DigiSankari ja DigiKoutsi - toiminta, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

DigiSankari-pilotti toi digitukea kehitysvammaisille henkilöille heidän omissa arjen ympäristöissään. Heidän rinnalleen rakennettiin DigiKoutsi-kehittäjäverkosto, jonka jäsenet tukevat arjen digipulmissa. Molemmat oppivat myös toinen toisiltaan.

Toimintaympäristö

Digisankari- ja DigiKoutsi-toiminta sijoittuu Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen vammaispalveluihin ja työikäisten palveluihin. Toiminta on osa alueellista digitukiverkostoa, jossa kehitetään digituen muotoja ja saavutettavuutta eri asiakasryhmille. DigiKoutsi-toiminnassa ammattilaiset toimivat digituen kehittäjinä ja DigiSankari-pilotissa kehitysvammaiset henkilöt saivat koulutusta digituen antamiseen omissa yhteisöissään. Toiminta linkittyy myös hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kehittämiseen ja ammattilaisten antamaan etätukeen.

Ajankohtaiset ilmiöt ja kehityskulut

Digituen tarve kasvaa jatkuvasti yhteiskunnan digitalisoituessa. Kuntaliiton vuoden 2025 selvityksen mukaan digituki on tunnistettu tärkeäksi palveluksi, mutta sen järjestämisessä on haasteita: rahoituksen epävarmuus, vastuuhenkilöiden puute ja toiminnan hajanaisuus.

Vammaispalveluissa digitalisaatio nähdään mahdollisuutena vahvistaa osallisuutta, mutta samalla korostuu tarve yksilölliselle tuelle ja saavutettaville palveluille. 

Vaikuttavat tekijät

Keskeiset vaikutukset digituen kannalta:

  • Lain tarkoituksena on edistää vammaisten henkilöiden osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja itsemääräämisoikeutta.
  • Vammaisella henkilöllä on oikeus saada valmennusta, joka voi sisältää digisovellusten käytön ohjausta, teknisten laitteiden käyttöä ja kommunikaatiotaitojen kehittämistä
  • Palvelut on toteutettava yksilöllisen tarpeen mukaan, ja asiakkaan osallisuutta on tuettava myös tiedon saannissa ja mielipiteen ilmaisussa – tämä voi tarkoittaa esimerkiksi selkokielisiä digipalveluja

Lainsäädännölliset tekijät:

  • Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) velvoittaa julkisia toimijoita varmistamaan digipalvelujen saavutettavuuden, erityisesti vammaisten henkilöiden osalta. 
  • Vammaispalvelulaki (675/2023) edellyttää, että palvelut toteutetaan yksilöllisesti ja osallisuutta tuetaan myös digitaalisessa asioinnissa. Tämä voi tarkoittaa selkokielisiä palveluja, teknistä tukea ja kommunikaatiotaitojen vahvistamista.

Yhteiskunnalliset ja kulttuuriset tekijät:

  • Kehitysvammaisten henkilöiden digiosallisuus on noussut esiin useissa hankkeissa ja tutkimuksissa. Digitaaliset palvelut voivat tukea itsenäistä elämää, mutta niiden käyttö edellyttää ohjausta ja saavutettavuutta.
  • Sosiaalinen media, etäohjaus ja sovelluspohjainen käytön tuki voivat vahvistaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta.

Poliittiset ja taloudelliset tekijät:

  • Digitukea kehitetään valtakunnallisesti Digi- ja väestötietoviraston koordinoimana. Tavoitteena on yhdenmukainen ja saavutettava digituki koko maassa.
  • Digituen kehittämiseen tarvitaan pitkäjänteistä rahoitusta ja selkeitä vastuutahoja, jotta toiminta voidaan juurruttaa pysyväksi osaksi palveluverkkoa.

Digi- ja väestötietovirasto on julkaissut toimintamalleja ja materiaaleja digituen kehittämisen tueksi.

DigiSankari- ja DigiKoutsi-toimintoja pilotoitiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella digituen mallinnuksessa.

Pilotti on ainutlaatuinen, koska se kohdentui kehitysvammaisiin henkilöihin, jotta hekin voivat toimia yhteisöissään digituen antajana. Heille mahdollistettiin kaksipäiväinen koulutus digituen ja netin turvataitojen teemoista.

Kehitysvammaliitto korostaa, että digipalveluissa tulee huomioida kognitiivinen saavutettavuus, selkokieli, ja sisältöjen ymmärrettävyys. Digituen suunnittelussa nämä ovat olennaisia kehitysvammaisten osallisuuden tukemiseksi.

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

DigiKoutsi-kehittäjäverkostossa kohderyhmänä olivat hyvinvointialueen vammaispalveluiden ja työikäisten palveluiden ammattilaiset. 
DigiSankari-pilotissa kohderyhminä olivat kehitysvammaishenkilöt  vammaispalveluiden päiväaikaisesta toiminnasta.

