Etäkotihoito
Etäkotihoito mahdollistaa asiakkaiden palvelun tuottamisen uudella tavalla. Osa asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaan suunnitelluista palveluista toteutetaan etäyhteyden avulla joko yksilö- tai ryhmämuotoisena palveluna.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaiden ikärakenteen muuttuessa ja ikäihmisten määrän kasvaessa on tarve kotihoidon palvelujen tehostamiselle sekä kotihoidon toteuttamisen tapojen laajentamiselle, myös etäpalveluihin. Ennusteen (2021) mukaan 75-vuotta täyttäneiden määrä tulee kasvamaan lähes 50 prosentilla Vantaan ja Keravan alueella vuoteen 2030 mennessä. Vantaan ja Keravan alueella asuvista 75 vuotta täyttäneistä asukkaista 95,6 prosenttia asui kotona vuonna 2021, mikä on koko maan keskiarvoa (92,6%) suurempi. Säännöllisen kotihoidon asiakkuudessa heistä oli 10,1 prosenttia (koko maa 15,7 %). 75 vuotta täyttäneistä 2,8 prosenttia oli virallisen omaishoidon piirissä. (Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman hyötytavoitteiden toteutumisen kansallinen arviointi. Vantaan ja Keravan arviointiraportti syksy 2022.)
Valtakunnallisesti sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla kärsitään työvoimapulasta, ja sen myötä myös kotihoidossa on haasteellista saada rekrytoitua osaavaa henkilökuntaa avoinna oleviin vakituisiin ja määräaikaisiin tehtäviin. Samaan aikaan ikäihmisten määrä kasvaa, mikä tarkoittaa kotihoidon asiakasmäärän kasvua ja palveluntarpeen lisääntymistä. Niukat resurssit ja palvelutarpeen kasvu aiheuttavat kuormittumista kotihoidon henkilöstölle. Lisäkuormitusta aiheuttaa myös tilapäisten sijaisten suuri määrä, jolloin vastuu asiakastyön kokonaisuuden hallinnasta jää vakituiselle henkilöstölle.
Asiakkaan näkökulmasta katsottuna kotihoidon resurssihaasteet näkyvät mm. hoitajien vaihtuvuutena ja kiireen tuntuna kotihoidon käynneillä. Kuukauden aikana asiakkaan luona on saattanut käydä kymmeniä eri hoitajia. Asiakkaalle hoitajien vaihtuvuus ja tutun hoitajan käyntien vähentyminen voi aiheuttaa turvattomuutta.
Yhteiskunnallinen tavoite on, että asiakkaat saavat asua mahdollisimman pitkään omassa kodissaan olemassa olevien palvelujen turvin. Tämä haastaa kehittämään kotona asumista tukevia palveluja ja pohtimaan palvelun toteuttamisen tapoja myös teknologiaa hyödyntäen, jotta palvelu vastaa paremmin ikäihmisten muuttuviin tarpeisiin.
Teknologiaa on hyödynnetty terveydenhuollon asiakastyössä (esim. potilasnostimet) jo pidempään, mikä on sekä potilasturvallisuuden sekä työntekijöiden työturvallisuuden kannalta merkityksellistä. Vantaan ja Keravan kotihoidoissa teknologisia ratkaisuja on ollut käytössä mm. lääkeannosautomaattien muodossa oikea-aikaisen lääkityksen toteuttamisessa sekä välillisesti koneellisen annosjakelun kautta. Koneellisen annosjakeluun siirtyminen on mahdollistanut hoitohenkilöstön työajan kohdentumisen itse asiakastyöhön sekä mahdollistanut myös lääkeannosautomaattien käyttöönoton. Vantaalla on ollut käytössä myös kotihoidon optimointityökalu työnjaon tukena. Myös ikäihmisten videovälitteistä etäryhmätoimintaa on toteutettu Vantaalla kotikuntoutuksessa sekä päivätoiminnassa.
Kotihoidon asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmaan suunnitellut käynnit on toteutettu läsnäolokäynteinä sekä Vantaalla että Keravalla, eikä etäpalvelua ole ollut tarjolla palveluvalikossa. Keravalla on toteutettu vuonna 2018 etäkotihoidon pilotti, mutta se ei jäänyt pysyväksi toiminnaksi Keravan palveluvalikkoon.
Vantaan ja Keravan alueilla on tunnistettu tarve ikäihmisten etäpalvelujen kehittämiselle. Keravan alueella on aikaisemmin toteutettu etäkotihoidon pilotti, josta saatiin hyviä kokemuksia, mutta toiminta ei vakiintunut alueella. Etäpalvelujen kehittämishankkeessa hyödynnetään Keravalla toteutetun pilotin ja muiden etäpalvelua tarjoavien kuntien kokemuksia etäkotihoidon toteutuksesta.
Keskeisenä tavoitteena on ikäihmisille suunnattujen kotona asumista tukevien etäpalvelujen kehittäminen ja palvelujen konseptointi. Osatavoitteet ovat ikääntyneiden laatusuosituksen tavoitteiden mukaisia ja ne tähtäävät ikääntyneiden toimintakyvyn edistämiseen, digitalisaation ja teknologioiden hyödyntämiseen sekä palveluiden tuottamiseen ja järjestämiseen, asiakas- ja palveluohjauksen kehittämiseen sekä osaavan ja hyvinvoivan henkilöstön ja laadun varmistamiseen.
Osatavoitteet etäpalvelujen kehittämiseen:
Kotona asumista tukevien etäpalveluiden asiakaslähtöinen toteuttaminen
- Asiakkaan voimavarojen tukeminen ja oman elämän hallintakokemuksen vahvistaminen räätälöidyin palveluin
- Asiakkaan toimintakyvyn vahvistaminen etäpalvelujen keinoin
Kotona asumiasta tukevien palvelujen oikea-aikaisen saatavuuden parantaminen
- Asiakkaan yksilöllisten toiveiden ja tarpeiden huomioiminen palvelusuunnitelman mukaisesti
- Asiakkaan tarpeiden huomioiminen kuten lääkityksen tai ravitsemuksen toteutumisen varmistaminen
- Turvallisuuteen ja omiin voimavaroihin luottamuksen vahvistaminen
Osaavan henkilöstön riittävyyden turvaaminen työtä monipuolistamalla ja resurssien tehokkaalla kohdentamisella
- Työntekijöiden yksilöllisten voimavarojen ja työkyvyn mahdollistaminen tarjoamalla erilaisia työntekemisen mahdollisuuksia (sairauspoissaolojen vähentäminen)
- Työn monipuolistaminen ja vetovoiman lisääminen
- Työntekijäresurssien kohdentumisen mallintaminen asiakkaiden palvelutarpeiden perusteella
Kotona asumista tukevien etäpalvelujen laatu varmistetaan järjestelmällisellä seurannalla
- Luodaan malli palvelun laadun seuraamiselle
- Tuotetaan tietoa etäpalvelujen vaikuttavuudesta
- Asiakaskokemustiedon tuottaminen etäkotihoidosta ja muista kotona asumista tukevista etäpalveluista
Kehittämisjoukkoon kuuluu projektipäällikkö, erityisasiantuntija, kolme projektityöntekijää ja yksi kehittäjä-lähihoitaja. Lisäksi hankkeelle on resursoitu osa-aikainen viestintäsuunnittelija. Ryhmässä tehdään jatkuvasti tiivistä yhteistyötä ja työskennellään yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi asiakas keskiössä.
- Yhteistyö kotihoidon alueiden henkilöstön kanssa jalkautumalla alueille sekä yhteistyöpalavereiden muodossa
- Asiakaspalautetta kerätään ja asiakasymmärrystä lisätään aloituskyselyin sekä jatkuvana palutteena asiakaskontakteissa
- Kehittämispalavereja toteutetaan säännöllisesti viikoittain
- Kehittäjien vastuut ovat selkeät ja kuvattu
- Kehittämistyön vastuut on määritelty uimaratamallilla sekä edistymistä tarkastellaan säännöllisin väliajoin ja niihin tehdään tarvittaessa muutoksia
- Kehittäjäryhmä tekee myös tiivistä yhteistyötä uuden 2023 alussa perustetun etäkotihoidon ja kotikuntoutuksen yksikön, sen esihenkilön ja etäkotihoidon hoitajien kanssa.
