Ensiarvioinnin toimintamalli, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)

Ensiarvioinnin toiminmallilla tarkoitetaan SHL:n ja LsL:n mukaisten ilmoitusten, yhteydenottojen ja hakemusten käsittelyprosessia, jota kutsutaan ensiarvioinniksi perhesosiaalityön ja aikuissosiaalityön palveluissa.  

Toimintamallin nimi
Ensiarvioinnin toimintamalli, Lapin HVA, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ensiarvioinnin toiminmallilla tarkoitetaan SHL:n ja LsL:n mukaisten ilmoitusten, yhteydenottojen ja hakemusten käsittelyprosessia, jota kutsutaan ensiarvioinniksi perhesosiaalityön ja aikuissosiaalityön palveluissa.  

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialueen perheiden ja työikäisten palveluissa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anni Partanen

Luotu

14.10.2024

Viimeksi muokattu

10.10.2025
Ratkaisun perusidea

Lapin hyvinvointialueella on kehitetty ja yhtenäistetty sosiaalihuoltolain mukaisten ilmoitusten, yhteydenottojen ja lastensuojeluilmoitusten käsittelyprosessia luomalla yhteiset toimintakäytännöt arviointityöhön. Toimintamallia kutsutaan ensiarvioinniksi. Tämä on uusi ja systemaattinen tapa vastata palvelutarpeisiin varhaisessa vaiheessa Lapin hyvinvointialueella. Malli on otettu käyttöön koko hyvinvointialueella perhesosiaalityössä ja suurimmissa kaupungeissa (Rovaniemi, Kemi, Tornio) myös aikuissosiaalityössä. Liitteessä olevassa kuvassa Lapin ensiarvioinnin alueellinen organisoituminen ja toimintatavat.   

Vaikka työ on organisoitu alueen koosta, asiakasmääristä ja resursseista johtuen eri tavoin, pilottien kesken on sovittu yhteisesti palvelulupauksesta, joka raamittaa ensiarvioinnin tekemistä. 

Ensiarvioinnin palvelulupaus perheiden ja työikäisten palveluissa: 

Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivytystä

  • Lapset ja erityistä tukea tarvitsevat henkilöt 7 arkipäivän kuluessa
  • Työikäisiä asiakkaita tavoitellaan 7 arkipäivän kuluessa. Mikäli asia kasta ei tavoiteta, häntä tavoitellaan kuitenkin vähintään kahdesti 14 arkipäivän aikana.

Ensiarviointi on asiakaslähtöistä

  • Kohtaaminen on arvostava ja kiireetön. Asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.
  • Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeen arviointiin.
  • Tilannetta arvioidaan asiakkaan edun mukaisesti (lapsen edun ensisijaisuus). Arviointia ohjaa tilanne- ja kontekstisidonnaisuus.

Asiakas on tietoinen ratkaisusta, aloitetaanko palvelutarpeen arviointi.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastuslaitoksen palvelut yhdenmukaisesti, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Lapin hyvinvointialueeseen kuuluu 4 kaupunkia Rovaniemi, Kemi, Tornio ja Kemijärvi sekä 17 kuntaa; Ranua, Posio, Keminmaa, Simo, Ylitornio, Tervola, Pello, Kolari, Kittilä, Muonio, Enontekiö, Inari, Utsjoki, Sodankylä, Salla, Pelkosenniemi ja Savukoski. Sotepalvelut on järjestetty palvelualuekohtaisesti Itäisellä, pohjoisella, lounaisella ja kaakkoisella alueella. Pilotti kohdentuu koko lapin hyvinvointialueen perhesosiaalityön palveluihin, sekä lisäksi kaakkoisen ja lounaisen alueen aikuissosiaalityön palveluihin.     

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä on sosiaalihuollon ammattilaiset, jotka työskentelevät perhesosiaalityössä ja aikuissosiaalityössä Lapin hyvinvointialueella. Ymmärrystä kehittämisen tarpeista ja prosessien nykytilanteesta on kerrytetty Tulevaisuuden sotekeskus -hankkeessa toteutetussa palvelutarpeen arvioinnin valmennuksessa. 

