Ensilinjapalveluiden kehittäminen Oma Hämeessä. (RRP2 I1 P4)

Ensilinjapalvelut tarkoittaa eri tulos- tai toimialueiden palveluiden asiointikanavien ammattilaisverkostoa, joka Oma Hämeessä ottaa vastaan asiakkaiden ensikontaktit. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ensilinjapalveluiden kehittäminen liittyy ensikontaktin hallinta -projektiin, joka on osana isompaa strategista PATE-ohjelmaa ja sijoittuu strategiseen painopisteen "Autamme sopivalle polulle".  Asiakaskeskeisyys, peruspalvelujen yhdenmukaistaminen ja vahvistaminen, vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden 
edistäminen sekä ammattitaitoisen henkilöstöresurssin turvaaminen ovat keskiössä niin 
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kuin valtakunnallisestikin. Ensikontaktin hallinta -projektissa on lähdetty kehittämään palveluiden jatkuvuuden parantamiseksi, häiriökysynnän vähentämiseksi ja palvelumäärän keventämiseksi 
asiakkaan ensikohtaamiseen liittyviä ensilinjapalveluita. Tavoitteena on, että asiakkaan tilanne otetaan yhtenäisen prosessin ja ensilinjan riittävän osaamisen kautta haltuun niin, että asiakkaan asia pyritään ratkaisemaan yhdellä yhteydenotolla aina kun se on mahdollista ja hänet osataan ohjata kerralla oikeaan paikkaan.