Erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen tunnistaminen ja toimintamalli Kainuussa

Toimintamallin tavoitteena on parantaa kotona asuvan erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen tunnistamista ja tehdä sujuvammaksi asiakkaan palveluprosessia.

Toimintaympäristö

Toimintamalliin liittyy säätelevää lakia (sosiaalihuoltolaiki, laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista) ja lakia on tulkittu myös soveltamisoppaaseen perustuen. Hyvinvointialueelta puuttui kirjallinen ohjeistus ja toimintamallilla vastattiin siihen tarpeeseen. Ikääntyneen kotona asuvan erityistä tukea tarvitsevia asiakkaita kohdataan eri toimijoiden antamassa palveluohjauksessa ja tilanteet ovat olleet haasteellisia asiakkaan kognitiivisen tai psyykkisen vamman tai sairauden, päihteiden ongelmakäytön tai usean yhtäaikaisen tuen tarpeen tai muun vastaavan syyn vuoksi. Toimintamalli selkeyttää kyseisten asiakkaiden tunnistamista ja ohjautumista moniammatillisiin palveluihin, jolloin asiakas saa oikeat palvelut oikeaan aikaan. Toimintamallin myötä on mahdollista selkeyttää resurssien tarvetta ja yhteistyön onnistumista, sekä sujuvoittaa taloudellisesta näkökulmasta asiakkaan tarvitsemien palveluiden saatavuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kotona asuvat erityistä tukea tarvitsevat ikäihmiset. Asiakkaita ei ole osallistettu toimintamallin luomisessa. Hankkeen moniammatillisessa työryhmässä on tuotu esille haasteellisia tilanteita asiakastyössä ja mallia on kehitetty asiantuntijavetoisesti hyvinvointialueen asiakasohjauksen, aikuisten sosiaalityön ja sosiaalipäivystyksen kanssa.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kuvattu palvelupolku avaten sitä kirjallisesti, ohjattu kirjaamisessa asiakassuunnitelmaan sekä luotu apukysymyksiä ja tukityökalu kotona asuvan erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen tunnistamiseen.  

Toimintamallissa on esitelty erityisen tuen tarpeen tunnistamisen paikkoja hoksauttamaan asiakastyötä tekeviä toimijoita. Alustava erityisen tuen tarpeen määrittely tapahtuu esimerkiksi joko ohjauksessa ja neuvonnassa, kuten puhelinohjauksessa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä ikääntyneen asiakkaan kotona. Alustava erityisen tuen tarpeen määrittely voi tapahtua myös asiakassuunnitelman päivityksen yhteydessä.  Jos alustavassa erityisen tuen tarpeen määrittelyssä havaitaan erityisen tuen tarve, osallistuu aikuisten sosiaalityö ikääntyneen erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan arviointiin. ​

Aikuisten sosiaalityössä käsitellään ikääntyneen asiakkaan erityisen tuen tarve arviointi joko palvelutarpeen arviointitiimissä tai sovitusti, riippuen onko alueella palvelutarpeen arviointitiimiä. Jos ikääntyneen asiakkaan erityisen tuen tarpeen (palvelutarpeen) arviointikäynnin suorittaa sosiaalityöntekijän sijaan sosiaaliohjaaja, tulee hänen keskustella asiakkaan tuen tarpeesta sosiaalityöntekijän kanssa.  ​

Sosiaalityöntekijä sosiaaliohjaajan tekemän arvioinnin tukena määrittelee prosessin etenemissuunnan. Omatyöntekijäksi voidaan nimetä aikuisten sosiaalityöntekijä tai omatyöntekijänä voi toimia esimerkiksi sosiaaliohjaaja tai kotihoidossa nimetty omatyöntekijä, mutta tällöin työparina tiiviissä yhteistyössä tulee olla sosiaalityöntekijän. 

Toimintamalli selkeyttää kotona asuvan erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen palvelupolkua sekä toimijoiden moniammatillista yhteistyötä.

Liitteet
Kuva
Erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen tunnistaminen, mukailtu Suupohjan mallia
Erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen tunnistaminen, mukailtu Suupohjan mallia
Kuva
Erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen tunnistamisen tukiväline, mukailtu Suupohjan mallia
Erityistä tukea tarvitsevan ikäihmisen tunnistamisen tukiväline, mukailtu Suupohjan mallia
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on luotu hyvinvointialueen toimijoiden kanssa yhdessä pitkällä aikavälillä. Mukana kehittämistyössä on ollut niin esihenkilöitä kuin henkilöstöä. Toimintamalli on avattu asiakasohjauksen ja aikuisten sosiaalityön henkilöstölle infotilaisuuksissa. 

Toimintamallin voi ottaa käyttöön heti ilman erillisiä resursseja. Toimintamallista on tehty kirjallinen materiaali, joka palvelee käyttöönottoa ja vakiintunutta tapaa toimia. Toimintamallista on hyvä muistuttaa aika ajoin henkilöstöä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia on hyvä käydä läpi ajan kanssa eri toimijoiden kanssa yhdessä ja erikseen esimerkiksi asiakastapausten pohjalta. Toimintamallin yhteyteen voisi rakentaa koontitaulukon kotona asuvien erityistä tukea tarvitsevien määrän ja yhteistyötarpeen määrittelyyn. 

Toimintamalli ei sellaisenaan sovellu eri kohderyhmille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia ei ole ehditty ottaa käyttöön. Toimintamalli tulee selkeyttämään asiakastyötä.