Etäkuntoutus kotona asuville ikäihmisille
Kotikuntoutukseen tuodaan etäkotikuntoutus täydentämään ja tukemaan kotona asuvan ikäihmisen kotikuntoutusjaksoa. Käyttöönoton kokeilussa laaditaan ohjeistukset ja testataan videopuheluohjelmaa, toimintaan soveltuvia tiloja, laitteita ja varusteita.
Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti pitkänomainen alue, jossa pohjoisimmasta kunnasta Kruunupyystä eteläisimpään kuntaan Kristiinankaupunkiin on reilusti yli 200 km. Lähes jokaisessa kunnassa on tarjolla kotikuntoutushenkilöstöä, mutta resursointi vaihtelee huomattavasti kuntien välillä. Välimatkaa henkilöstön ja kunnan asukkaiden välillä voi olla yli 50km. Pitkistä välimatkoista aiheutuvan palvelutarjonnan kehittämistarpeen lisäksi ikäihmisille halutaan tarjota samalla tavalla vaihtoehtoja palvelutuotannossa kuin muillekin ikäryhmille. Tarve tuottaa etäkotikuntoutusta ilmeni vuosi aiemmin tehdyn kotikuntoutus-kokeilun (Toimintakyvyn arviointi ikäihmisten kotikuntoutuksessa) myötä. Tässä toimintamallissa kuvatun etäkotikuntoutuksen käyttöönoton kokeilun aloittamista helpotti jo olemassa oleva, etähoivapuheluiden Digihoiva-alusta (toimittaja Oiva Health, ent. Videovisit), joka Pohjanmaalla on nimetty Alvar-palveluksi.
Etäkotikuntoutuksen käyttöönoton myötä pyritään etäpalvelulla ratkaisemaan terapeuttipulaa, keventämään henkilöstön kuormitusta vähentämällä autolla ajoa työpäivän aikana, tuomaan lisämahdollisuus ja/tai vaihtoehto kotikuntoutusjakson toteutustapaan ja laajentamaan näin ikäihmisten palvelutarjontaa monipuolisemmaksi. Myös kuntoutuspalvelujen osalta halutaan toteuttaa organisaation tavoitetta etäasioinnin kasvattamisessa tulevina vuosina jopa 40%:iin kaikesta sote-palvelujen asioinnista.
Etäkotikuntoutuksen myötä tavoitellaan rakenteellista muutosta palvelutarjontaan, mutta myös kustannussäästöjä.
Käyttöönoton kokeilussa on mukana Vaasan ja Pietarsaaren kotona asuvia ikäihmisiä, joilla on ennestään, tai ihan uusi, kontakti kotikuntoutukseen. Osa kokeilussa mukana olevista ovat etähoivapuheluiden myötä jo tottuneita Alvar-palvelun käyttäjiä, osa on ensimmäistä kertaa kosketuksissa etäpalveluna tuotettuun kotihoitoon tai kuntoutukseen.
Kokeilussa kotikuntoutuksen terapeutti on avainasemassa asiakkaan informoinnissa; mitä etäkotikuntoutus tarkoittaa, mitä se asiakkaalta vaatii, miten palvelu toteutetaan ja mitä se asiakkaalle maksaa. Kokeilussa edetään hyvin yksilöllisesti ja yksittäisten asiakkaiden kautta kerätään kokemuksia ja testataan soveltuvuuden arviointia sekä laitteistojen toimivuutta.
Asiakkailta kerätään palautetta etäkotikuntoutuksesta TulKoti-hankkeen laatiman asiakaspalautelomakkeen avulla. Siinä asiakas vastaa kysymyksiin teknologisesta ratkaisusta hymiöillä, Roidu-kyselyjä mukaillen.