. Digitalisaatio on tuonut mukanaan uusia osallisuuden, toimijuuden ja vaikuttamisen muotoja, joiden avulla kehitysvammaisen henkilön on mahdollista lisätä itsellisyyden ja toimijuuden kokemuksia elämässään. Yhä useammalla kehitysvammaisella henkilöllä on digitekninen valmius eli toimiva digilaite ja verkkoyhteys käytössään, mutta ilman riittävää tietoa, osaamista ja tukea oman digiosallisuuden ja -toimijuuden rakentuminen voi muodostua haasteelliseksi tai estyä kokonaan. Jotta digitalisoitunut yhteiskunta olisi jokaiselle avoin ja hyödykäs, tarvitaan esteiden poistamista ja yksilöllisiin tarpeisiin vastaavaa tukea [2].
[1] Kuusisto, O., Merisalo, M., Kääriäinen, J., Hänninen, R., Karhinen, J., Pajula, L., Pihlajamaa, O, Taipale, S. & Wilska, T-A. 2022. Digiosallisuus Suomessa: Digiosallisuus Suomessa -hankkeen loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:10.
[2] Kivistö, M. 2017. Vammaisten nuorten teknologisten toimijuuksien rakentuminen digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Katsaus laadulliseen tutkimukseen. Nuorisotutkimus, 35, 4, 35–49.
Tiedosta, suosituksista ja kehittämisestä huolimatta kehitysvammaisten henkilöiden digiosallisuuden ja -toimijuuden toteutuminen on edelleen puutteellista. Digikansalaisuuden toteutumista edistäviin taitoihin tarvittava tuki on riittämätöntä tai se puuttuu kokonaan. Syntyneellä polarisaatiolla on vakavia haittavaikutuksia ihmisten kokemaan osallisuuteen ja hyvinvointiin sekä digiyhteiskunnan rakentumiseen.
Digiosallisuutta ja -toimijuutta tukevien taitojen harjoittelun tulee sisältyä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden arjen toimintaympäristöjen (asumispalvelut, vapaa-aika, osallisuutta ja työllistymistä edistävä toiminta) toimintaan ja vastata yksilöllisiin tarpeisiin.
Digihautomovalmennuksen yhteiskehittämiseen on osallistunut yhteensä 47 henkilöä.
Kehittämistyössä mukana ovat olleet:
-Arki digittää -hankkeen digihautomo
-Mielekäs Olkkari -toiminnan digihautomo
-Aitoon koulutuskeskuksen digihautomo
-Toimintakeskus Mintaken digihautomo
Digihautomovalmennusten jälkeen perustetuissa digihautomoissa toimii erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä sekä heidän kanssaan työskenteleviä ammattihenkilöitä.
Digihautomovalmennus on työväline, jonka avulla kavennamme digitalisaation aiheuttamaa polarisaatiota ja lisäämme osallistujien valmiuksia digiyhteiskunnassa toimimiseen. Valmiin, heti käyttöönotettavan valmennusmateriaalin avulla arjen toimintaympäristöihin käynnistyy toimintaa, joka lisää osallistujien valmiuksia digiyhteiskunnassa toimimiseen monipuolisesti. Toiminta kehittää osallistujien digitaitoja ja rakentaa valmiuksia erilaisissa digiympäristöissä osallistumiseen ja vaikuttamiseen. Nämä ovat taitoja, joita digiyhteiskunnassa tarvitsemme.
Toiminnassa omaksutaan kehittämisosaamista, joka esimerkiksi on aloitteiden ideointia, erilaisiin kehittämismenetelmiin tutustumista, arviointia sekä palautteen antamisen harjoittelua digitaalisia työvälineitä hyödyntäen. Toiminnassa opitaan myös digi- ja mediataitoja oman digivaikuttamisen tueksi. Taitoihin kuuluu esimerkiksi turvallinen ja vastuullinen mediankäyttö, mediakriittisyys, erilaisten mediasisältöjen tuottaminen ja digitaalinen itseilmaisu. Lisäksi toiminnassa harjoitellaan erilaisten digiviestintäalustojen käyttämistä ja vaikuttamisviestinnän tuottamista digitaalisiin viestintäkanaviin.
