Etäpsykologin toimintamalli osana opiskeluhuollon palveluja, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Opiskeluhuollon psykologi on psyykkisen hyvinvoinnin sekä oppimisen psykologian asiantuntija. Kymenlaakson hyvinvointialueella on käyttöönotettu  etäpsykologin toimintamalli osana opiskeluhuollonpalveluja.

 

Toimintaympäristö **

Lasten ja nuorten hyvinvointi on eriarvoistunut, vaikka suurella enemmistöllä lapsista ja nuorista asiat ovatkin hyvin. Opiskeluhuoltoa toteutetaan Kymenlaakson hyvinvointialueen ja koulutuksen järjestäjien välisenä yhteistyönä. Kymenlaaksossa ollaan valmiita yhteisiin tekoihin, jotta kaikki opiskelijat voivat mahdollisimman hyvin. Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuoltopalvelujen järjestämisestä Kymenlaakson alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa. Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma toteutuu. Lapsille ja nuorille suunnattujen palvelujen palvelupolkuja kehitetään alueellisesti yhdessä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Opiskeluhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää ja yhteisöllistä, koko oppilaitoksen hyvinvointia lisäävää
toimintaa ja toimintakulttuuriin vaikuttamista. Opiskeluhuoltopalvelut toteuttavat yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä
yhteistyössä opiskelijoiden, huoltajien ja oppilaitosten henkilökunnan kanssa. Lisäksi opiskelijoilla on oikeus
yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon. Opiskeluhuoltopalvelut kohdentuvat oppilaitoksiin lakisääteisten henkilöstömitoitusten
ja -suositusten pohjalta.

Kymenlaaksossa opiskeluhuollon kuraattoreiden sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajien osalta rekrytointi ja vakanssien täyttäminen ovat pääosin onnistuneet. Opiskeluhuollon psykologipalvelujen saatavuuden haasteisiin pyritään vastaamaan tehostamalla rekrytointia. Tilanteeseen on haettu ratkaisua myös palkkaamalla määräaikaisiakonsultoivia psykologeja, jotka tarjoavat palvelua niille oppilaitoksille, joilla ei ole omaa nimettyä opiskeluhuollon psykologia. Psykologisia tutkimuksia hankitaan myös ostopalveluina. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Opiskeluhuollon psykologi on psyykkisen hyvinvoinnin sekä oppimisen psykologian asiantuntija. Hyvinvointialue huolehtii opiskeluhuollon psykologipalvelujen saatavuudesta ja tavoitteena on, että oppilaitoksen, opiskelijoiden ja huoltajien tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaan yhteisöllinen työ on opiskeluhuollossa ensisijaista. Opiskeluhuollon psykologi voi lain mukaan antaa etäpalveluita, mutta oppilas- ja opiskelijahuoltoa ei voi kokonaisuutena toteuttaa ainoastaan etäpalveluna.

Tavoiteltu muutos

Kymenlaakson hyvinvointialueella on käyttöönotettu etäpsykologin toimintamalli osana opiskeluhuollon palveluja. Tavoitteena on, että opiskelijoiden ja oppilaitosten tarpeisiin pystytään vastaamaan jatkossa entistä oikea-aikaisemmin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Opiskeluhuollon psykologipalveluja tulee olla jokaisen opiskelijan ja oppilaitoksen käytettävissä. Etäpsykologin palvelut on Kymenlaaksossa kohdennettu toisen asteen oppilaitoksen opiskelijoiden ja ammattilaisten käyttöön etäyhteyden avulla.

 

Ratkaisun perusidea **

Etäpsykologin toimintamalli opiskeluhuollon psykologipalveluissa

  1. Toteuttaa yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä etäyhteydellä: yksilölliset tukikeskustelukäynnit, monialaiset asiantuntijaryhmät, psyykkisen voinnin arvioinnit ja vanhempainohjaus.
  2. Konsultoi etäyhteydellä oppilaitosten henkilöstöä opiskelijan oppimiseen ja opintojen etenemiseen liittyvissä haasteissa ja osallistuu pedagogisen tuen suunnitteluun ja arviointiin.
  3. Tekee yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä etäyhteydellä: osallistuu ennaltaehkäisevän hyvinvointia edistävän työ suunnitteluun, kehittämiseen ja toteuttamiseen oppilaitoksissa.
  4. Tuo psykologin asiantuntemusta oppilaitosyhteisöön etäyhteydellä konsultoimalla oppilaitoksen henkilökuntaa ryhmätason ilmiöissä ja kouluttamalla oppilaitosten henkilöstöä.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  1. Kuvataan toimintamalli (mm. kuvataan asiakasryhmä, kenelle tarjotaan ensisijaisena vaihtoehtona, ohjautuminen).
  2. Mahdollistetaan etätyö osana kaikkien opiskeluhuollon psykologien tehtävänkuvaa.
  3. Hyväksytetään toimintamalli vaadittavissa päätöksentekoelimissä.
  4. Muuta: varmistetaan resurssit, rekrytointi ja tarvittavat etätyölaitteet.
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Etäpsykologin työskentely opiskeluhuollon palveluissa edellyttää psykologin ammatillisen osaamisen lisäksi perehtyneisyyttä kasvatus- ja koulutusjärjestelmään ja alan lainsäädäntöön. Etätyö vaatii erilaisten menetelmien ja työtapojen omaksumista.

Etäpsykologin toimintamalli on sovellettavissa myös muissa hyvinvointialueen psykologipalveluissa esimerkiksi perheneuvolassa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Tällä toimintamallilla on pystytty järjestämään opiskeluhuollon psykologipalveluja oppilaitoksella, jossa palvelua ei rekrytointihaasteiden vuoksi ole ollut.

 Etäpsykologi 

  • on saanut opiskelijoilta aktiivisesti yhteydenottoja 
  • asiakkuuksia on käynnistynyt
  • on panostanut oppilaitosyhteisöön, jotta etävastaanotoille osattaisiin ohjata paremmin myös oppilaitoksen sisältä
  • on tehnyt yhteisöllistä työtä
  • kerää jatkuvaa palautetta yksilöasiakkailta etävastaanotosta