Digituen mallinnus on toistettavissa myös muille hyvinvointialueen palvelualueille. Tavoitteena on, että löytyisi yksi DigiKoutsi yksikössä, joka olisi digirohkea ja perehtynyt digitaalisuuteen ja digitukeen ja pystyisi osaamistaan jakamaan kollegoilleen.

DigiSankari-toiminta on myös toistettavissa eri hyvinvointialueilla ja vammaispalveluiden yksiköissä. Tarpeita kerättiin yksikkökohtaisesti ennen DigiSankareille suunnattuja koulutuksia.

Ratkaisun perusidea

DigiKoutsi-toimintamallissa koulutettiin ammattilaisia:

  • OmaEP digitaalisen palvelun toiminnallisuuksista:
    • Kiireetön viestintä
    • Kyselyt
    • Lomakkeet
  • Tukea digiasiointiin -verkkosivuston sisällöstä:
    • OmaEP ohjeet
    • Muiden digitaalisten palveluiden ohjeet
    • Digituki mm. alueellisen digituen tarjoajat
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Digisanasto, jota koostettiin YTA-yhteistyönä
  • Digi- ja väestötietoviraston osaamismerkit ja Viranomainen digitukijana osaamismerkin suorittaminen.
  • Digiosaamista tukevien tarkastuslistojen koonti yhteistyössä (helppokäyttötoiminnat, ohjelmat, puhelin, tietokone, apu/tuki, digituen huomioita (ennen/aikana/jälkeen) .

Digisankari-toimintamallissa koulutettiin päiväaikaisen toiminnan kehitysvammaisia asiakkaita.

Koulutuskokonaisuus sisälsi tutustumispäivän lisäksi seuraavat koulutukset:

Koulutuspäivä 1

  • Selkokielinen Digisanasto-koulutusvideo
  • Huijausviestit 
  • Digituki (kirjastojen hyödyntäminen yleisen digituen osalta)
  • Salasanat, PIN-koodi
  • Palaute

Koulutuspäivä 2

  • Sosiaalinen media -koulutusvideo
  • Kuvien käyttö, tägäys eli merkkaus, Google Lens
  • Evästeet
  • Suosikkeihin lisäys
  • Lyhytvalinnat/pikakomennot 
  • Pelaamisen rajat 
  • Android/Apple puhelinten toiminnallisuuksien vertailu
  • Palaute
Liitteet
Kuva
Digisanasto videon kansikuva.
Kuva
Sosiaalinen media -videon kansikuva.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii organisaation johdon sitouttamista uuden DigiKoutsi- ja DigiSankari-toiminnan käynnistämiseksi, ylläpitämiseksi ja sen kehittämiseksi hyvinvointialueella.  

DigiKoutsi-toimintamallin tavoitteet:

  • löytää vähintään yksi digi-innokas DigiKoutsi/yksikkö tai tiimi
  • neuvoo digiin liittyvässä työssä
  • kannustaa ja rohkaisee työkaveria digiasioissa
  • jakaa tietoa ja hyviä käytänteitä
  • jakaa tietoa säännöllisesti hyvistä käytänteistä ja  kerää kokemuksia digitukena toimimisesta 
  • madaltaa avun kysymisen kynnystä
  • oppii uutta kiinnostuksen ja avoimen asenteensa ansiosta
  • saavat oman koulutuksen
  • verkostoituvat muiden yksiköiden DigiKoutsien kanssa
  • kehittävät yhdessä muiden kanssa toimintaa

DigiSankari-toimintamallin tavoitteet:

  • löytää digi-innokkaita Sankareita yksiköistä
  • on kiinnostunut digitalisaatiosta - omaa hyvän asenteen
  • osallistuu koulutukseen
  • neuvoo digiin liittyvissä asioissa koulutuksen pohjalta
  • kannustaa ja rohkaisee työkaveria digiasioissa
  • jakaa tietoa ja hyviä käytänteitä
  • madaltaa avun kysymisen kynnystä
  • oppii uutta kiinnostuksen ja avoimen asenteensa ansiosta
  • perustaa koulutusten pohjalta yksikköön digiryhmä
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli soveltuu yksiköille, jotka ovat kiinnostuneita käynnistämään DigiSankari- ja/tai DigiKoutsi-toiminnan.

Digitukena toimiminen eri kohderyhmille edellyttää kiireetöntä otetta, arkikielellä ja selväsanaisesti puhumista vastaanottajan taitotasoon nähden.  

Toimintamallin käynnistämiseen tarvitaan avoimuutta, digirohkeutta. 

Digitalisaatio kuuluu kaikille!

Digituen tilanteessa oppii molemmat toisiltaan sekä digitukija että digituen saaja.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ilman pilotointeja ei olisi saatu kokemuksia kehittäjäverkostoon eikä vastaavia koulutuksia olisi järjestetty. Ammattilaiset ja asiakkaat olisivat jääneet yksin digitalisaation kanssa ilman tukea ja ohjausta.

Madalletaan digituen antajan kynnystä, koska jokainen voi antaa digitukea ohjaamalla oikealle sivustolle tai ohjata ottamaan yhteyttä oikeaan henkilöön tai viranomaisen palvelun pariin.