Digitaalisten raskauden ehkäisypalveluiden tarkoitus on lisätä palveluiden saatavuutta sekä saavutettavuutta sähköisten asiointiväylien avulla. Toimintamalli jää käyttöön Keski-Suomen hyvinvointialueella.

Toimintaympäristö

Kehittämiseen on olennaisesti vaikuttanut Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteet, halu kehittää, lisätä palveluiden saavutettavuutta ja yhdenmukaistaa seksuaaliterveyspalveluita Keski-Suomen alueella. Digitaalisten järjestelmien toimivuus ja saatavuus ovat kehittämisen näkökulmasta merkittävässä roolissa, että palvelua pystytään järjestämään ja edelleen kehittämään. Myös kehittämistyöhön varattu henkilöstöresurssi on ollut olennainen osatekijä siihen, että konkreettisia asioita on saatu tehtyä, tämä on myös tulevaisuudessa asia, johon tarvitaan panostusta, että kehittämistyö voi jatkua tavoitteellisesti.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Raskauden ehkäisyn digitaalisilla palveluilla pyritään lisäämään palvelun saatavuutta sekä saavutettavuutta sekä lisäämään asiakaslähtöisyyttä, kun asiakas voi hoitaa ehkäisyasioita Keski-Suomen alueella videovastaanoton kautta riippumatta siitä missä itse on.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitaaliset raskauden ehkäisypalvelut ovat tarkoitettu kaikille yli 16-vuotiaille keskisuomalaisille, jotka tarvitsevat raskauden ehkäisyä tai haluavat keskustella eri raskauden ehkäisymenetelmistä tai pohtivat esim. raskauden ehkäisyn aloittamista. 

Seksitautien osalta kuka tahansa voi ottaa yhteyttä ja asioida digitaalisissa raskauden ehkäisypalveluissa. Palveluumme kuuluu yleinen ohjaus ja neuvonta, sekä seksitautien ennaltaehkäisy ja hoitokin.

Ratkaisun perusidea

Digitaalisten raskauden ehkäisypalveluiden avulla Keski-Suomen hyvinvointialueen asukas voi ottaa yhteyttä, varata aikaa tai asioida videovastaanotolla raskauden ehkäisyasioissa. Digitaaliset raskauden ehkäisypalvelut vaativat vahvasti tunnistautumisen ja palvelut ovat alueittain laajenemassa koko Keski-Suomen alueelle samaa tahtia Omaks digitaalisen sote-keskuksen kanssa. Tavoitteena on saada palvelu jokaisen Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaan käyttöön vuoden 2024 loppuun mennessä. 

Digitaalisiin raskauden ehkäisypalveluihin kuuluu:

  • seksuaalineuvonnan chat, jossa voi ottaa yhteyttä, varata aikaa tai saada ohjausta ja neuvontaa raskauden ehkäisy tai esim. seksitauti asioissa. 
  • sähköinen yhteydenottopyyntö- lomake hyvis.fi osoitteessa
  • sähköinen ajanvaraus hyvis.fi osoitteessa
  • raskauden ehkäisyn videovastaanotto, jossa voidaan esim. aloittaa tai vaihtaa ehkäisymenetelmä.
  • maksuttoman ehkäisyn aloitus tai seurantakäynti alle 22-vuotiaille, jotka kuuluvat maksuttoman ehkäisyn piiriin.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin sisältöä on suunniteltu ja kehitetty osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus - ohjelmaa ja seksuaaliterveyden edistämisen kokonaisuutta. 

Digitaalisten palveluiden kehittämisen osalta ei tarvinnut aloittaa alusta, vaan käytössä oli jo reilu vuotta aiemmin avautuneen omaks.fi digitaalisen sote-keskuksen käyttöalusta, jonka kautta sähköistä asiointia saatiin helposti laajennettua uudelle palvelualueelle. Laajentumisen yhteydessä raskauden ehkäisypalveluiden osalta tuli tehdä tietoteknisiä taustalisäyksiä niin että ammattilaisten ajanvarauskirjat synkronoituivat sähköiseen ajanvaraukseen sekä ammattilaiset saivat tarvittavat oikeudet potilastietojärjestelmässä sekä chat- ja videovastaanottopalvelimessa, että kontaktoinnit ohjautuvat oikeille ammattilaisille ja työnteko, ajanvaraukset sekä potilastietojen käsittely on mahdollista ja turvallista. 