Valmis valmennusmateriaali ohjeistuksineen madaltaa ammattihenkilöiden kynnystä ottaa toiminta osaksi erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden toimintaympäristöjen arkea. Valmennuksen myötä esimerkiksi erityisoppilaitoksiin ja osallisuutta ja työllistymistä edistäviin toimintoihin syntyy digivaikuttamoja, joissa vaikuttajina, kehittäjinä ja viestijöinä toimivat asiakkaat, digivälineitä hyödyntäen.
Digihautomovalmennuksen tavoitteena on lisätä kehitysvammaisten henkilöiden valmiuksia ja mahdollisuuksia kehittäjinä ja
digivaikuttajina toimimiseen. Muutosta on mitattu valmennuksen aikana kolmen mittarin avulla:
- Uutta kehittämisosaamista saaneiden osuus (osallistujan itsearviointi valmennuksen alussa ja lopussa sekä valmentajien havainnot )
- Uusia digitaitoja oppineiden osuus (digitaitotesti valmennuksen alussa ja lopussa)
- Kokemus toiminnan hyödykkyydestä omassa arjessa (haastattelu)
- Kuinka moni valmennuksen käynyt jatkaa digihautomotoimintaan? (määrä)
Digihautomotoiminnassa (valmennuksen jälkeen) tavoiteltuja muutoksia seurataan seuraavien mittareiden avulla:
- Uutta kehittämisosaamista saaneiden osuus (osallistujan itsearviointi sekä valmentajien havainnot )
- Uusia digitaitoja oppineiden osuus (haastattelu + havainnot)
- Uusia vaikuttamiskokemuksia saaneiden osuus (haastattelu)
- Tunne omasta selviytymisestä digiarjessa kasvaa (haastattelu)
- Tunne omasta digiviestimisen kyvykkyydestä kasvaa (haastattelu)
- Kokemus toiminnan hyödykkyydestä omassa arjessa (haastattelu)
- Kuinka moni toiminnassa aloittanut on mukana vielä vuoden jälkeen? (määrä)
Digihautomovalmennus on kehitetty erityistä tukea tarvitseville henkilöille. Tarpeita vastaava, osallistujien arkea hyödyttävä ja innostava toiminta rakennetaan niin, että toimijat itse ovat alusta alkaen mukana suunnittelemassa, kehittämässä ja muokkaamassa sitä. Tästä syystä valmennus on toteutettu ja kehitetty yhdessä kohderyhmään kuuluvien henkilöiden sekä heidän arjessaan kiinteästi toimivien ammattihenkilöiden kanssa.
Alkuperäisen valmennusrungon kehittämisessä hyödynnettiin Honkalampi-säätiön #Ihan Diginä -hankkeessa (2018-2021) kerrytettyä kehittämistietoa kohderyhmän tarpeista. Tarpeiden lisäksi kehittämistyössä otettiin huomioon monipuolisesti erilaisia digikansalaisen arjessa ilmeneviä vaateita kuten digitaalinen itseilmaisu, digitaalisilla alustoilla tapahtuva kehittäminen, digivaikuttaminen ja digiviestintä.
Digihautomovalmennuksen testiryhmät:
- Kaksi etäyhteydellä toteutettua valmennusryhmää, yhteensä 12 henkilöä
- Osallistujat ympäri Suomea
- Tapaamisia kahden kuukauden ajan viikoittain yhteensä 24 tuntia
- Valmennuksen päätyttyä 9 erityistä tukea tarvitsevaa henkilöä jatkoi toimintaa Arki digittää -hankkeen Digihautomoon
Digihautomovalmennuksen jatkokehittäminen
- Valmennusmallia jatkokehitettiin Arki digittää -hankkeen Digihautomon lisäksi vapaa-ajan yhteisössä, ammatillisessa erityisoppilaitoksessa sekä toimintakeskuksessa
- Hankkeen oma digihautomo jatkokehitti valmennuksen sisältöjä ja tehtäviä kehittämistyöpajoissa
- Uudet yhteisöt testasivat valmista valmennusmateriaalia, arvioivat sen toimivuutta ja antoivat jatkokehittämisehdotuksia
- Valmennusmallin jatkokehittämiseen osallistui yhteensä 30 erityistä tukea tarvitsevaa henkilöä sekä 5 valmentajaa
Kaikki valmennukseen liittyvä kehittämistyö on toteutettu etäyhteyksin ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen.