Etäpakohuonepelissä pelaajat etsivät vihjeitä ja avaimia, joilla pääsevät etenemään pelissä. Etäpakohuonepeliä pelataan Teams-sovelluksen välityksellä, jonka avulla peliin osallistuvat ohjaavat fyysisesti pakohuoneessa olevaa "pelaajaa".

Toimintaympäristö

Koronaepidemian vuoksi kunnan nuorisotilat jouduttiin sulkemaan. Nuoriin haluttiin kuitenkin säilyttää sosiaaliset kontaktit myös työntekijöiden puolelta ja samalla tukea nuorten yhdessä tekemistä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat lapset, varhaisnuoret, nuoret ja nuoret aikuiset. Etäpakohuonepeliä ovat vetämässä kohderyhmälle tutut henkilöt ja etäpakohuonepeli on järjestetty kohderyhmälle tutussa ympäristössä - nuorisotilat ovat fyysisenä tilanana kohderyhmälle tuttu ja pelialustana käytettävä Teams -sovellus on kohderyhmälle tuttu etäopetuksen myötä.

Ratkaisun perusidea

Koko toimintamalli lähtee tarinasta.

Fyysiseen toimintaympäristöön "pakohuoneeseen" rakennetaan tarinan ympärille rata, joka koostuu erilaisista etsi-ja-löydä -tehtävistä, päättelyä vaativista pulmista ja muista yhteispeliä ja ongelmanratkaisukykyä vaativista tehtävistä. 

Etäpakohuonepeliä voi pelata millä tahansa laitteella, jossa on internet-yhteys. Etäpakohuonepeliin osallistuvat ohjaavat puhumalla tai viesteillä "pakohuoneessa" olevaa pelaajaa ja pyrkivät ratkaisemaan tehtävän annetussa ajassa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Valmisteluun ja materiaalien hankintaan on hyvä varata aikaa 8-10 tuntia. Valmisteluun tarvittava aika riippuu pelin laajuudesta ja monimutkaisuudesta.

Suunnitteluun henkilöstöresurssia on hyvä varata 2-3 henkilöä. Suunnittelua edistää vilkas mielikuvitus.

Peliin tarvittava taloudellinen resurssi riippuu täysin jo valmiina olevien materiaalien määrästä ja siitä, kuinka laaja peli halutaan rakentaa. Pielavetisin ratkaisuin ja mielikuvitusta hyödyntäen voidaan etäpakohuonepeli saada aikaan alle parilla kymmenellä eurolla.

Valmistelujen jälkeen tila- ja henkilöstöresurssin tarve riippuu pelin suosiosta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokeile rohkeasti! Toimintamallia on helppo soveltaa erilaisille kohderyhmille muokkaamalla esimerkiksi arvoitusten vaativuustasoa.

Suunnitteluvaiheessa ei kannata ajatella liian monimutkaisesti - suunnittelijat tietävät kuinka peli etenee, ei pelaaja.

Testaa etäpakohuonepeliä ulkopuolisella "demoryhmällä" ja pyydä palaute (ja tee tarvittavat toimenpiteet) pelistä ennen sen julkaisua.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etäpakohuonepeli on havaittu toimivaksi tavaksi järjestää yhteistä tekemistä nuorille ja kehitetyn toiminnan tuloksena sitä voidaan myös jatkojalostaa sekä ottaa mukaan yhdeksi nuorisotyön muodoksi.