Kehittäjäasiakkaat osallistuvat kehittämistyöhön, erityisesti asiakaskyselyiden valmistelussa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttamista tukevat 

  • pilottien aikana yhteisesti sovitut ensiarviointi työn vaiheet, perusperiaatteet ja toimintakäytännöt.
  • Tiimirakenteet on luotu ja johtamisesta/koordinoinnista on sovittu.
  • Yhteisesti pilotissa laaditut materiaalit tukevat juurruttamista, tasalaatuisuutta sekä perhehdytystä
  • Erillinen tiedonkeruu tekee näkyväksi tehtyä työtä niin työntekijöille itselleen ja sitouttaa muutokseen kuin esihenkilöillekin.
    • Tiedonkeruun jatkosta on sovittu ja siihen liittyvät tietokäytännöistä siihen liittyen on sovittu (vastuuhenkilöt tiedon kokoamiselle ja tarkastamiselle)
    • Tietoa hyödynnetään edelleen vakiinnuttamis- ja kehittämistyössä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli on nopeuttanut palvelun toteutumista merkittävästi. Perhesosiaalityössä asiakas saa yhteydenoton ja tarvittaessa tapaamisen 7 arkipäivän kuluessa ilmoituksen saapumisesta ja jopa 44 % uusista asiakastapauksista saadaan ratkaistua jo ensiarviointivaiheessa. Aikuissosiaalityössä 65 % tavoitetuista asiakkaista saa asiansa ratkaistua vireilletulon käsittelyprosessin yhteydessä. Toimintamallilla on pystytty purkamaan palvelutarpeen arviointien ruuhkaa, ja ne pystytään tekemään aiempaa kohdennetummin ja laadukkaammin niille asiakkaille, jotka siitä eniten hyötyvät. Sen lisäksi, että toimintamalli säästää resursseja, sillä on vaikutuksia myös työtyytyväisyyteen (erillinen kysely työntekijöille pilottien käynnistyessä sekä päättyessä) ja työn hallintaan sekä lakisääteisten määräaikojen noudattamiseen.  

Toimintamallin käyttöönotto on myös lisännyt tietoa asiakaskunnan tilanteesta. Systemaattisella tilastoinnilla on saatu ensimmäistä kertaa luotettavaa tietoa koko hyvinvointialueen uusien asiakkaiden vireilletulojen sekä palvelutarpeen arviointien määristä, ilmoittajatahoista ja ilmiöistä, joita ilmoitukset koskevat. Näin pystytään havainnoimaan alueiden välisiä eroja ja kohdentamaan esimerkiksi tulevaa kehittämistyötä paremmin. Aikuissosiaalityössä on havaittu, että noin 30 % asiakkaista ei tavoiteta vireilletulovaiheessa yrityksistä huolimatta, mikä antaa arvokasta tietoa palvelujärjestelmän saavutettavuudesta.

Toimintamalli parantaa saavutettavuutta erityisesti haavoittuvien ryhmien näkökulmasta varmistamalla nopean reagoinnin yhteydenottoihin ja ilmoituksiin sekä mahdollistamalla alkuvaiheen tuen tarjoamisen ilman pitkää odotusaikaa. Asiakaspalautteet vahvistavat mallin asiakaslähtöisyyttä: perhesosiaalityössä 90 % asiakkaista koki tulleensa kuulluksi ja 89 % oli tyytyväisiä asian käsittelyyn (N=195). Aikuissosiaalityössä vastaavat luvut olivat 76 % ja 70 % (N=33). 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa sosiaalihuollon palveluihin, joissa käsitellään lastensuojeluilmoituksia sosiaalihuoltolain mukaisia ilmoituksia, yhteydenottoja ja hakemuksia. Materiaalit, keskustelurunko ja ensiarvioinnin vaiheet ovat hyödynnettävissä niin ikään muilla hyvinvointialueilla. Tässä pilotissa ja toimintamallin kehittämisessä on huomioitu hyvinvointialueen erilaiset toimintaympäristöt; toimintamalli ja yhteiset käytännöt on sopeutettu kunkin alueen erityispiirteet huomioiden. 

Kehittämistyössä ja muutoksen saavuttamisessa on ollut tärkeää omat kehittäjätyöntekijät jokaisella alueella sekä esihenkilöiden aktiivinen osallistuminen ja sitoutuminen kehittämistyöhön. Yhteiset kehittämisrakenteet (jotka on kuvattuna kohdassa kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen) ovat olleet ensiarvioisen tärkeitä yhteisten käytäntöjen syntymisessä maantieteellisesti laajalla hyvinvointialueella.   

Kansikuva
Ensiarvioinnin toimintamalli- kansikuva

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä