Digipalveluiden koontisivu intrassa ammattilaisten työn tukena, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Digipalvelut -sivu kokoaa ammattilaisen digisisällöt yhteen paikkaan. Sivulta siirrytään linkein tiedon alkuperäislähteelle. Ammattilaisen ei tarvitse etsiä tietoa intran eri sisällöistä ja sisältöpäivitykset tarvitsee tehdä vain alkuperäissivulle.

Toimintaympäristö

Digipalvelut-sivusto on koottu tukemaan hyvinvointialueen ammattilaisia tarjoamalla yhdestä paikasta keskeiset tiedot, ohjeet ja työkalut, jotka liittyvät digitaalisiin palveluihin ja toimintatapoihin. Tällaisen sivuston tarve korostuu erityisesti toimintaympäristön muuttuessa nopeasti – digitalisaatio, palveluiden integraatio sekä vaatimukset tehokkuudesta ja yhdenvertaisesta palvelusta kasvavat jatkuvasti.

Asiakkaille on ollut vastaava digipalveluita yhteen paikkaan kokoa sivusto jo aiemmin, mutta ammattilaisilta kokonaisuus on puuttunut. Sivusto julkaistiin intraan keväällä 2025 ja sen kehittämistä jatketaan syksyn 2025 aikana yhteistyössä Pirhan tietohallinnon kanssa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kaikki Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset, joiden työhön sosiaali- tai terveydenhuollon digipalvelut liittyvät. Siksi sisällöissä on huomioitava niin so- kuin te-ammattilaiset. Sisältöä on ollut intrassa paljon jo aiemmin, mutta se on ollut hajanaisesti sijoiteltuna.

Ratkaisun perusidea

Digipalvelut-sivusto on koottu tukemaan hyvinvointialueen ammattilaisia tarjoamalla yhdestä paikasta keskeiset tiedot, ohjeet ja työkalut, jotka liittyvät digitaalisiin palveluihin ja toimintatapoihin. Sivustolla itsessään on mahdollisimman vähän uutta tietoja, mutta sieltä ohjaudutaan linkein esimerkiksi erilaisten järjestelmien ohjeisiin. Näin sisältöjä voidaan päivittää sinne, missä ne tälläkin hetkellä ovat, mutta ammattilainen löytää digipalveluihin liittyvät sivut aina yhdestä paikasta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

On tärkeää, että kaikki ammattilaiset löytävät sivun. Tämä on ratkaistu Pirkanmaan hyvinvointialueella niin, että digipalvelut sivu on nostettu pääintran sisältölistaukseen, josta se on mahdollisimman helposti löydettävissä. Sivuston ylläpitäminen vaatii jonkin verran resurssia ja nimetyn henkilön, jotta päivitys tulee myös tehtyä. Koska Digipalvelut -sivuilta ohjataan paljon muuhun sisältöön, säilyy näiden sisältöjen päivitysvastuu siellä, missä se on ollutkin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa mihin tahansa sisältöön tai yksikköön, jossa on paljon erilaista - ehkä hajallaankin olevaa tietoa. Liian pitkälle sisältöä ei kannatta suunnitella etukäteen, vaan julkaisemalla sisällön saa palautetta suoraan sivuston käyttäjiltä ja sisältöä pystytään alusta alkaen kehittämään käyttäjätarpeiden mukaiseksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisilta on tullut paljon kiitosta sivuston perustamisesta. On koettu vaikeaksi pysyä perässä digipalveluiden nopeasti muuttuvasta kokonaisuudesta, kun tieto ja sisällöt ovat olleet hajallaan intrassa. Sivusto vaatii jatkuvaa kehittämistä erityisesti nyt alkuvaiheessa, jotta sisällöstä muotoutuu aidosti ammattilaisia palveleva. Siksi myös sivutolla pyydetään jättämään siitä palautetta.