Digitaalisen sosiaali-ja terveyskeskuksen mielenterveyspalvelu
Digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen mielenterveyspalvelu sisältää sekä hoidon tarpeen arvioinnin että varhaisen vaiheen lyhytkestoisen hoidon. Toimintamalli lisää mielenterveyspalvelun saatavuutta ja saavutettavuutta.
Kansallisessa mielenterveystrategiassa (2020-2030) todetaan, että hyvä mielenterveys on keskeinen voimavara elämässä. Mielenterveyden häiriöt ovat kuitenkin suuri kansanterveydellinen haaste. Julkisuudessa käydään keskustelua suoranaisesta mielenterveyskriisistä.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa yksi painopistealue on mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittäminen. Keskeisenä tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta ja palveluihin pääsyä.
Mielenterveyden lieviinkin haasteisiin olisi tärkeää saada apua matalalla kynnyksellä ja nopeasti, ennen kuin ongelmat pahenevat varsinaiseksi mielenterveyden häiriöksi. Mielenterveyspalveluihin hakeutumiselle on myös edelleen liian iso kynnys, vaikka jokainen meistä voi tarvita tukea mielen hyvinvointiin jossain kohtaa elämän aikana.
Keski-Suomen digitaalisessa sote-keskuksessa (OmaKS.fi) on kehitetty monitoimijaisesti digitaalisia yhteydenotto- ja vastaanottokäytäntöjä julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Asiakastyössä hyödynnetään teknologian lisäksi monipuolisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.
Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen olento, jolloin somaattinen terveys on saumattomasti yhteydessä ihmisen psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin.
Mielen hyvinvoinnin tukemiseksi lähdettiin kehittämään matalan kynnyksen etänä toteutuvaa mielenterveyspalvelua osana digitaalisen sosiaali-ja terveyskeskuksen palveluvalikkoa.
Palvelun kehittämisessä on tehty yhteistyötä digitaalisen sotekeskuksen ammattilaisten ja tulevaisuuden sotekeskus- hanketyöntekijöiden kanssa. Palvelua lähti toteuttamaan aluksi pieni tiimi, johon kuului yksi psykologi ja yksi hoitaja. Tässä vaiheessa palvelua ei vielä markkinoitu laajasti, vaan työtä tehtiin OmaKS digitaalisen sotekeskuksen sisällä kokeilevalla työotteella. Kokemusasiantuntijoiden kanssa on pohdittu mm. asiakaspalautteen keräämisen tapoja ja he ovat testanneet mm. chat-palvelun toimivuutta.
Vuoden 2022 lopulla aloitettiin yhteistyö Terapian etulinjaan -hankkeen kanssa, jolloin saatiin lisää työvälineitä sekä arviointiin (terapianavigaattori) että hoitoon (ohjattu omahoito). Käynti kerrallaan työmallin koulutukset tarjosivat myös hyvän pohjan hoidollisen työskentelyn toteuttamiseen.
Digitaalisen sotekeskuksen mielenterveyspalvelussa kohdataan jokainen palveluun yhteyttä ottava yksilöllisesti ja tehdään tarvittava hoidon tarpeen arviointi ja palveluohjaus.
Palvelu on suunnattu täysi-ikäisille asukkaille, joille etäpalveluiden käyttäminen on mahdollista.
Hoidon alkaminen ei edellytä virallista lääketieteellistä diagnoosia tai tutkimuksia. Usein lyhytkestoinen hoidollinen tuki on riittänyt tilanteissa, joissa oireilu on vielä lievää ja toimintakyky vähintään kohtalainen.
Asiakkailta on kerätty laadullista palautetta haastattelemalla heitä erityisesti siitä, tulivatko he palvelussa kuulluksi, mikä palvelussa on ollut toimivaa ja pyydetty heiltä myös kehittämisideoita. Mielenterveyden chat-palvelun testaamisessa on hyödynnetty myös kokemusasiantuntijoita.
Mielenterveyspalvelun tiimin sisällä on myös koottu systemaattisesti työntekijöille kertyvää hiljaista kokemustietoa asiakkaiden palvelupoluista ja tarpeista ja välitetty tätä laadullista tietoa eteenpäin palveluista vastaaville esihenkilöille tukemaan tiedolla johtamista.