Digimieli - Digitaalisesti apua ahdistukseen
Tuomme digitaalisuutta hyödyntäviä psykososiaalisia interventioita masennus- ja ahdistusoireiden ja niiden liitännäisoireiden hoitoon. Keho ja mieli -etäryhmä sekä kehollinen ahdistuksen hallinta -omahoito ovat hyödynnettävissä perustason mielenterveyspalveluissa.
Mielenterveyden häiriöt ovat tällä hetkellä yleisin sairaspäivärahan hakemisen sekä työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen syy (Sttinfo, 2022). Ahdistuneisuushäiriöstä kärsivien määrä on viime vuosina kasvanut jyrkästi ja ne korostuvat erityisesti nuorten naisten keskuudessa. Vuoden 2022 kouluterveyskyselyssä lukiolaisista tytöistä 35% koki kohtalaista tai vaikeaa ahdistuneisuutta (Määttä, 2021, 32). Lisäksi Kelan sairaspäivärahaa saaneiden prosenttiosuus ei-eläkkeellä olevista 16-34 -vuotiaista naisista on kasvanut huomattavasti (Blomgren, 2023).
Jotta palvelujärjestelmämme pystyisi vastaamaan mielenterveyden häiriöiden kasvaneeseen määrään, tarvitsemme matalan kynnyksen toimintamalleja, joita pystytään soveltamaan eri toimintayksiköissä niin perusterveydenhuollossa, opiskelu- ja työterveyshuollossa, erikoissairaanhoidossa kuin järjestökentällä.
Ahdistus on inhimillistä, eikä sitä voida kokonaan poistaa. Kohtalainen ja vaikea ahdistus kuitenkin heikentävät toimintakykyä sekä osallisuutta. Kansalaiset tarvitsevat itselleen keinoja, joiden avulla säädellä ahdistusta läpi elämän sekä ennaltaehkäistä ja hoitaa ahdistuneisuushäiriöitä.
Lähteet:
Blomgren, J. 9.2.2023. Sairauspäivärahat jatkavat kasvu-uralla – vuonna 2022 koronavirus näkyi aiempaa selvemmin sairauspäivärahaa saaneiden määrässä. Kelan tutkimusblogi. Viitattu 17.3.2023. https://tutkimusblogi.kela.fi/arkisto/6874
Määttä, S. 2021. Kouluterveyskysely 2021. Katsaus lasten ja nuorten hyvinvointiin ja terveyteen Helsingissä. Pdf-dokumentti. Viitattu 17.3.2023. https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/21_10_26_Tilastoja_12_Maatta.pdf
Työkykyeläkkeelle siirtyi ennätyksellisen vähän ihmisiä. 9.3.2022. Eläketurvakeskus. Sttinfo. Viitattu 17.3.2023 https://www.sttinfo.fi/tiedote/tyokyvyttomyyselakkeelle-siirtyi-ennatyksellisen-vahan-ihmisia?publisherId=1634&releaseId=69934481
Kehittämistyöryhmän kokoajana on toiminut "Digitaalisten palvelujen lisääminen ja hyödyntäminen mielenterveystyössä" -hanke, joka toimii Helsingin kaupungin mielialahäiriöpalveluissa ja ensi linjan palveluissa.
Kehollinen ahdistuksen hallinta -osiota on kehitetty yhteistyössä psykiatria- ja päihdepalvelujen liikunta- ja fysioterapiapalvelujen kanssa. Keho ja mieli -ryhmän kehityksessä on edellisen lisäksi ollut mukana mielialahäiriöpalvelujen ryhmäterapiakeskus. Lisäksi kehittämistiimissä on ollut ensi linjan mielenterveys- ja päihdesairaanhoitajia sekä koulutettuja kokemusasiantuntijoita.
Kohderyhmänä on aikuiset ja nuoret, joilla on ahdistuneisuusoireita tai muita mielenterveyteen liittyviä haasteita. Lisäksi kohderyhmänä on sote-ammattilaiset, jotka kohtaavat näitä asiakkaita työssään.
Tavoitteena on tuottaa matalan kynnyksen palvelua ahdistusoireiluun ja lisätä palvelujen sujuvuutta ja saavutettavuutta. Lisäksi tavoitteena on lisätä kansalaisten mielenterveystaitoja sekä vahvistaa kykyä huolehtia oman mielen hyvinvoinnista.
Helsinkiläiset mieliala- ja ahdistusoireista kärsivät asiakkaat saavat palvelua terveys- ja hyvinvointikeskuksissa. Lisäksi hoitoa toteutetaan psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa ensilinjan palveluissa ja mielialahäiriöpalveluissa. Ensilinjan palveluita tuottavat esimerkiksi mielenterveys- ja päihdesairaanhoitajat terveys- ja hyvinvointikeskuksissa sekä matalan kynnyksen mielenterveyspiste Miepin työntekijät. Mielialahäiriöpalvelut vastaavat vaikeiden tai pitkittyneiden mielialahäiriöiden erikoissairaanhoidosta ja näitä palveluita tuottaa esimerkiksi ryhmäterapiakeskus.
Digitaalisia välineitä kehitettäessä osallistaminen ja yhteiskehittäminen on erityisen tärkeää (Kettunen & Kasila, 2021). Asiakasosallisuutta on hyödynnetty osallistamalla koulutettuja kokemusasiantuntijoita sekä keräämällä palautetta pilotoinnissa mukana olleilta asiakkailta kehittämisen eri vaiheissa. Asiakkaat ovat jatkuvasti olleet keskiössä toimintaa kehitettäessä. Palautteessa on keskitytty erityisesti käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamiseen. Lisäksi kokemusasiantuntija on ollut vahvasti osana hankkeen kehittämistyötä ja osallistunut ryhmien ohjaamiseen yhdessä ammattilaisen kanssa.
Lähteet:
Kettunen, T. & Kasila (toim.), K. 2021. Jyväskylän yliopisto. Kokemustieto yhteiskehittämisessä. Hyppy asiakaslähtöisyyteen terveyspalveluissa. Jyväskylän yliopisto. 2021. S.113-115. Verkkojulkaisu. Viitattu 17.3.2023 http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8543-1