Digitaalinen toiminta Discordiin
Kaakkois-Suomen sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry (Kakspy) on yksi Propellipäiden kumppaneista. Kakspy:n kanssa ideoitiin kokeilu, jonka avulla Kouvolan kulttuuripaja pyöräytettiin digitaaliseksi Discordin ja Whatsappin yhdistelmällä.
Kukunorin Propellipäät-tiimi edistää kokeilukulttuuria erityisesti mielenterveystoipumisen ja päihdekuntoutumisen ja niiden ennaltaehkäisyyn liittyvien kysymysten parissa toimivissa organisaatioissa. Mielenterveys on jokaista ihmistä koskettava asia, jonka tulevaisuus ei näytä valoisalta. Arvioiden mukaan mielenterveyden häiriöiden kustannukset ovat Suomessa 11 miljardia euroa vuodessa. Ongelma koskettaa jollain tasolla lähes kaikkia Suomessa asuvia, sillä joka viides suomalainen kokee vuoden aikana mielenterveyden häiriöitä. Mieli ry:n keräämien tietojen mukaan 2000-luvulla mielenterveyspalveluihin on panostettu vähemmän kuin muuhun terveydenhuoltoon. Mielenterveyden riskitekijät kasautuvat.
Monet järjestöt pohdiskelevat, miten saada lisää ihmisiä mukaan heidän toimintaansa. Propellipäät- tiimi on ollut mukana auttamassa ja analysoimassa tähän liittyviä kysymyksiä erilaisten järjestöjen kanssa, muutosmuotoilun keinoja hyödyntäen. Discordia-messiin -malli muodostui yhden tällaisen prosessin aikana ja käynnistyi koronaviruksen aiheuttamana poikkeusaikana, jolloin tarve erityisesti digitaalisten palveluiden luomiselle järjestöjen parissa kasvoi yhtäkkiä. Tarve palveluiden laajentamiselle digiin oli kuitenkin huomattu jo aikaisemminkin Kakspyssä, jonka takia toiminnan malli oli jo yhteiskehittettynä (Propellipäiden avulla). Näin se saatiin lanseerattua nopeasti koronaviruksen aiheuttamana poikkeusaikana, jolloin fyysisten tilojen tilapäisen sulkemisen takia korostui tarve avata digitaalisia palveluita.
Toimintamalliin liittyvät tiedot koostettiin yhteiskehittämispajassa, jonka suunnitteli ja fasilitoi Propellipäät-tiimistä Muutosmuotoilupäällikkö MIlla Mäkinen. Apuna käytettiin erilaisia visualisoinnin menetelmiä, joiden toivottiin luovan innostusta yhteisen kuvan luomiseen. Mukana työpajassa oli Kakspyn työntekijöitä. Kakspyn toiminnan asiakkaat oltiin osallistettu toiminnan muotoiluun yhteiskehittämispajaa edeltäneen laajan tarvekartoituksen aikana, joka piti sisällään havainnointia ja haastatteluja Kakspyn palveluissa.
Digitaaliseen maailmaan siirrettynä toiminta tavoittaa enemmän ihmisiä, ja näin vaikuttaa mielenhyvinvoinnin edistymiseen useamman ihmisen elämässä.