Etelä-Savon Sähköinen perhekeskus (RRP, P4, I1)

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka tukee ja tuo näkyväksi alueen perhekeskustoimintaa

Toimintaympäristö

Perhekeskustoiminta kattaa ja yhteensovittaa lapsiperheiden sosiaali- ja terveyspalvelut, sivistyspalvelut, kuntien toimet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä järjestöjen, seurakuntien ja Kelan palvelut ja tuen. Perhekeskuksen toiminta voi olla verkostomaista, toimipisteissä tapahtuvaa tai sähköisen perhekeskuksen välityksellä toteutuvaa.

Sähköinen perhekeskus on DigiFinland Oy:n tuottama valtakunnallinen perhekeskustoiminnan asiointikanava.  Sähköisen perhekeskuksen sisällöt ja toiminnot tukevat asukkaita ja helpottavat löytämään koostetusti tietoa ja perhekeskustyöhön liittyviä fyysisiä ja sähköisiä palveluita. Sähköinen perhekeskus jakautuu kolmeen osioon: perheille ja perhettä suunnittelemassa oleville suunnattu Omaperhe, nuorille suunnattu Omahelpperi sekä  Ammattilaisten oma osio.

Omaperhe ja Omahelpperi ovat asukkaille suunnattuja verkkosivustoja, josta lapset, nuoret ja perheet voivat etsiä luotettavaa tietoa erilaisiin elämäntilanteisiin ja niihin sopiva palveluja. Omaperhe ja Omahelpperi koostuvat asiantuntijatiedosta, itsehoito- ja omatoimiohjeista sekä asukkaan ohjauksista fyysisten ja sähköisten palveluiden pariin. Verkkosivustot kokoavat Digi- ja väestöviraston Palvelutietovarantoon (PTV) kuvattuja hyvinvointialueiden, kuntien, seurakuntien, 3. sektorin ja  KELA:n tarjoamia palveluja. 

Ammattilaisten osio on tarkoitettu perhekeskustyötä toteuttaville ammattilaisille. Se tulee sisältämään erilaisia ohjeistuksia, tietoa ajankohtaisista ilmiöistä sekä palvelu- ja ammattilaishakemiston. Ammattilaishakemiston avulla ammattilaiset voivat saada tukea työhönsä tietyn alueen ammattilaiselta tai asiantuntijuuteen perustuen. Ammattilaisten osiossa hallinnoidaan tapahtumakalenteria sekä asukasohjeita, jotka näkyvät Omaperheessä sekä Omahelpperissä.

Omaperhe-portaali on otettu käyttöön Etelä-Savossa kesäkuun 2023 alussa ja Omahelpperi tammikuussa 2024. Ammattilaisten osio avautuu keväällä 2024.

Liitteet
Kuva
Sähköinen perhekeskus - Omaperhe
Sähköinen perhekeskus - omaperhe.fi
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sähköisen perhekeskuksen suunnittelu on aloitettu Lape-muutosohjelmakaudella 2017–2018 ja sen toteutusta on hiottu yhdessä hyvinvointialueiden, kansallisten toimijoiden ja sidosryhmien kanssa. Etelä-Savon hyvinvointialue on osallistunut sisällön suunnitteluun 2021 lähtien.

Sähköisen perhekeskuksen tavoite on 

  • vastata palveluprosessin alkupään kysymyksiin
  • olla asukaskeskeinen ja helposti saavutettava palvelu
  • olla luotettavan ja yhdenmukaisen tiedon lähde
  • olla kansallisten ja alueellisten palveluiden yhteentoimiva kokonaisuus
  • olla laajennus perinteiseen palveluvalikoimaan.

Tavoitteet kytkeytyvät alueelliseen strategiaan Etelä-Savon hyvinvointialueella ja siinä asetettuihin laadullisiin tavoitteisiin. Tavoitteena on sujuvoittaa ja oikea-aikaistaa palveluja kokoamalla asiakaslähtöiset palvelut ja toimivat palvelupolut.  Käyttöönotto on osa kestävän kasvun ohjelmaa ja RRP-hanketta, jossa rakennetaan vaiheittain digitaalinen sote-keskus, otetaan käyttöön digitaalisia asiointipalveluja ja puretaan hoito- kuntoutus- ja palveluvelkaa hybridituotannolla. 

 

Tavoiteltu muutos

Sähköisen perhekeskuksen avulla voidaan vähentää turhia yhteydenottoja, jolloin resurssien kohdentaminen on kustannustehokasta. Lisäksi se tuottaa tietoa alueellisesta palvelutarpeesta tuoden näkyväksi olemassa olevien ja uusien palvelujen kehittämistarpeita.

Muutoksen mittaaminen

Mittarit:

Kävijöiden lukumäärä/kk, sivustokäyntien määrä yhden käynnin aikana, käytetyimmät sivut, käytetyimmät hakusanat

Palveluohjaus: Palvelu on saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta, palveluun pääsyn paraneminen: Palveluiden hakeminen ja ohjautuminen PTV palveluiden käyttöön (ajanvaraukset)

Laadun parantaminen: Asiakaspalaute/hyöty; asiakaspalaute (määrä), asiakaspalaute (tyytyväisyys), asiakaspalaute käynnin jälkeen (käyttökokemuskysely)

Ennaltaehkäisy ja tehostettu palveluohjaus: Sähköisen perhekeskuksen toiminnallisuus; 1. ohjaus sähköisiin asiointikanaviin/alueen verkkosivuille (lukumäärä), 2. PTV palveluiden käyttö (lukumäärä)

Kustannusvaikuttavuus: Puheluiden määrän väheneminen, sähköisten asiointikanavien aktiivisempi käyttö

Resurssien kohdentaminen (ajansäästö, päällekkäisyyksien poistuminen), asiakkaat/ammattilaiset: Fyysisten ajanvarausten väheneminen (sosiaaliohjaaja, terveydenhoitaja)

Perinteisen palveluvalikoiman laajentaminen: Sähköisen perhekeskuksen alueellinen käyttö; ohjausten lukumäärä sähköisestä perhekeskuksesta  alueellisiin palveluihin, videoiden katselumäärä

Oikea-aikaisen ja varmennetun tiedon löytyminen: PTV sisällöt, tapahtumakalenteri

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat lapset, nuoret ja perheet