- Hankeaikana perustettava ikäihmisten asiakasraati otetaan mukaan kehittämiseen, jolloin saadaan myös ikäihmisiä mukaan etäkotihoidon kehittämiseen.
Tavoiteltu muutos:
- Kotihoidon asiakkaiden palvelut, jotka on mahdollista tuottaa etäpalveluna, on siirretty etäkotihoidon toteutettavaksi
- Noin 10 % kotihoidon asiakkaista saa palvelua osittain etätoteutuksena kotihoidon läsnäolokäyntien ohella
- Uusilla kotihoidon asiakkailla on mahdollisuus päästä etäpalvelun piiriin jo heti palvelun alkaessa, mikäli heidän käyntinsä on mahdollista toteuttaa etäpalveluna, joko osittain tai kokonaan (asiakasohjausyksikön palveluohjaajan arvion mukaan).
- Kotihoidon vakanssien täyttöaste nousee, kun avoimet vakanssit täytetään etäkotihoidossa
- Osatyökykyisten työllistyminen ja työuran pidentäminen
- Etäkotihoito tuottaa palvelua kahdessa vuorossa viikon jokaisena päivänä
- Etäkotihoidon asiakkaiden, jotka hyötyvät ryhmätoiminnasta, on mahdollisuus päästä mukaan etäryhmätoimintaan, joka sisällytetään heidän hoito- ja palvelusuunnitelmaansa
Etäkotihoidon asiakkuudet
- Asiakkaiden määrä
- Käyntimäärä/kk
- Peittävyys (etäkotihoidon asiakkaiden määrä / kotihoidon omassa toiminnassa olevien asiakkaiden määrä)
RAI-arvioinneilla kerättävä tieto
- Seurattavat RAI-mittarit (CPS, IADL, ADL)
- Muutokset RAI-tuloksissa etäkotihoidon aloituksen myötä
- Etäkotihoidon asiakkaiden toimintakyky/ kotihoidon asiakkaiden toimintakyky
Vaikuttavuus lukuina
- Vaikuttavuuden arvioinnin ostaminen asiantuntijapalveluna (nykytilan kuvaaminen ja tulevaisuuden skenaariot)
- Säästetty matka-aika
Palautteiden hyödyntäminen
- Asiakaskyselyt
- Työntekijäkyselyt etähoito sekä kotihoito
- Omaiskyselyt
- Palautteiden kerääminen asiakaskontakteissa
- Havainnointi
Tavoite 1: Kotihoidon asiakkaiden palvelut, jotka on mahdollista tuottaa etäpalveluna, on siirretty etäkotihoidon toteutettavaksi
Jalkautuminen kotihoidon yksiköihin ja tietoisuuden lisääminen uudesta saatavilla olevasta palvelusta.
- Asiakasesimerkkien esittely kotihoidon yksiköissä, rohkaiseminen ehdottamaan uusia asiakkaita
- Kotihoidon ammattilaisille suunnatut etäkotihoidosta kertovat esitteet
- Yhteistyön tiivistäminen, yhteiset kokoukset ja vuoropuhelu
Tavoite 2: Noin 10 % kotihoidon asiakkaista saa palvelua osittain etätoteutuksena kotihoidon läsnäolokäyntien ohella
Uusien kotihoidon alueiden mukaan ottaminen asteittain, alueiden aloituskokoukset sekä yhteistyötapojen suunnittelu ja yhteydenottokanavien luominen.
- Etäpalveluhankkeen yhteissähköpostilaatikon perustaminen, jotta uusista asiakkaista saadaan tieto kirjallisesti ja tieto tavoittaa kaikki hanketyöntekijät
- Puhelimitse tapahtuvan viestinnän suunnittelu sekä työkoriviestein toteuttavan yhteydenpidon suunnitelma etäpalveluhankkeen ja kotihoidon yksiköiden kesken
Tavoite 3: Uusilla kotihoidon asiakkailla on mahdollisuus päästä etäpalvelun piiriin jo heti palvelun alkaessa, mikäli heidän käyntinsä on mahdollista toteuttaa etäpalveluna, joko osittain tai kokonaan (asiakasohjausyksikön palveluohjaajan arvion mukaan).