Kirjaamiseen liittyen täytyi tehdä uudet käyntisisältöfraasit sekä tilastointimerkinnät, joissa huomioidaan että asia hoidettu videovastaanotolla. Lisäksi luotiin erilaisia mallivastauksia ja ohjeistuksia, jotka toimivat ohjauksessa ja neuvonnassa hyvänä pohjana, niin että pienillä lisäyksillä saadaan ohjeet muutettua yksilöllisiksi. Näitä ohjeita hyödynnetään esim. kun asiakkaalle varataan aika (ohjeet videovastaanotolle tuloon), kun asiakkaalle tehty seksitautilähetteet (ohjeistus näytteenottoon) tai kun asiakkaalle on aloitettu ehkäisypillerivalmiste (ohjeet pillerin aloitukseen).

Kehittämisestä ja toimintamallin sisällön suunnittelusta sekä jalkauttamisesta on vastannut kaksi projektityöntekijää sekä yksi asiakastyötä tekevä terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja, jotka ovat yhteistyössä neuvolaverkoston kanssa sopineet mm. käytännön järjestelyistä. Kehittämistyön ja hankeajan jälkeen toiminta jää osaksi hyvinvointialueen digitaalisen sote-keskuksen palveluita, joten palvelun levittäminen ja juurruttaminen jatkuu muiden digitaalisten palveluiden rinnalla.

Tärkeää on ollut kertoa ammattilaisille palvelusta, että he osaavat tarjota lähivastaanoton vaihtoehdoksi digitaalisia raskauden ehkäisypalveluita silloin, kun asiakas ottaa yhteyttä ajanvarausasioissa. Tiedon jalkauttamista on tehty teams-kanavaa hyödyntäen erilaisissa kokouksissa, joissa on kerrottu digitaalisista raskauden ehkäisypalveluista, lisäksi ihan konkreettista jalkautumista kivijalkapalveluihin ja kokouksiin on tehty myös.

 Lisäksi palvelua on markkinoitu niin somessa, uutistiedotteissa, radiossa kuin eri tapahtumissa jalkautuenkin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisten raskauden ehkäisypalveluiden käyttöönotto on vaatinut eri alan ammattilaisten osaamista niin terveydenhuollon kuin tietotekniikan puolelta. Tärkeäksi on koettu tahto ja uskallus kokeilla uudenlailla toteutettua palvelua sekä ammattilaisilta mielenkiintoa digitaalisia palveluita kohtaan. 

Myös yhteistyö digitaalisten - ja kivijalkapalveluiden henkilöstön ja esihenkilötason kanssa on tärkeää, sillä yhteistyön avulla mm. kehittämistyön tuloksia päästään hyödyntämään paremmin. Digitaalisia palveluita on mahdollista laajentaa ja soveltaa useille eri kohderyhmille sekä erilaisiin toimintaympäristöihin ja käyttötarkoituksiin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalisten raskauden ehkäisypalveluiden käyttöönotto on sujuvoittanut ja helpottanut ehkäisyasiakkaan yhteydenottoa terveydenhuoltoon kun yhteydenottoja on voinut tehdä myös virka-ajan ulkopuolella sähköisesti. Asiakas on voinut valita itselleen mieluisan tavan asioida ja halutessaan voinut hoitaa asian videovastaanotolla omasta olinpaikastaan riippumatta. Tämä on mahdollistanut sen, että on asia on saatu hoidettua nopeammin ja peruuntumisia tai ajan siirtoja ei ole tarvinnut tehdä esim. matkan tai sairastumisen vuoksi. Videovastaanottoja on myös pystytty tarjoamaan ajoittain lyhyelläkin varoajalla jos asiakkaan tarve on niin vaatinut.