Digitaalisten palvelujen raportointi, Pirkanmaan HVA (RRP, P6, I1)
Raportointi tuottaa luotettavaa tietoa digipalveluista asiakaslähtöisen kehittämisen tueksi. Keskeistä ovat yhteisesti määritellyt mittarit, datan laatu ja yhteistyö. Tietoa jaetaan Pirha Tabussa sekä erillisillä raporteilla päätöksenteon tueksi.
Hyvinvointialueelle siirryttäessä oli käytössä useita erilaisia digitaalisia asiointikanavia ja data kertyi pirstaleisesti eri järjestelmiin. Pirstaleisia palveluita yhtenäistettiin ja kehitettiin uusia palveluita.
Niin toiminnan ohjaamiseen kuin muutosten vaikutusten arviointiin tarvitaan oikeaa, ajantasaista ja luotettavaa tietoa. Tämä edellyttää datan laadun kehittämistä, keskeisten mittareiden tunnistamista ja määrittelyä sekä itse raportoinnin kehittämistä. Dataa syntyy eri alustoilla ja yhteisen raportoinnin edellytyksenä on toimivat integraatiot tietoaltaaseen, joita vielä puuttuu. Raportointia kehitetään yhteistyössä tietojohtamisen, IT:n ja palvelutuotannon kanssa.
Tiedon tulee olla kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla, kuitenkin huomioiden tietoturva. Tietoa tarvitsevat ensisijaisesti palvelulinjojen esihenkilöt, palvelussa työskentelevät ammattilaiset sekä kehittäjät.
Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen johto, palvelujen kehittäjät, asiantuntijat ja päätöksentekijät sekä palveluissa toimivat ammattilaiset. Kohderyhmä tarvitsee luotettavaa tietoa digitaalisten palvelujen toimivuudesta. Asiakasymmärrystä on kartutettu mm. palautteiden, käyttötilastojen ja asiakaskokemuskyselyjen avulla. Raportointi tukee asiakaslähtöistä kehittämistä ja palvelujen jatkuvaa parantamista.