- Asiakasohjaukseen jalkautumisen tavoitteena on viedä tietoa uudesta palvelumuodosta, jota voidaan tarjota asiakkaille
- Viestinnän avulla tiedottaminen uudesta palvelusta hyvinvointialueella: asiakkaille suunnatut etäkotihoidosta kertovat esitteet sekä tiedottaminen sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla sekä tapahtumissa
- Viestitään hyvinvointialueen toimijoille intranetissa ja sähköpostilla palvelusta ja pidetään sidosryhmät ajan tasalla uudesta palvelusta sekä sen kehittymisestä.
Tavoite 4: Kotihoidon vakanssien täyttöaste nousee, kun avoimet vakanssit täytetään etäkotihoidossa
Täyttämättömien vakanssien siirtäminen kotihoidon yksiköistä etäkotihoitoon. Tarkoituksena on saada 10 etäkotihoidon työntekijää.
Tavoite 5: Osatyökykyisten työllistyminen ja työuran pidentäminen
Osatyökykysiä palkataan etäkotihoitoon. Tavoitteena, että he pystyvät tekemään etäkotihoidon työtä rajoitteista huolimatta.
Tavoite 6: Etäkotihoito tuottaa palvelua kahdessa vuorossa viikon jokaisena päivänä
Ensin etäkotihoidon palvelua tuotetaan hanketyöntekijöiden resursseilla arkiaamuisin. Ilta- ja viikonloppuvuoroihin siirrytään, kun henkilökuntaa on saatu palkattua lisää ja kaikki 10 vakanssia täytettyä.
Tarkoituksena on perustaa etäkotihoidon yksikkö, joka jatkaa toimintaansa tulevalla hyvinvointialueella hankkeen päätyttyä.
Tavoite 7: Etäkotihoidon asiakkaille, jotka hyötyvät ryhmätoiminnasta, on mahdollisuus päästä mukaan etäryhmätoimintaan, joka sisällytetään heidän hoito- ja palvelusuunnitelmaansa
Perustetaan ja kokeillaan erilaisia ryhmiä, joita muokataan asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan. Testataan asiakkailla erilaisia ryhmiä ja kerätään niistä palautetta. Tarkoituksena saada ryhmätoiminnot osaksi palveluvalikkoa hankkeen päätyttyä.
Kohderyhmänä ovat Vantaalla ja Keravalla asuvat kotihoidon asiakkaat ja omaishoitoperheet. Etäkotihoitoa pilotoidaan asiakkaille kotihoidon palvelun myöntämisen perusteiden täyttyessä, mikäli asiakkaan palvelu voidaan toteuttaa etäpalveluna. Etäkotihoidon asiakkaan tulee olla motivoitunut palvelun aloitukseen sekä hänen kognitionsa ja muu toimintakykynsä tulee olla riittävällä tasolla etäkotihoidon aloittamiseksi.
Kohderyhmänä ovat myös kotona asumisen palveluissa työskentelevät ammattilaiset, sillä hankkeessa kehitetään uutta työn toteuttamisen tapaa.
Asiakasymmärrystä kerätään vuonna 2020 Keravalla toteutetun etäkotihoidon pilotin sekä muiden etäpalvelua tarjoavien kuntien kokemuksien pohjalta etäkotihoidon toteutuksesta. Lisäksi asiakasymmärrystä kerätään etäkotihoidon asiakkailta aloituskyselyin sekä etäkäyntien yhteydessä tulevan palautteen kautta. Myös etäkotihoidon asiakkaiden läheisille, joilla on omaisliittymä käytössä, tehdään kysely etäkotihoidon toteutuksesta ja omaisliittymän käytöstä.
Asiakasymmärrystä syvennetään etäkotihoidossa jatkuvana toimintana ja saatua tietoa hyödynnetään kehittämisessä. Asiakasraadin perustamisen jälkeen myös sen asiantuntemusta tullaan hyödyntämään asiakaslähtöisten etäpalvelujen kehittämisessä.
