Digitaalinen ja monialainen palvelujen yhteensovittaminen (INTEGRAATTORI-malli)
Vastuutyöntekijätoimintaan, kokonaisvaltaiseen elämäntilanteen arviointiin sekä MUN ELÄMÄ -hyvinvointisuunnitelmaan perustuva, 16-29-vuotiaiden palvelukokonaisuuteen kehitetty toimintamalli. Kehitetty osana valtiovarainministeriön kuntakokeiluohjelmaa 2015-2016.
INTEGRAATTORI-malli on ns. kuntakokeilulain (1350/2014) pohjalta Kuopiossa kehitetty, monialaiseen asiakastyöhön ja jaetun asiakkuuden periaatteeseen pohjautuva hyvinvoinnin integroitu toimintamalli.
INTEGRAATTORI-mallin keskeisin periaate on eri palveluntuottajien asiakkaalle tekemien palvelusuunnitelmien yhdistäminen. Sähköinen hyvinvointisuunnitelma on asiakkaan ja hänen kanssaan työskentelevien ammattilaisten yhteiskäytössä. Palvelusuunnitelmien yhdistämien edellyttää monialaisen yhteisrekisterin (palvelusuunnitelmien yhdistämiskokeilun asiakasrekisteri) perustamista, mikä on tällä hetkellä mahdollista valtiovarainministeriön vv. 2015-2016 kuntakokeiluihin osallistuville. Sosiaalihuoltolain mukaista palvelusuunnitelmien yhdistämistä on sen sijaan mahdollista tehdä ilman kokeilulakia. Kokeilulain kaltaista laajaa palveluintegraatiota mahdollistavaa pysyvää lainsäädäntöä selvitellään parhaillaan. Yhden asiakassuunnitelman periaate on asetettu mm. SOTE-uudistuksen LAPE-muutosohjelman tavoitteeksi.
Vuoden 2016 aikana toimintamallia kokeillaan ja edelleen kehitetään aidossa asiakasympäristössä 16-29-vuotiaiden kuopiolaisnuorten ja 17 ammattilaisen kesken. Kokeiluun osallistuu noin 33 kokeiluun suostumuksensa antanutta nuorta sekä monialainen asiantuntijatiimi sosiaalipalveluista, terveydenhuollosta, oppilashuollosta ja nuorisopalveluista, kaupungin ja erikoissairaanhoidon psykiatrian keskuksesta sekä kahdesta ostopalveluyksiköstä (VAMOS-Kuopio, Päihdepalvelusäätiö).
Hyvinvoinnin integroidun toimintamallin kehittäminen Kuopiossa perustuu perustuu kaupungin ja valtiovarainministeriön väliseen kuntakokeilusopimukseen. Kokeilu toteutetaan ns. kuntakokeilulakia (Laki kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien kehittämistä koskevista kokeiluista, ks. Finlex 1350/2014) soveltaen.
Toimintamallia kehitetään, kokeillaan ja arvioidaan vuosien 2015-2016 aikana. Kuopiossa kuntakokeilujen käytännön toteuttamista ohjaa ja valvoo kaupunginjohtajan nimeämä monialainen ohjausryhmä. Kansallisesti kokeilut toteutetaan valtiovarainministeriön ohjauksessa. Kokeilujen etenemisestä ja tuloksista raportoidaan puolivuosittain valtiovarainministeriöön.
Kuntakokeilukoordinaattori Anna-Mari Juutinen, monialainen ja moniammatillinen asiantuntijatiimi sekä joukko kuopiolaisnuoria.
Kokeilun tavoitteena on kehittää monialaisen ja moniammatillisen asiakastyön toimintamallia, testata asiakkaan ja ammattilaisten yhteinen hyvinvointisuunnitelma (palvelusuunnitelmien yhdistelmä), kehittää ja kokeilla nuoren elämänhallinnan itsearviointimittaristoa, lisätä sähköisiä kommunikointimahdollisuuksia asiakkaan ja ammattilaisten välillä sekä lisätä nuoren osallisuutta ja pärjäämistä.
