Etävastaanotot sosiaali- ja terveyspalveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla, -palvelukäynnillä, -kuntoutuksessa tai -ryhmävastaanotolla.
Hyvinvointialueella on ollut useita etävastaanottojärjestelmiä käytössä. Tavoitteena on, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- että terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella. Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin.
Tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta puuttuu yhtenäiset etävastaanotto järjestelmät ja toimintamallit. Alueella on ollut eri järjestelmiä käytössä ja vaihteleva käytäntö etävastaanoton hoitamiseen. Alueella on tunnistettu tarve yhtenäiselle tietotuvalliselle järjestelmälle, joka vastaa koko hyvinvointialueen etävastaanottojen tarpeisiin.
Tavoitteena on lisätä etävastaanottojen määrää ja yhtenäistää etävastaanottojen toimintamallit. Etävastaanotot mahdollistavat sote-keskusrajat ylittävän asioinnin.
Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaisesti kansallisena tavoitteena on, että osuus sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista, jotka hoidetaan etänä sähköisin välinein lisääntyy. Indikaattorina on, että 4/2025 mennessä 35% kontakteista hoidetaan etänä sähköisin välinein. Palvelukohtaisesti esihenkilöt seuraavat etävastaanottojen määrää.
Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset ja alueemme asukkaat. Asiakasymmärrystä kartoitetaan keräämällä asiakaspalautetta videovastaanoton jälkeen asiakkailta. Palautetta, kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kerätään myös videovastaanottoja toteuttaneelta henkilökunnalta. Palautetta hyödynnetään toimintamallin kehittämisessä.