Farmasian ammattilainen osana moniammatillista toimintamallia avosairaanhoidossa, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Farmasian ammattilaisen osallistuminen moniammatilliseen työskentelyyn voi parantaa lääkitystietojen ajantasaisuutta, ennaltaehkäistä lääkehoidon riskejä ja haittoja sekä lisätä potilaiden sitoutumista ja tietoisuutta omasta lääkehoidostaan.

Toimintaympäristö

Muiden ammattiryhmien tapaan farmasian ammattilaisen toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Terveydenhuollon palvelurakenteen uudistukset, kuten sote-uudistus ja hyvinvointialueiden muodostaminen, ovat vahvistaneet farmasian roolia osana moniammatillista tiimiä potilaan kokonaisvaltaisessa hoidossa. Samalla väestön ikääntyminen ja monisairastavuus lisäävät tarvetta lääkehoitojen tarkkaan arviointiin ja yksilölliseen ohjaukseen.

Lainsäädäntö, kuten lääkelaki ja kansalliset lääkehuollon linjaukset, ohjaavat farmasian ammattilaisten toimintaa. Työtä ohjaavat myös eettiset ohjeistukset, ja teknologian kehitys – esimerkiksi sähköiset reseptit ja etäpalvelut – mahdollistaa aiempaa sujuvamman yhteistyön muiden terveydenhuollon toimijoiden kanssa.

Taloudelliset paineet edellyttävät entistä kustannustehokkaampia ratkaisuja, joissa farmasian asiantuntemus on keskeisessä roolissa. Lääkitysturvallisuuden edistäminen ja toimivien lääkehoitojen varmistaminen tukevat sekä potilasturvallisuutta että terveydenhuollon resurssien järkevää käyttöä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Väestön ikääntyminen, monisairastavuus- ja lääkitykset ovat lisänneet tarvetta lääkehoitokokonaisuuksien arviointiin sekä potilaiden yksilölliseen ohjaukseen. Avosairaanhoidon palveluissa farmasian ammattilaisten hyödyntäminen on ollut aiemmin vähäistä, vaikka suurin osa lääkehoidon toteuttamisesta tapahtuu potilaan itsensä toteuttamana kotioloissa. Terveysasemalla työskentelevällä farmasian ammattilaisella on mahdollisuus tukea kotona toteutettavaa lääkehoitoa sekä tunnistaa ja ehkäistä lääkehoitoon liittyviä riskejä ja haittoja, koska hänellä on kattava pääsy myös muihin potilaan terveys- ja hoitotietoihin. 

Tunnistettuja haasteita:

  • Potilastietojärjestelmien lääkelistat eivät tutkimusten mukaan useinkaan vastaa todellisuudessa käytössä ollutta lääkitystä.
  • Lääkkeisiin liittyvät haittatapahtumat ovat yksi yleisimmistä ikääntyneiden sairaalahoidon syistä.
  • Huono lääkehoitoon sitoutuminen on maailmanlaajuisesti tunnistettu keskeiseksi rationaalista lääkehoitoa ja lääkitysturvallisuutta vaarantavaksi tekijäksi.
Tavoiteltu muutos

Farmasian ammattilaisen moniammatilliseen toimintamalliin osallistumisen tavoitteen on ollut: 

  • tukea moniammatillisen tiimin muita jäseniä lääkehoidon ja -huollon asiantuntijana
  • parantaa potilaiden lääkitystietojen ajantasaisuuden hallintaa
  • ennaltaehkäistä potilailla esiintyviä lääkehoidon riskejä ja haittoja
  • tukea potilaiden lääkehoitoon sitoutumista
  • lisätä potilaiden tietoisuutta omasta lääkehoidostaan
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat terveysasemien lääkkeitä käyttävät aikuispotilaat sekä terveydenhuollossa työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset. 

Ratkaisun perusidea

Tavoitteena on tukea terveysasemien moniammatillisten tiimien muita ammattiryhmiä lääkehoidon ja lääkehuollon asiantuntijana. Farmasian ammattilaisten osallistumisella voidaan parantaa lääkitystietojen ajantasaisuuden hallintaa, ennaltaehkäistä lääkehoitoon liittyviä riskejä ja haittoja sekä lisätä potilaiden lääkehoitoon sitoutumista ja tietoisuutta omasta lääkehoidostaan.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kestävän kasvun toimenpiteenä avosairaanhoidon alueelle palkattiin farmasian ammattilainen, jonka tehtäväalue kattaa sekä käytännön potilastyötä että alueellista kehittämistoimintaa. Hän osallistuu vastaanotto- ja konsultaatiotyöhön erityisesti Novan terveysasemalla ja Geriatrisessa keskuksessa.

Farmasian ammattilaisen osallistuminen moniammatilliseen toimintamalliin kattaa koko avosairaanhoidon palvelualueen. Potilaita ohjataan vastaanotoille kaikilta alueen terveysasemilta. Palvelua on toteutettu sekä läsnävastaanottoina että etäpalveluina, kuten puhelimitse ja konsultaationa muiden ammattilaisten kautta.

Farmasian ammattilaisen asiantuntemusta hyödynnetään osana moniammatillisia tiimejä sekä lääkehoidon ja lääkitysturvallisuuden asiantuntijana. Työhön sisältyy myös muun henkilöstön kouluttamista uuden toimintamallin sisällöstä sekä lääkehoidon käytännöistä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhden ammattilaisen resurssi ei riitä kattamaan koko hyvinvointialueen toimintaa terveysasemien tukena, mutta etävastaanotot, puhelintyö ja konsultointimahdollisuus mahdollistavat laajan toiminta-alueen. Johdon ja lähiesihenkilöiden sitouttaminen on tärkeää, ja toiminnasta tiedottaminen työskentelyä ennen sekä sen aikana tulee olla riittävää.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keskeiset aikaansaannokset

Työskentelyn kautta on saatu kehitettyä ja vakiinnutettua farmasian ammattilaisen vastaanottotoiminta osaksi avosairaanhoidon vastaanottopalveluita. Lisäksi on vahvistettu farmasian ammattilaisen roolia osana moniammatillista toimintamallia. Toiminnalla on parannettu potilaiden lääkitystietojen ajantasaisuuden hallintaa sekä pystytty tunnistamaan ja ehkäisemään potilaiden lääkehoitoon liittyviä riskejä sekä epätarkoituksenmukaista lääkkeiden käyttöä.

Konkreettisia käytäntöjä, joita proviisori on ollut luomassa:

  • Terveysaseman ja geriatrisen keskuksen vastaanottotoiminta
  • Konsultaatiokäytännöt muille alueen terveysasemien ammattilaisille

Toiminnan kautta on myös vahvistettu muiden ammattilaisten osaamista ja tietoisuutta lääkehoitoihin liittyvistä riskeistä sekä näiden ennaltaehkäisystä.  Proviisorin kontaktimäärät ovat hankeaikana kasvaneet. Hankeaikana proviisorilla on ollut yhteensä 730 asiakastyöhön liittyvää kontaktia.

Hankkeen päätyttyä farmasian ammattilaisen työskentely avosairaanhoidon palvelualueella jatkuu Keski-Suomen hyvinvointialueen omana toimintana. Työnkuva jatkuu samankaltaisena, millaiseksi se on hankkeen aikana muodostunut.