Digitaalinen ajanvaraus vammaispalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on mahdollisuus ottaa käyttöön digitaalinen ajanvaraus vammaisten palveluissa. Tavoitteena on, että digitaalisen ajanvarauksen kautta asiakkaat voivat tulevaisuudessa varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.
Hyvinvointialuille siirryttäessä vuonna 2023 tuli yhtenäistää palveluita ja digitaalista asiointia. Sosiaalipalveluihin hankittiin koko alueelle käyttöönotettavaksi digitaalinen kalenteri- ja ajanvarausjärjestelmä. Järjestelmän käyttöönotto toteutui 01/2023, jonka jälkeen sosiaalipalveluiden ammattilaiset ovat ottaneet digitaalista kalenteria omaan käyttöönsä vaiheittain ja palvelualueittain. Kun ammattilaiset ovat omaksuneet digitaalisen kalenterin käytön, voidaan myös asukkaille antaa ajanvarausmahdollisuuksia sosiaalipalveluiden sellaisiin palveluihin, joissa ei tarvita palvelutarpeen arviointia.
Vammaispalveluiden digitaalinen ajanvaraus palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta. Se on käytössä vammaissosiaalityössä. Kuntarajattomalla palvelulla voidaan parantaa palveluiden saatavuutta ja edistää tasa-arvoisuutta palveluiden saatavuudessa. Koko hyvinvointialuetta palveleva toimintamalli edistää resurssien tehokasta hyödyntämistä hyvinvointialueella.
Digitaalinen kalenteri ja ajanvaraus Vihta mahdollistaa mm. etävastaanotot ja chatin.
Digitaalisen kalenterin käyttöönoton kohderyhmänä ovat kaikki sosiaalipalveluissa ajanvarauksellista työtä tekevät ammattilaiset. Digitaalisen ajanvarauksen kohderyhmänä ovat vammaiset henkilöt, joilla on mahdollisuus asioida digitaalisten palvelukanavien kautta.
Digitaalisen kalenterin osalta kehittämistyötä tehdään ammattilaisilta saadun palautteen mukaan. Digitaalisen ajanvarauksen osalta kehittämistyötä tehdään sekä ammattilaisilta että asiakkailta saatujen palautteiden mukaan.
On tärkeää, että asiakkaille jaettu tieto ja ohjeistukset ovat selkokielisiä ja saavutettavia.