Digitaalinen ajanvaraus - ajanvaraustuotteiden yhtenäistäminen, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Pirkanmaan hyvinvointialueella toimitaan perusterveydenhuollossa toimitaan kolmen eri potilastietojärjestelmän digitaalisen ajanvarauksen kanssa. Toimintamallin avulla kuvataan, kuinka digitaalisen ajanvarauksen yhtenäistäminen on toteutettu.
Hyvinvointialueet on perustettu, jotta asukkailla olisi yhdenvertaiset palvelut. Pirkanmaan hyvinvointialue muodostui 23 kunnan palveluista, joissa on käytössä kolmen potilastietojärjestelmän ajanvarausjärjestelmät. Potilastietojärjestelmistä on vielä kunnittain eri versioita, joka tarkoittaa sitä, että järjestelmät eivät keskustele yli kuntarajojen. Digitaalinen ajanvarauksen palvelutuotteet pohjautuvat ammattilaisen käyttämiin aikatyyppeihin ja vastaanottolajeihin ptj järjestelmässä. Jotta palvelut ovat yhteneväisiä kaikille asukkaille, on ajanvaraustyypit ja vastaanottolajit yhtenäistettävä. Näin myös ammattilaisten asiakkailleen varaamat ajat tulevan yhdenvertaisiksi, samanpituisiksi ja samalla tavoin tilastoiduiksi ja kirjatuiksi.
Vaikka lopullinen kohderyhmä on asiakkaat, joiden palvelukokonaisuudet yhdenmukaistuvat, ajanvaraustyyppejä käyttävät ammattilaiset kirjaamisessaan. Ajanvaraustyyppien ja vastaanottolajien yhtenäistämisessä on tehty tiivistä yhteistyötä palvelulinjojen kanssa, jotta eri asemien toiminnasta ja tarvittavista tuotteista on saatu paras mahdollinen konsensus.