Kokeiluun osallistuu 17 nuorten parissa työskentelevää eri alan ammattilaista sekä 33 kokeiluun ja palvelusuunnitelmien yhdistämiseen suostumuksensa antanutta nuorta.
RATKAISUN AVULLA TAVOITELTAVAT MUUTOKSET
- hyödyt asiakkaille: selkeämpi "yhden luukun" periaate, asiakas kokee hyötyvänsä palvelusta, osallisuuden ja valinnan vapauden lisääntyminen
- hyödyt ammattilaisille: monialaisen ja moniammatillisen asiakastyön helpottuminen, yhteen hiileen puhaltaminen, aito asiakaslähtöisyys
- hyödyt johdolle/esimiehille: kokemuksia horisontaalisen ja vertikaalisen palveluintegraation käytännöistä
Arviointikysymykset, -kriteerit ja indikaattorit:
- valtiovarainministeriön kanssa sovitut indikaattorit (puolivuosittain)
- toimintamallin testaukseen liittyvät palautteet ja korjausliikkeet
- asiakas- ja ammattilaishyötyjen arviointi
- teknologian käytettävyys
- monialaisen toimintamallin johtamiskyksymykset
Arvioinnissa käytettävät menetelmät:
Asiakas- ja henkilöstökyselyt kuntakokeiluun osallistuneilta: sähköiset lomakkeet
Nuoren elämänhallinnan 3X10D-menetelmä: kokeiluasiakkaiden elämänhallintadata analysointi, menetelmän validointia varten noin 900 kuopiolaisnuoren elämänhallintadatan tiedonkeruu ja analysointi (verrokkimittarit, verrokkiryhmät)
Haastattelu: haastatteluun suostumuksensa antavien nuorten kokemukset (opinnäytetyö keskusteilla Itä-Suomen yliopiston kanssa) sekä mahdollisuus ammattilaisten haastatteluun
Asiakasdatan analyysi: hyvinvointisuunnitelmien sisällöt
Asiakas-ammattilais-verkostotyökalun teknologian käytettävyystutkimus: toteutetaan, mikäli löytyy opinnäytetyön tekijä
Tutkimusyhteistyötä on tehty Itä-Suomen yliopiston, DIAK:n ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa
KÄYNNISTÄMINEN
- kokeiluun osallistuvien toimintayksiköiden nimeäminen
- kokeiluun osallistuvien yksiköiden esimiesten informointi
- vastuutyöntekijöiden nimeäminen mahdollisine viranhaltijapäätöksineen
- vastuutyöntekijätoiminnan organisointi
TOIMINTAMALLIN SUUNNITTELU
- nykyisten käytäntöjen läpikäynti ja yhteisen toimintamallin suunnittelu vastuutyöntekijöiden työpajoissa
- kokeilulain mukaisten asioiden sisällyttäminen toimintamalliin (palvelusuunnitelmien yhdistäminen, asiakasvastaava, monialaisten toimintamallien edistäminen)
- nuoren elämänhallinnan kokonaisarviointi (yhteinen alkukartoitus)
- teknologiatoteutus
- asiakaslähtöisyys ja osallisuus
- toimintamallin ohjeistus
- toimintamallin asiakaskokeilun suunnittelu
TOIMINTAMALLIN TESTAUS KOKEILUASIAKKAILLA
- kokeiluasiakkaiden rekrytointi ja rekisteröityminen ePa-palveluun
- elämänhallinnan itsearviointi
- hyvinvointisuunnittelman laatiminen (monialainen ja moniammatillinen prosessi)
- hyvinvointisuunnitelman seuranta ja arviointi
- hyvinvointisuunnitelman tarkistaminen
- toimintamallin testauksen palautteet ja korjausliikkeet
- toimintamalliin liittyvät jatkosuunnitelmat
16-29 -vuotiaat nuoret.