Etäkonsultaatio reisi- tai sääriamputoidun potilaan fysioterapiassa Siun sotessa

Amputaatio asiakkaan kuntoutumisen tukeminen kotiutumisen jälkeen sekä ammattilaisten osaamisen varmistaminen amputaatioasiakkaan jatkokuntoutuksessa, hyödyntäen kuntoutuskeskuksen ja kotihoidon terapeuttien välistä etäkonsultaatiota.

Toimintaympäristö

Koska kansallisesti sote-palvelujen saatavuudessa on paljon vaihtelua muun muassa väestöä menettävillä alueilla, on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä haasteita. Marinin hallitus käynnisti sote-uudistuksen valmistelun, joka toteen pannaan vuoden 2023 alusta alkaen. Tämän uudistuksen tavoitteena on hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, yhdenvertaisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen kaikille suomalaisille, palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, ammattitaitoisen työvoiman saannin turvaaminen, yhteiskunnallisten muutosten haasteisiin vastaaminen sekä kustannusten kasvun hillitseminen. Toiminnan painopistettä sosiaali- ja terveyshuollossa siirretään perustason palveluihin sekä ennaltaehkäisevään toimintaan niin, että ihmiset saavat tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut oikea-aikaisesti ja palvelujen hoitoketjut ovat sujuvia ja yhteensovitettuja.

Siun sotessa amputoidut asiakkaat siirtyvät erityistasolta jatkokuntoutukseen Siilaisen kuntoutumiskeskukseen, josta sittemmin siirtyvät kuntoutumaan perustasolle joko kotiin tai terveyskeskussairaalaan.  Protetisoitavien amputaatio asiakkaiden kuntoutumisprotokolla on sovittu.  Näitä asiakkaita on eri kunnissa vähän ja henkilökunta vaihtuvuus on kohtalaisen runsasta, jolloin osaamisen varmistaminen on haasteellista. Tämä vaikuttaa asiakkaiden saamaan kuntoutuksen laatuun.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Reisi- tai sääriamputaatio asiakkaiden kuntoutus on keskitetty kuntoutumiskeskukseen, jossa protetisointipolkuun liittyvät käytännöt ovat terapeuteille tuttuja. Asiakkaan kotiutuessa omaan kotikuntaan kuntoutusvastuu siirtyy asiakkaan kotikunnan terapiapalveluihin perustasolle. Protetisointipolkuun liittyvät protokollat ovat vieraampia asiakkaan kotikunnan terapeuteille, koska näitä asiakkaita on vähän kaukaisimmissa kunnissa.  Saumattoman ja tasalaatuisen terapian varmistamiseksi kaivattiin lisätietoa ja ohjeistusta kuntoutumiskeskuksen terapeuteilta. Tietoa kuntoutuskeskuksesta oli haettu monin eri menetelmin ja ajankohdin, jolloin tiedon saamisessa oli ollut haasteita. Tähän pulmaan kaivattiin vakioitua käytäntöä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Amputoiduilta asiakkailta saadun suullisen palautteen perusteella havaittiin, että jatkokuntoutuksissa oli eroja asiakkaan kotiutumisen jälkeen tiedon puutteesta johtuen. Perustason terapeutti oli ainoastaan kirjatun tekstin varassa ja sen, oliko terapeutilla aiempaa kokemusta amputoitujen asiakkaiden kuntoutusprosessista. Terapeutit kokivat haasteelliseksi saada yhteyttä kuntoutumiskeskuksen terapeutteihin ammatillista tuen tarpeessa, koska yhteistä yhteydenottokanavaa ei oltu sovittu. Toimimattomaan käytäntöön toivottiin parannusta niin, että tietotaitoa jaetaan suunnitelmallisesti etäkontaktein ja asiakasta osallistaen.

Ratkaisun perusidea

Protetisoitavan reisi- tai sääriamputaatio asiakkaan kuntoutuspolun tukemiseksi suunniteltiin etäkonsultaatiokäytäntö, jonka tarkoituksena on jakaa osaamista kuntoutuskeskuksen fysioterapeutin ja asiakkaan luona kotikäynnillä olevan kotikuntoutuksen terapeutin kesken. Asiakas on etäkontaktissa aktiivinen osallistuja. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Reisi- tai sääriamputoidun etäkonsultaatiolla tarkoitetaan videovälitteistä käyntiä, joka toteutetaan yhdessä kotikuntoutuksen ja Siilaisen kuntoutumiskeskuksen osaston terapeutin kanssa kuntoutujan kotiutumisen jälkeen asiakkaan kotoa terapiakäynnin yhteydessä. 