Keravan etäkotihoidon pilotti
Opit pilotin toteuttamisesta saatu pilottiin osallistuneen projektipäällikön kautta
- Etähoitajat (ammattilaiset) ja asiakkaat otettiin mukaan etäkotihoidon toteuttamisen kehittämiseen. Kuuntele ja oivalla -menetelmällä mentiin, oli sitten kyse tabletin asennosta pöydällä tai äänen laadusta.
- Asiakkaat tarvitsivat alussa paljon tukea ja motivointia ja sitä heille myös tarjottiin henkilökohtaisen ensimmäisen käynnin yhteydessä sekä pöydälle jätettävän opasteen muodossa. Erityisen tärkeää oli, että oli tiedossa numero, johon soittaa jos tulee ongelmia.
- Yhteistyön kannalta tärkein oppi oli jalkautua sinne missä ammattilaiset olivat. He tunsivat asiakkaat ja näin oli mahdollista lähteä ehdottamaan ja kokeilemaan etäkotihoitoa.
- Toinen tärkeä oppi oli saada alusta asti omaiset ja läheiset mukaan. Se on turvallisuuden ja luottamuksen tunteen vuoksi tärkeää.
- Tärkeäksi ymmärsimme hyvin nopeasti myös etänä toteutettavan laitetuen (laitetoimittajalta asiakkaan laitetta koskien) ja sen yhteistyön sujuvuuden.
Vantaan kotikuntoutuksen ja päivätoiminnan kokemukset
- Laitteiden toimivuus yksilökäynneissä (kotikuntoutus) ja etäryhmätoiminnassa (päivätoiminta ja kotikuntoutus)
- Asiakasvalinta etäpalveluihin
Muiden hyvinvointialueiden etäpalveluihin tutustuminen
- Palvelun tuottamisen tapa
- Käytettävissä oleva resurssi (kokoaikainen, osa-aikainen)
- Työn tekemisen tapa, tehdäänkö työtä vain toimistolla vai onko etätyö mahdollinen
- Asiakaskäyntien pituus ja töidenjako yksikössä
- Ruuhkahuippujen purkaminen, voidaanko käyntejä jakaa kahdeksi eri käynniksi, jolloin ei kiireellinen työ hoidetaan ruuhkahuipun ulkopuolella
- Asiakkaiden avainten sijainti ja kuka hoitaa tarvittavat lähikäynnit, mikäli etäkäyntiä ei voida suorittaa
- Etäpalveluteknologian kilpailutus, halutaanko kaikki palvelu ostaa palveluntarjoajalta, vai voiko esim. laitteet olla omia ja laitetuki olla omassa toiminnassa
Emme heti ensimmäiseksi ota asiakkaita, jotka ovat pelkästään etähoidon piirissä. On tärkeää, että kotihoito käy säännöllisesti asiakkaan luona ja näkee mahdolliset muutokset voinnissa ja tarpeissa, joita voi olla pelkän etähoidon turvin vaikea havaita.
Emme halua hyvin lyhyitä käyntejä asiakkaille. Haluamme toteuttaa asiakkaan kanssa ohjaten enemmän toimintoja etänä kuten ravitsemuksen ohjaamista ja varmistamista, eikä vain esimerkiksi lyhyttä lääkityksen varmistamiskäyntiä.
Haluamme säilyttää asiakkaan käyntien pituuden ennallaan peilaten hoito- ja palvelusuunnitelmaan etähoidon alussa. Myöhemmin on mahdollisuus lyhentää käyntiä suunnitellen lyhennys kotihoidon vastuutyöntekijän kanssa ja informoiden siitä asiakasta ennakkoon. Suunnitelmana on seurata kuitenkin aikojen toteutumista, noin kahden viikon ajan aloituksesta, ennen muutoksien tekemistä.
Kuvayhteys asiakkaaseen toivotaan avautuvan automaattisesti, ilman että asiakkaan tarvitsee painaa "vastaa" -painiketta. Tämä asettaa rajoitteita asiakkaan etäpalvelun aikaikkunalle. Keravan pilotissa aikaikkunaksi oli valikoitunut 30 minuuttia, jonka ajatellaan olevan maksimi automaattisesti avautuvalle yhteydelle. Automaattinen yhteyden avaus vaatii asiakkaan kirjallisen suostumuksen (suostumuslomake).