Osastolle kehitettiin fiilismittari, joka helpottaa työntekijöiden työvuoron seurantaa viikkotasolla. 

Kerran viikossa käydään purkkiin kertyneet helmet läpi ja keskustellaan, miksi tietynvärisiä helmiä on purkkiin kertynyt.

Toimintaympäristö

Jyväskylän sairaalan osasto 4 on profiloitunut hoitamaan ortopedisiä kuntoutus- sekä haavapotilaita. Osaamista on myös infektiopotilaiden hoidosta. 

Kuntouttavalla hoitotyöllä tuemme potilaan paranemista sekä oikea-aikaista ja turvallista kotiutumista. 

Osastolla potilaiden hoitoon osallistuu moniammatillinen tiimi ja tähän kuuluu lääkäri, hoitajat, fysioterapeutit, sosiaalityöntekijät, kotiutushoitajat ja omaiset.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Jyväskylän sairaalan osasto 4:n hoitohenkilöstö on ollut mukana toimintamallin suunnittelussa ja käyttöönotossa.

Ratkaisun perusidea

Saada tietoa millä mielellä työntekijät lähtevät kotiin. Kuinka kuormittava päivä on ollut.

Tilanteeseen/työn kuormittavuuteen pystytään puuttumaan mahdollisimman nopeasti.

Jokainen työntekijä laittaa joka työvuoron jälkeen purkkiin sen värisen helmen, mikä kuvastaa sen päivän työvuoron jälkeistä fiilistä. Kerran viikossa (osastokokouksessa) käydään läpi, minkä värisiä helmiä purkkiin on kertynyt ja keskustellaan osaston kuormittavuudesta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Keskustellaan osastokokouksissa ja muistutellaan henkilöstöä säännöllisesti fiilispurkin käytöstä
Vinkit toimintamallin soveltajille

 Ajoittain varmasti joiltain työntekijöiltä unohtuu oman työvuoron arviointi ja helmen laitto purkkiin, mutta pääsääntöisesti muistetaan fiilispurkin käyttö.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Fiilismittari on otettu osastolla käyttöön hyvin.
  • Osastolla työn/työvuoron kuormittavuutta on ollut helppo arvioida nyt viikkotasolla, kun fiilismittari on ollut käytössä.