Prosessissa asiakkaan ollessa Siilaisen kuntoutumiskeskuksessa kuntoutumassa osaston terapeutti terapeutti kontaktoituu perustason kotikuntoutuksen terapeuttiin ja sopii etäkonsultaatiokäynnin ajankohdan. Tällöin asiakkaalla on jo tiedossa ajankohta, jolloin konsultaatiokäynti toteutuu ja vältämme ylimääräisiä kontaktoitumisia jo valmiiksi ruuhkaisiin yhteydenottokanaviin. Osastokuntoutuksen terapeutti huolehtii kalenterikutsun (teams-linkin) lähettämisestä perustason kotikuntoutuksen terapeutille asiakkaan kotiutumisen yhteydessä. Konsultaatiokäynnillä asiakkaalla ei tarvitse olla etälaitteita, vaan etäyhteys avataan ammattilaisten välillä (osastokuntoutus-kotikuntoutus). Etäkonsultaatiokäynnin tarkoituksena on jakaa tietoa asiakkaan sen hetkisestä tilanteesta sekä keskustella jatkosuunnitelmasta yhdessä asiakkaan ja ammattilaisten välillä. 

Prosessin kehittämistyöhön on osallistunut kuntoutuskeskuksen osastojen fysioterapeutteja (kirurginen, neurologinen ja palliatiivinen), terapiapalvelujen palveluesihenkilö, palveluvastaava sekä etäterapian hanketyön projektisuunnittelija. Tavoitteena oli laatia vakioitu toimintamalli asiakaspolkuun, jolloin varmistetaan, että voimme tarjota asiasisällöltään tasalaatuisempaa kuntoutusta sekä vahvistamme ammattilaisten osaamista perustasolla. Työ eteni alkupalaverin jälkeen sovituin askelmerkein ja kerran kuukaudessa etänä teams:lla pidetyin tilannepalaverein. Kokonaisuuden työstö omien perustöiden rinnalla vei noin 4 kuukauden ajan.

Prosessista on tehty työohje, joka löytyy Siun soten Intran tiedostopankista. Prosessi on myös jalkautettu kotikuntoutuksen ja perusterveydenhuollon ja erityistason osastojen terapeuteille Siun soten sisäisessä koulutuksessa 14.3.2023 Teams:lla.

 

Liitteet
Kuva
Etäkonsultaatio kaaviokuva
Protokollaan kuuluvan reisi- tai sääriamputoidun fysioterapian etäkonsultaatio.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Tässä kehittämistyössä lähtökohtana oli asiakkailta ja perustason kotikuntoutuksen terapeuteilta saatu palaute siitä, että prosessi ei ollut sujuvaa johtuen tiedon ja osaamisen puutteesta. Koska eri yhteydensaantikanavat olivat suunnittelun aikaan ruuhkautuneet, haluttiin asiakkaan kontaktoitumista terveysasemien yhteydensaantikanaviin vähentää järjestämällä aika yhteiskäyntiin jo osastovaiheen aikana.

Kehittämistyön onnistumiseksi tarvitaan säännöllisesti varattua aikaa ja etenemisen tueksi yhteiset pelisäännöt sekä työn etenemisen seuranta. Työryhmätyöskentely tapahtui etänä teams:n välityksellä. Perustyötä tekevien terapeuttien osallistuminen mahdollisti heidän osaamisen hyödyntämisen prosessin kehittämistyössä. Yhteistyössä muodostui kuva siitä, miten voimme varmistaa osaamista ammattilaisten kesken ja taata asiakkaiden tasavertaiset kuntoutumisprosessit koko hyvinvointialueellamme.  

Tätä toimintamallia voidaan hyödyntää prosesseissa, joissa tarvitaan luoda yhteyksiä eri ammattilaisten välille osaamisen varmistamiseksi ja asiakkaan roolin vahvistamiseksi kuntoutusprosessissa. 
 
 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Uuden sovitun käytännön myötä, perustason ammattilaisen osaaminen vahvistuu ja asiakkaan kuntoutus on tasalaatuisempaa. Myös asiakkaan kokema turvallisuuden tunne omasta kuntoutumisestaan on koettu vahvistuvan.