Kotikuntoutukseen tuodaan etäkotikuntoutus täydentämään ja tukemaan kotona asuvan ikäihmisen kotikuntoutusjaksoa. Käyttöönoton kokeilussa laaditaan ohjeistukset ja testataan videopuheluohjelmaa, toimintaan soveltuvia tiloja, laitteita ja varusteita.

Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti pitkänomainen alue, jossa pohjoisimmasta kunnasta Kruunupyystä eteläisimpään kuntaan Kristiinankaupunkiin on reilusti yli 200 km. Lähes jokaisessa kunnassa on tarjolla kotikuntoutushenkilöstöä, mutta resursointi vaihtelee huomattavasti kuntien välillä. Välimatkaa henkilöstön ja kunnan asukkaiden välillä voi olla yli 50km. Pitkistä välimatkoista aiheutuvan palvelutarjonnan kehittämistarpeen lisäksi ikäihmisille halutaan tarjota samalla tavalla vaihtoehtoja palvelutuotannossa kuin muillekin ikäryhmille. Tarve tuottaa etäkotikuntoutusta ilmeni vuosi aiemmin tehdyn kotikuntoutus-kokeilun (Toimintakyvyn arviointi ikäihmisten kotikuntoutuksessa) myötä. Tässä toimintamallissa kuvatun etäkotikuntoutuksen käyttöönoton kokeilun aloittamista helpotti jo olemassa oleva, etähoivapuheluiden Digihoiva-alusta (toimittaja Oiva Health, ent. Videovisit), joka Pohjanmaalla on nimetty Alvar-palveluksi. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etäkotikuntoutuksen käyttöönoton myötä pyritään etäpalvelulla ratkaisemaan terapeuttipulaa, keventämään henkilöstön kuormitusta vähentämällä autolla ajoa työpäivän aikana, tuomaan lisämahdollisuus ja/tai vaihtoehto kotikuntoutusjakson toteutustapaan ja laajentamaan näin ikäihmisten palvelutarjontaa monipuolisemmaksi. Myös kuntoutuspalvelujen osalta halutaan toteuttaa organisaation tavoitetta etäasioinnin kasvattamisessa tulevina vuosina jopa 40%:iin kaikesta sote-palvelujen asioinnista.

Tavoiteltu muutos

Etäkotikuntoutuksen myötä tavoitellaan rakenteellista muutosta palvelutarjontaan, mutta myös kustannussäästöjä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Käyttöönoton kokeilussa on mukana Vaasan ja Pietarsaaren kotona asuvia ikäihmisiä, joilla on ennestään, tai ihan uusi, kontakti kotikuntoutukseen. Osa kokeilussa mukana olevista ovat etähoivapuheluiden myötä jo tottuneita Alvar-palvelun käyttäjiä, osa on ensimmäistä kertaa kosketuksissa etäpalveluna tuotettuun kotihoitoon tai kuntoutukseen. 

Kokeilussa kotikuntoutuksen terapeutti on avainasemassa asiakkaan informoinnissa; mitä etäkotikuntoutus tarkoittaa, mitä se asiakkaalta vaatii, miten palvelu toteutetaan ja mitä se asiakkaalle maksaa. Kokeilussa edetään hyvin yksilöllisesti ja yksittäisten asiakkaiden kautta kerätään kokemuksia ja testataan soveltuvuuden arviointia sekä laitteistojen toimivuutta.

Asiakkailta kerätään palautetta etäkotikuntoutuksesta TulKoti-hankkeen laatiman asiakaspalautelomakkeen avulla. Siinä asiakas vastaa kysymyksiin teknologisesta ratkaisusta hymiöillä, Roidu-kyselyjä mukaillen.

Ratkaisun perusidea

Etäkotikuntoutuksen käyttöönoton kokeilussa testataan soveltuvuuteen laadittuja kriteerejä ja etäkuntoutukseen tarvittavien arvioitujen ominaisuuksien arviointia, käytössä olevien tilojen, laitteiden, ohjelmien, verkkoyhteyksien ja varusteiden soveltuvuutta. 
Laaditaan ohjekäsikirja (sisältäen käytännönohjeet myös teknisten seikkojen osalta) etäkotikuntoutuksen palvelutuotetta varten. Palvelusta laaditaan esite asiakkaille ja hänen lähiomaisilleen sekä kirjallisesti että hyvinvointialueen www-sivuille. Kaikki materiaali tuotetaan sekä suomen- että ruotsinkielellä, organisaation vaatimusten mukaisesti.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kokeilussa on tuotettu toimialueen johdolle esitys, jossa kuvataan seikkaperäisesti etäkuntoutuksen vaatimukset kotikuntoutuksen toimintaympäristössä paitsi tilojen, teknisen varustuksen ja resurssien osalta, mutta myös peilaten 40%:n tavoitteeseen etäpalvelujen kasvattamisessa. Jatkokeskustelut ja päätökset jatkotoimenpiteistä ovat kokeilun päättyessä 30.11.2023 vielä käymättä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Etäkuntoutus ikäihmisille vaatii tämän kokeilun perusteella:

  • uskallusta ja rohkeutta kokeilla, sekä terapeutilta että asiakkaalta
  • pieni tiimi, joka koordinoi käyttöönottoa ja voi nopealla aikataululla reagoida esille tulleisiin asioihin sekä olla yhteydessä tarvittaviin tahoihin
  • tekninen tuki, joka vastaa alustan, teknisten laitteiden ja liittymien toimivuudesta ja on nopealla aikataululla tavoitettavissa ja ratkaisemassa vastaan tulevia ongelmia
  • johdon tuki resurssien käytössä ja kohdentamisessa - käyttöönotto vie työntekijältä paljon aikaa, mikäli palvelu aloitetaan nolla-tilanteesta
  • budjettia etäkuntoutuksessa tarvittavia laitteita ja varusteita varten
  • hyvä keskusteluyhteys kollegojen ja yhteistyötahojen kanssa

    Toimintamalli on sovellettavissa muillekin kohderyhmille ja toimintaympäristöihin! 

    Käytännön vinkkejä voi kysellä kokeilussa mukana olleilta terapeuteilta. Heistä toinen on mainittu toimintamallin kehittäjänä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käyttöönoton kokeilussa 20 ikäihmistä sai kokeilla kotikuntoutusjakson siten että arviointikäynnit tapahtuivat kotikäynteinä, mutta pääosa terapiakäynneistä etäohjauksessa. Matkan varrella terapeutit ovat oppineet hurjan paljon etäkuntoutuksen maailmasta; tilojen ja varusteiden käytöstä, tekniikasta ja sen mukanaan tuomista haasteista, vuorovaikutuksesta asiakkaan kanssa, asiakasohjauksesta, moniammatillisesta työotteesta ja arvioinnista sekä asiakkaan, mutta myös itsensä.
 

Yllättävämpiä onnistumisia olivat ne, joissa asiakkaan toimintakyvyn rajoitteet oletettiin olevan liian vaikeat pystyäkseen osallistumaan etäkuntoutukseen, mutta epäilykset osoittautuivat turhiksi ja  harjoitteet, kommunikaatio ja keskittyminen onnistuvatkin paremmin kuin perinteisellä kotikäynnillä. Tämän vuoksi tarkkoja kriteerejä siitä, kenelle etäkuntoutus soveltuu, on todella vaikea määritellä. Kokeilemalla sen tietää!